Odborníci potvrdili kritický odhad. Elektromobily v najbližších rokoch lacnejšie nebudú, aký je dôvod?
Napriek tomu, že dopyt po elektromobiloch rastie, ich cena bude ešte minimálne dva roky pomerne vysoká. Dôvodom vysokých cien je vzhľadom na globálnu podporu elektromobility zvýšený dopyt po kovoch, ktoré sú nevyhnutné pri výrobe batérií, vyplýva z analýzy nadnárodnej poisťovacej spoločnosti Coface.
Elektromobily v najbližších rokoch nezlacnejú
„V nasledujúcich dvoch rokoch neočakávame zásadné zmeny v cenových trendoch,“ konštatuje generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný. Nerovnováha medzi ponukou a dopytom najmä lítia, kobaltu a medi zvyšuje ceny týchto kovov, hoci trhový podiel elektrických vozidiel je stále malý.
NEPREHLIADNI
Slováci stále preferujú spaľováky. Od začiatku roka kúpili len mizivo málo elektromobilov
Tlak na ich používanie podľa Čarného v súčasnosti neznížia ani rôzne konfigurácie batérií alebo možné použitie vodíka ako zdroja energie. Vysoké náklady však prispievajú k podpore výskumu a vývoja alternatívnych technológií.
„Toto úsilie by mohlo z dlhodobého hľadiska zmeniť situáciu, a to aj vzhľadom na silnú konkurenciu krajín, ktoré chcú získať výhodu v rámci budúcej generácie vozidiel,“ upozornil Čarný.
Napriek vysokým cenám vozidiel trh s elektromobilmi rastie. Kým v roku 2019 predstavoval ich trhový podiel 8 %, v roku 2020 to už bolo 13 %. Pritom v danom roku poklesol predaj automobilov s klasickým pohonom o 6 %, no v dôsledku stimulačných programov vlád a zvýšeného záujmu Európy o tento segment vzrástol predaj elektrických vozidiel v prvom štvrťroku 2021 medziročne o 41 %.
Kľúčom sú kovy pre batérie, vodíkové autá pôjdu stranou
Coface očakáva v tomto roku rast tohto trhu až o 70 %. Sústavne sa zvyšuje tiež tlak na dodávky kovov pre elektromobily, a tým aj na ich cenu. „V batériách sa používa niekoľko desiatok kilogramov kovov, ak nie stovky,“ podotýka Čarný. Hliník napríklad predstavuje asi polovicu celkovej hmotnosti, nasledovaný meďou, grafitom a niklom.
NEPREHLIADNI
Vyvrátili najväčší mýtus o elektromobiloch. Závery novej štúdie zatvoria ústa všetkým kritikom
„Hliník sa používa nielen v batériách, ale aj v iných častiach vozidiel, napríklad na podvozku alebo vnútorných paneloch, pre jeho váhové výhody a schopnosti účinne chrániť pred nárazmi,“ pripomenul Čarný s tým, že za povšimnutie stojí aj dopyt po medi.
Tá je nevyhnutná na výrobu batérií, ale používajú ju aj dodávatelia elektriny, ktorí musia vyvinúť nové siete, aby sa prispôsobili elektrifikácii vozidlových parkov a novému dopytu po energii. Aj preto analytici očakávajú, že medzi rokmi 2020 a 2021 stúpnu ceny niklu, hliníka a medi o 34 %, 25 %, resp. 47 %. V období rokov 2020 až 2050 bude rásť aj dopyt.
„Dopyt po medi v tomto období vzrastie podľa našich analýz medziročne o 9,9 %, zatiaľ čo nikel bude rásť ročným tempom 11,8 %,“ spresnil Čarný.
Zmenu podľa neho v tomto desaťročí neprinesie ani rozvoj vodíkových automobilov, pokiaľ ale neprídu silné stimuly zo strany vlád. Ani od výrobcov automobilov sa neočakáva, že by v súčasnosti uprednostňovali vodík, pretože investovali značné prostriedky do batérií, aby splnili prísne regulácie zavedené rôznymi orgánmi.
Elektromobily nebudú potrebovať ani dotácie, budú lacnejšie ako spaľováky
Nedávno svet obletelo vyhlásenie šéfa koncernu Sellantis, Carlosa Tavaresa, ktorý tvrdil, že elektromobil si „bežný“ človek nikdy nekúpi, pretože sa ich cena nikdy nedostane na čiastku dnešných spaľovákov strednej triedy.
So stále prísnejšími emisnými normami však ceny spaľovákov postupne porastú a časom sa vyrovnajú či dokonca presiahnu ceny batériových vozidiel. Obstarávacia cena potom bude v oboch prípadoch podobná, no prevádzkové náklady sú v prípade elektromobilu neporovnateľne nižšie, ako tomu je u auta so spaľovacím motorom.
NEPREHLIADNI
Európska krajina ryžuje na „špinavých“ spaľovákoch. Astronomickou cenou benzínu podporuje elektromobily
Šéf koncernu Volkswagen, Herbert Diess, pre nemecký portál WiWo vyjadril, že elektromobily sa už do pár rokov cenami vyrovnajú spaľovákom, alebo ich dokonca podlezú. Podľa jeho slov už o niekoľko rokov dokonca elektromobily nebudú potrebovať ani štátne dotácie, aby boli pre zákazníka cenovo atraktívne.
Nová štúdia Medzinárodného združenia pre čistú dopravu (ICCT) jasne dokazuje, že z dlhodobého hľadiska bude elektromobil lacnejší než spaľovák už od roku 2025. Zo štúdie vyplýva, že už od roku 2025 budú batériové vozidlá nákladovo najefektívnejšou voľbou na trhu.
To znamená, že aj napriek vyššej obstarávacej cene voči spaľovákom sa z dlhodobého hľadiska viac oplatí elektromobil, ktorý dokáže výrazne ušetriť na „pohonných hmotách“, čiže elektrine a taktiež na servisných nákladoch. Batériové vozidlá však aktuálne azda najviac trpia na vysokú cenu batérií, no ich cena neustále klesá a niektorí výrobcovia sľubujú takmer polovičný pokles v priebehu najbližších pár rokov.
Zdroj: TASR, FonTech.sk
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Technológia z futuristických filmov je tu. Hypershell dá tvojim nohám výkon 1 000 W
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Majitelia fotovoltiky si priplatia: Menia sa pravidlá hry, príjem za elektrinu už nebude bez odvodov
Robert Kiyosaki varuje: „Najväčší krach trhov v histórii ešte len príde“
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
Najhorší deň pre automobilového giganta: Akcie prudko padli po predstavení prvého elektromobilu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP