Nezodpovednosť vodičov nepozná hraníc. Maximálne nezodpovedné je však sadnúť si za volant pod vplyvom alkoholu, a to dokonca aj v aute, ktoré dokáže jazdiť takmer úplne samo. Takýto prípad sa pred pár dňami udial v Nórsku, ktoré je považované za „mekku“ elektromobilov, informuje DailyMail.

Prípad z Nórska zachytáva vodiča, ktorý opitý zaspal za volantom Tesly Model S, ktorá mala našťastie aktivovanú funkciu autopilota a vozidlo na diaľnici po pár kilometroch samé zastavilo.

Na prvý pohľad sa okoloidúcim vodičom nezdalo na Tesle idúcej po diaľnici nič zvláštne. Vozidlo totiž išlo po ceste bez známok toho, že by niečo nebolo v poriadku. Jeden z vodičov si však pri predbiehaní Modelu S všimol, že vodič za volantom vyzerá, akoby spal.

VGTV/Screenshot

Teslu Model S sa preto rozhodol nasledovať a celú cestu ju natáčal. Auto so zapnutím autopilotom išlo po diaľnici viac ako jednu minútu, no systémy vo vozidle následne detegovali, že s vodičom niečo nie je v poriadku a auto sa samé odstavilo. O bezpečnom odstavení však hovoriť nemôžeme, nakoľko z videa vyplýva, že auto zastalo v tuneli priamo v ľavom jazdnom pruhu.

Nie a nie ho zobudiť

Po príchode polície sa snažili opitého 24-ročného vodiča zobudiť, no zo záberov v závere videa je vidieť, že spal naozaj tvrdo. V tomto prípade však môžeme povedať, že autopilot Tesly mu zachránil život a možno aj životy iných. Ak by totiž stratil vedomie na diaľnici v aute, ktoré nemá podobné bezpečnostné systémy, mohlo to skončiť fatálne.

Otázne však je, či by si tento mladík sadol pod vplyvom alkoholu aj za volant iného auta. Možno sa v tomto prípade spoliehal na to, že Tesla ho zvládne bezpečne dopraviť domov aj keď sa nebude venovať riadeniu. Bezpečnostné systémy Tesly sú však v tomto prípade nastavené veľmi dobre.

Hoci sa objavilo niekoľko prípadov, ako sa dajú oklamať, akonáhle auto zistí, že vodič sa nevenuje riadeniu pri zapnutom autopilotovi, začne ho na to postupne upozorňovať, až následne vozidlo zastaví.

NEPREHLIADNI
Tesla spúšťa predplatné svojho autopilota. Mesiac „bez šoférovania“ ťa vyjde poriadne draho

Samotné odstavenie v ľavom jazdnom pruhu na diaľnici a ešte k tomu v tuneli však rozhodne nie je bezpečné, no ako podotýka portál Electrek, odbočeniu vozidla do pravého jazdného pruhu zrejme bránilo auto, z ktorého bol celý incident nahrávaný. Tesla by inak podľa všetkého prešla do pravého pruhu a auto odstavila niekde na krajnici.

Pokročilý, no nie plne autonómny

Technológia autonómneho riadenia sa v posledných rokoch neustále posúva dopredu a niet divu, že o jej najväčší rozmach sa stará práve Tesla. Napriek tomu, že žiadny výrobca nedisponuje systémom plne autonómneho riadenia, Muskova automobilka je vo vývoji najďalej. Viac o najnovšej aktualizácii funkcie FSD (Full Self-Driving), ktorá momentálne dosahuje tretiu úroveň autonómnosti, si môžeš prečítať v tomto článku.

Systém, ktorý niektoré situácie zvláda lepšie ako človek, o čom sme informovali v tomto článku, prešiel celú trasu zo San Francisca do Los Angeles bez jediného zásahu vodiča. Cestu späť zvládol znovu takmer bezchybne, šofér zasiahol do riadenia iba jedenkrát, keď sa vyhol neporiadku na vozovke. Okrem tohto jediného zásahu prešla Tesla viac ako 1000 km bez zásahu človeka.

Samozrejme, beta verzia plne autonómneho riadenia stále nie je úplne dokonalá. Počas cesty sa vyskytli rôzne udalosti, ktoré by šofér riešil úplne inak, ako príklad spomenul bezdôvodnú zmenu jazdného pruhu.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú