Odporcovia ostali ticho. Vyvrátili najväčší mýtus o elektromobiloch, tomuto už nemôže veriť nikto
Mýtus, že batérie elektromobilov rýchlo strácajú kapacitu a spôsobujú finančnú katastrofu pre majiteľa, je medzi skeptikmi o elektromobiloch častou témou. Analýza viac ako 7 000 vozidiel, ktorú vykonala konzultačná spoločnosť P3 – na ktorú upozornil portál Electrive – však ukazuje, že skutočnosť je úplne iná.
Fakty namiesto mýtov
Internet je plný mýtov o elektromobiloch – od obáv z detskej práce pri ťažbe kobaltu až po tvrdenia, že elektrická sieť skolabuje, ak sa budú všetky elektromobily nabíjať naraz. Jedným z pretrvávajúcich mýtov je starnutie batérií. Predpokladá sa, že s postupom času batérie strácajú kapacitu natoľko, že použité elektromobily budú nepredajné a majiteľom zostanú len oči pre plač.
Ako pri väčšine mýtov, aj tu sa nájde zrnko pravdy. Batérie totiž naozaj podliehajú tzv. kalendárnemu a cyklickému starnutiu. Tieto procesy spôsobujú postupnú degradáciu, avšak v reálnych podmienkach sa ich vplyv výrazne líši od laboratórnych predpovedí. Práve preto sa P3 rozhodlo analyzovať reálne údaje zo svojho vlastného vozového parku a ďalších 7 000 elektromobilov, ktoré prešli dôkladnými testami spoločnosti Aviloo.

Stav zdravia batérie
Pri hodnotení starnutia batérií je kľúčovým ukazovateľom tzv. „state of health“ (SoH) – teda pomer aktuálnej kapacity batérie k jej pôvodnej kapacite. Ak je batéria nová, má SoH 100 %. Postupom času a používania tento pomer klesá. Výrobcovia zvyčajne garantujú, že SoH neklesne pod 70 – 80 % počas určitého obdobia či nájazdu kilometrov.
P3 vo svojej štúdii zistilo, že degradácia batérií prebieha najrýchlejšie počas prvých 30 000 kilometrov, kedy SoH klesne na približne 95 %. Dobrá správa však je, že po tomto počiatočnom poklese sa miera degradácie spomaľuje. Pri nájazde 100 000 kilometrov dosahujú batérie v priemere 90 % SoH a medzi 200 000 a 300 000 kilometrami sa hodnota pohybuje okolo 87 %.
Čo ovplyvňuje životnosť batérie?
Zaujímavým zistením je, že batérie niektorých vozidiel si aj po 200 000 kilometroch zachovávajú SoH na úrovni 98 %. Dôvodom sú rozdiely v technológii, spôsobe nabíjania a používania vozidiel, ako aj ochranné mechanizmy zabudované výrobcami. Napríklad niektoré značky implementujú softvérové aktualizácie, ktoré optimalizujú predohrev batérií počas rýchlonabíjania, čím minimalizujú ich opotrebovanie.
ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

KVÍZ: 9 z 10 Slovákov stroskotá už na 1. otázke zo slovenčiny. Otestuj sa, či by bol Ľudovít Štúr na teba hrdý

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

Experti varujú: Vírus H5 má potenciál spustiť globálnu pandémiu. Úmrtnosť je 48 % a nemáme proti nemu imunitu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
Temu a Shein to majú spočítané. Ich veľký konkurent chystá v Európe nečakaný zvrat
Obrovská blamáž nemeckej armády. Z kamióna ukradli 20-tisíc kusov munície
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMExperti varujú pred raketovým rastom cien elektroniky na Slovensku. Masívne zdražovanie má jasné dôvody

KVÍZ: 9 z 10 Slovákov stroskotá už na 1. otázke zo slovenčiny. Otestuj sa, či by bol Ľudovít Štúr na teba hrdý

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky

