Odpoveď na strach z elektromobilov. Majiteľ Tesly Model 3 ukázal opotrebenie batérie po 160 000 km
Elektromobily postupne pribúdajú, no väčšina z nich má stále najazdených len pár desiatok tisíc kilometrov a ich vek nepresahuje 10 rokov. Až čas skutočne preverí, ako na tom tom sú elektrické autá so spoľahlivosťou a ich batérie so životnosťou. Ako-takú predstavu si môžeme utvoriť z tejto Tesly Model 3, ktorá má najazdených už viac ako 160 000 km, informuje portál InsideEVs.
Automobilky zväčša dávajú záruku na batériu elektrického auta po dobu 8 rokov, alebo do nájazdu 160- až 180-tisíc kilometrov podľa toho, čo príde skôr. Tesla Model 3, ktorej majiteľom je Andy Slye, má už zrejme takúto záruku za sebou.
Čokoľvek sa teraz stane s batériou auta, ide žiaľ na účet YouTubera Andyho, no ako odhalil vo svojom videu na YouTube, problémov či extrémnej degradácie sa zatiaľ obávať nemusí.
Model 3 totiž po 4 rokoch a viac ako 100 000 míľach, teda „našich“ 160 000 km, stratil iba 2,2 % z maximálneho dojazdu, čo je absolútne zanedbateľné a ak by degradácia pokračovala v takomto tempe, batéria v jeho aute by pokoje vydržala 12 rokov, pričom by na nej mohol najazdiť aj 500 000 km.
Výhody Tesly sú obrovské
Andy ďalej vo svojom videu vyzdvihuje najväčšie benefity Tesly ako takej – jedným z nich je široká sieť vlastných nabíjacích staníc Supercharger. Takúto sieť zatiaľ neposkytuje žiaden iný výrobca áut, hoci nemecké prémiové automobilky, Volkswagen, Hyundai a Fordu už navzájom spolupracujú a budujú napríklad sieť Ionity.
Okrem pozoruhodne nízkej degradácie batérie Andy spočítal, koľko celkovo minul na nabíjanie svojej Tesly Model 3. Pri nájazde 160 000 km to bolo asi 2 000 dolárov, čo je zhruba 1 750 €.
Po prepočítaní to vychádza 1,10 €/100 km jazdy. Na takúto sumu sa nedostaneš zo žiadnym spaľovákom. V tom najlepšom prípade dokážeš s dieselom so spotrebou 4 l/100 km jazdiť za zhruba 5,5 €/100 km. Pri nájazde 160 000 km by ťa to stálo celkovo 8 800 €.
Problémom ale stále zostáva vyššia kúpna cena v porovnaní so spaľovákom z rovnakej triedy. Model 3 s pohonom zadnej nápravy začína u nás na sume 43 000 €. Taká Octavia začína na polovičnej sume, no treba uznať, že výkonom a technológiami sa Tesle Škodovka nevyrovná zrejme ani v tej najvyššej konfigurácii.
Návratnosť už do pár rokov
Vo väčšine prípadov je elektrické auto po započítaní kúpnej ceny aj nákladov stále podstatne drahšie než jeho alternatíva so spaľovacím motorom. Toto však neplatí vždy. Pri našich porovnaniach vyšlo, že čím výkonnejšie a prémiovejšie vozidlo si zákazník kupuje, tým je rozdiel medzi spaľovákom a elektromobilom nižší.
Mestské vozidlá sú predovšetkým malé, lacné a nepotrebujú až tak veľký výkon. Z toho vyplýva, že rozdiel v cene mestského elektromobilu a mestského spaľováku by mal byť najväčší. Je to paradox, ale pri mestskom elektromobile sa ti veľmi jednoducho môže stať, že finančný rozdiel obstarávacej ceny v porovnaní so spaľovákom sa nemusí vrátiť ani za desiatky rokov.
Pri porovnaní mestského elektromobilu Renault Zoe a Škody Fabia vychádza, že po spočítaní úspor na palive by sa rozdiel v obstarávacej cene v tom najlepšom prípade vrátil až za 19 rokov jazdenia, respektíve po prejdení takmer 300 000 km

Akonáhle sa začneme posúvať od mestských áut k tým väčším, plnohodnotným či dokonca až k luxusným a výkonným modelom, rozdiely sa začnú rapídne zmenšovať.
Už len porovnanie VW ID.3 a VW Golf s rovnakým výkonom odhaľuje, že návratnosť financií by bola v tomto prípade do 10 rokov. Ak ale zvýšime ročný nájazd z 15 000 km na 25 000 km, ktoré je možné s plnohodnotným elektromobilom bez problémov najazdiť, rozdiel v obstarávacej cene sa vyrovná do 5 rokov.
Na záver sme sa pozreli na rozdiely luxusnejších a výkonných modelov Audi Q4 e-tron, respektíve Audi Q5. Do porovnania sme vybrali najvýkonnejšie motorizácie, teda 300-koňový Q4 e-tron s pohonom quattro a 286-koňovú Q5-ku s naftovým šesťvalcom a tiež pohonom quattro. Cenu PHM sme upravili z priemerných 1,50 € za liter benzínu na 1,40 € za liter nafty.

Výkonný luxusný elektromobil stojí už teraz takmer rovnako ako spaľovák s podobným výkonom rovnakej automobilky. Vyššie náklady na nákup elektrického vozidla sú späť prakticky do jedného roka a následne dokáže majiteľ pri domácom nabíjaní jazdiť každý rok až o 2 400 € lacnejšie.
Skúsenosti Slovákov sú pozitívne
Kombinácia elektrického auta a fotovoltaiky pre domáce nabíjanie je zrejme to najlepšie, čo už v súčasnosti môže fanúšik moderných a ekologických riešení mať. Energia získavaná zo Slnka je absolútne ekologická a ak sa ňou nabíja aj elektrické auto, jazda je prakticky úplne bezemisná.
Takéto niečo je pritom reálne aj na Slovensku. Daniel nám porozprával, ako využíva svoju fotovoltaiku, ktorú okrem nabíjania elektromobilu využíva aj na napájanie domácnosti, či mu výkon postačuje a hlavne aká je návratnosť pomerne vysokej vstupnej investície do tejto modernej, čoraz populárnejšej technológie.
Najlacnejšia jazda je tá, za ktorú nemusím platiť (smiech). Veľké percento jázd mi pokrylo verejné bezplatné nabíjanie pri obchodoch, v práci alebo počas výletov cez letné prázdniny, kedy mal jeden veľký poskytovateľ letnú akciu a 2 mesiace bola energia v objeme 2 x 100 kWh grátis.
Ale aby som odpovedal na otázku domáceho nabíjania a ceny. V lete dokážem auto nabiť na 100 km za 20 centov, teraz začiatkom októbra pri azúrovej oblohe je to 35-40 centov. Nabitie v noci je potom tých 1,20 € na 100 km.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Prirodzený „zabijak“ rakoviny prekonáva všetky doterajšie terapie. Vedci ohlásili takmer 100 % účinnosť
Milované kúpele Slovákov čaká rekonštrukcia za viac ako 5 miliónov eur. Je to len začiatok
Billa sťahuje z pultov obľúbenú pochúťku. Môže obsahovať nadbytok pesticídov
Príspevok na opatrovanie sa zvýši až na 1 210 eur. Má byť viac peňazí pre rodiny aj pracovníkov
Bežný zlozvyk spôsobuje rakovinu, varuje WHO. Slovensko patrí medzi rizikové krajiny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP