Na elektromobil už majú aj menej bohatí Slováci. V bazároch pribudli ďalšie jazdenky – koľko stoja?
Spoločnosť Aures Holding, prevádzkovateľ autobazárov ako AAA Auto či Motottechna, zverejnil nový prieskum, ktorý sleduje nárast ponuky jazdených ekologických vozidiel na Slovenskom trhu. Počet elektromobilov sa medziročne zvýšil o 7 %, pričom jazdeniek ako takých (aj nafťákov a benzínových) pribudlo iba 1 %.
Na slovenskom sekundárnom trhu bolo v ponuke o 189 elektromobilov viac, počet hybridov sa medziročne navýšil o 43. Od januára do konca júna tak bolo celkovo v inzercii na Slovensku ponúkaných spolu 3 721 elektromobilov a hybridov. Vyplýva to z analýzy trhu Barometer.
Jazdených elektromobilov je stále málo, no ďalej budú už len pribúdať
Hoci počet elektrických a hybridných vozidiel v inzertnej ponuke na Slovensku nepretržite rastie, stále tvoria len 1,1 % z celkového počtu ponúkaných ojazdených áut. Za 7 mesiacov ich bolo v ponuke 3 721, ale celková ponuka všetkých ojazdených vozidiel na trhu bola na čísle 335 100.
V rovnakom období minulého roka tvorili modely s alternatívnym pohonom 1,05 % z celkovej ponuky.
Kým vlani bola mediánová cena jazdených hybridov na úrovni 18 000 €, teraz to už bolo 23 500 €. V prípade elektromobilov je nárast ešte markantnejší, a to z 22 000 € na 33 490 €.
Hybridom stále úplne dominuje Toyota a jej luxusná značka Lexus, ktoré spolu obsadili 7 miest v prvej desiatke. V prípade elektrických vozidiel je prvá desiatka rozmanitejšia. Stále vedie BMW i3, ale značka Tesla s modelmi S a 3 sa umiestnila na druhom a štvrtom mieste, tretí je Nissan Leaf.
Na druhej strane, napríklad Škoda Citigo iV, ktorá bola ešte vlani v popredí rebríčka, z TOP 10 úplne zmizla.
Na lepšej ponuke elektromobilov sa podpísali ceny benzínu a nafty
„Do aktuálneho diania na trhu s ojazdenými hybridnými a elektrickými vozidlami v prvej polovici tohto roka vstúpilo niekoľko faktorov.
Po prvé – vysoké ceny pohonných hmôt prinútili motoristov uvažovať o úspornejších alternatívach ku konvenčným spaľovacím automobilom a po druhé – ponuka elektrických a hybridných modelov na trhu nových automobilov sa výrazne rozšírila, čo sa pochopiteľne s miernym oneskorením prenáša aj na sekundárny trh vozidiel.“
„To je i jeden z dôvodov, prečo sú modely na alternatívne palivá mladšie a majú menší počet najazdených kilometrov v porovnaní s vlaňajškom.
Otázkou je, ako sa zmení správanie sa zákazníkov v druhej polovici roka vzhľadom na enormný nárast cien elektriny, prípadne ako zareagujú na oznámenia niektorých prevádzkovateľov nabíjacích miest, ktorí doteraz bezplatné nabíjanie postupne spoplatnia,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ spoločnosti AURES Holdings, ktorá prevádzkuje siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.
V zahraničí je ponuka bohatšia
Pre mnoho ľudí je kúpa nového spaľovacieho auta príliš nákladná, preto siahajú po jazdenkách. Áno, je pravda, že v tomto smere zatiaľ elektromobily výrazne strácajú a, naopak, prichádzajú obavy o zdravie batérií, ktoré už za sebou majú niekoľko desiatok tisíc kilometrov.
Nájsť dobrý jazdený elektromobil s priaznivou cenovkou môže byť ešte stále problém, no ak sa pozrieme na známy portál Mobile.de a vyfiltrujeme iba elektrické vozidlá, k dispozícii sú tisíce ponúk.
Veľa vozidiel na tomto portáli je úplne nových, prípadne ide o predvádzačky. O životnosť akumulátorov sa teda báť nemusíš, no ich cena býva stále príliš vysoká. Aj jazdených elektromobilov z druhej ruky ale už nájdeš tisíce.
Postupom času budú jazdené elektromobily na rôznych bazároch pribúdať a výber bude prirodzene bohatší. Stačí počkať pár rokov a bez problémov kúpiš jazdený VW ID.3 či Škodu Enyaq za cenu, ktorá sa vyrovnáva ich spaľovacím ekvivalentom.
Do 2-3 rokov, kedy ešte budú batérie určite v poriadku, odhadujeme pokles za dobre vybavený Enyaq na sumu okolo 27 až 30-tisíc eur. A to už rozhodne nie je ponuka na zahodenie. Navyše, až 91 % Enyaqov na Slovensku je dnes v rukách firiem, je teda mimoriadne pravdepodobné, že po odpísaní v účtovníctve sa poberú do sveta a na inzertné portály.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Päť potravín, ktoré ničia tvoj mozog: Lekárka odhalila, čo nikdy neje, preto zostáva mladá a plná energie
Európska únia čelí rekordným dlhom: Nové dáta ukázali, kto sa ocitol v prvej desiatke najzadlženejších štátov (REBRÍČEK)
Nespavosť devastuje telo aj myseľ, varujú odborníci. Vedci odhalili desivú pravdu o nedostatku spánku
Mozgová hmla ťa oberá o schopnosť myslieť. Lekár odhalil štyri jednoduché riešenia
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP