Na druhej strane, preťaženie batérie – napríklad časté rýchlonabíjanie, extrémne teploty alebo jazda vo vysokých rýchlostiach – môže jej starnutie urýchliť. P3 preto odporúča dodržiavať niekoľko jednoduchých zásad:

  • Ak sa vozidlo dlhšie nepoužíva, ideálne je batériu udržiavať nabitú medzi 10 a 50 %.
  • Vyhýbať sa častému rýchlonabíjaniu a jazde v extrémnych teplotách.
  • Predchádzať úplnému vybitiu batérie.
Bing Image Creator/JAC
Batérie prežijú aj svoje vozidlá

Väčšina moderných elektromobilov má na batérie záruku až 8 rokov alebo 160 000 kilometrov, pričom niektorí výrobcovia, ako napríklad Lexus, ponúkajú záruky až na 1 milión kilometrov. Štúdia zároveň naznačuje, že batérie nielenže často prežijú životnosť samotného vozidla, ale po ukončení svojej „prvej životnosti“ môžu byť využité na skladovanie energie, napríklad v domácnostiach.

Po tomto druhom živote – teda približne po 20 rokoch – sú batérie recyklované, pričom mnoho materiálov je možné opäť využiť pri výrobe nových batérií.

Mário Šimovič/FonTech

Čo z toho vyplýva?

Štúdia P3 jasne ukazuje, že obavy zo starnutia batérií elektromobilov sú často prehnané. Moderné batérie sú navrhnuté tak, aby vydržali stovky tisíc kilometrov, pričom ich degradácia prebieha oveľa pomalšie, ako sa pôvodne predpokladalo. Pre spotrebiteľov to znamená nielen nižšie náklady na údržbu, ale aj vyššiu zostatkovú hodnotu elektromobilov, čím sa z nich stáva ešte atraktívnejšia alternatíva k tradičným vozidlám so spaľovacím motorom.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú