Koncern Škoda Group prostredníctvom svojho profilu na sociálnej sieti Facebook upozorňuje na dokončenie prvého z elektrických vlakov pre České dráhy. Tieto stroje s prekvapivo nízkym, napriek tomu však postačujúcim dojazdom majú už čoskoro doraziť na železničné trate Moravsko-sliezskeho kraja, kde nahradia dieselové lokomotívy na tratiach, ktoré zatiaľ neboli elektrifikované.

Ako vysvetľuje portál zdopravy.cz, tieto stroje si majú vystačiť s dojazdom 80 km vďaka batériám skladujúcich elektrickú energiu podobne, ako v autách. To má stačiť na prekonanie neelektrifikovaných tratí, pričom maximálna rýchlosť sa pohybuje na postačujúcich 120 km/h. Vyrobený vlak teraz mieri do testovacieho strediska Velim, pričom čoskoro sa má dostať aj do ostrej prevádzky.

Vystačia si s menším dojazdom

V porovnaní s klasickými verziami týchto vlakov stoja vlaky BEMU o 35,1 miliónov českých korún (1,4 milióna eur) bez DPH viac, teda za každý z nich je nutné zaplatiť asi 152 miliónov Kč (cez 6 miliónov eur). Za nákup batériových vlakových jednotiek boli České dráhy pokutované, keďže tak učinili bez verejnej súťaže. Dopravca však voči tomuto rozhodnutiu podal odpor.

Uvedenie do prevádzky sa očakáva v decembri tohto roka a České dráhy si ich objednali hneď štyri. Podľa portálu elektrickevozy.cz prebieha výroba podľa plánov a stanovený termín je tak zatiaľ možné splniť. Nejde však o jediný elektrický vlak na trhu a tejto technológii sme sa venovali aj v minulosti.

Nemecko sa zbavuje vodíkových

Nemecká štátna železničná spoločnosť LVNG bola prvou, ktorá vo svojich radoch privítala vodíkové elektrické vlaky. Ohlásila však plán na ich výmenu za batériové elektrické vlaky. LVNG tvrdí, že bude mať od roku 2029 v prevádzke 102 nových bezemisných vlakov s vlastnými batériami. V porovnaní s vodíkovými vlakmi majú navyše poskytnúť viac priestoru pre cestujúcich.

Bol už aj na Slovensku

Skutočnosť je taká, že svojim spôsobom je elektrická drvivá väčšina vlakov. Ak nevyužívajú priamo elektrifikované trate, pomocou dieselových spaľovacích motorov produkujú elektrickú energiu a tou poháňajú elektromotory. Batériové vlaky sú však novinkou, ktorú umožnil intenzívny vývoj a množstvo pokrokov práve v technológii elektrických akumulátorov. Tie sú čoraz výkonnejšie a majú stále väčšiu kapacitu.

Vodíkový elektrický vlak sa v minulosti objavil aj na Slovensku, kde ho však musela ťahať dieselová lokomotíva kvôli nepostačujúcej infraštruktúre. Tieto stroje sú vybavené vodíkovou nádržou s kapacitou až 260 kg.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú