Odborníci potvrdili kritický odhad. Elektromobily v najbližších rokoch lacnejšie nebudú, aký je dôvod?
Napriek tomu, že dopyt po elektromobiloch rastie, ich cena bude ešte minimálne dva roky pomerne vysoká. Dôvodom vysokých cien je vzhľadom na globálnu podporu elektromobility zvýšený dopyt po kovoch, ktoré sú nevyhnutné pri výrobe batérií, vyplýva z analýzy nadnárodnej poisťovacej spoločnosti Coface.
Elektromobily v najbližších rokoch nezlacnejú
„V nasledujúcich dvoch rokoch neočakávame zásadné zmeny v cenových trendoch,“ konštatuje generálny riaditeľ Coface pre Slovenskú republiku a Česko Ján Čarný. Nerovnováha medzi ponukou a dopytom najmä lítia, kobaltu a medi zvyšuje ceny týchto kovov, hoci trhový podiel elektrických vozidiel je stále malý.
NEPREHLIADNI
Slováci stále preferujú spaľováky. Od začiatku roka kúpili len mizivo málo elektromobilov
Tlak na ich používanie podľa Čarného v súčasnosti neznížia ani rôzne konfigurácie batérií alebo možné použitie vodíka ako zdroja energie. Vysoké náklady však prispievajú k podpore výskumu a vývoja alternatívnych technológií.
„Toto úsilie by mohlo z dlhodobého hľadiska zmeniť situáciu, a to aj vzhľadom na silnú konkurenciu krajín, ktoré chcú získať výhodu v rámci budúcej generácie vozidiel,“ upozornil Čarný.
Napriek vysokým cenám vozidiel trh s elektromobilmi rastie. Kým v roku 2019 predstavoval ich trhový podiel 8 %, v roku 2020 to už bolo 13 %. Pritom v danom roku poklesol predaj automobilov s klasickým pohonom o 6 %, no v dôsledku stimulačných programov vlád a zvýšeného záujmu Európy o tento segment vzrástol predaj elektrických vozidiel v prvom štvrťroku 2021 medziročne o 41 %.

Kľúčom sú kovy pre batérie, vodíkové autá pôjdu stranou
Coface očakáva v tomto roku rast tohto trhu až o 70 %. Sústavne sa zvyšuje tiež tlak na dodávky kovov pre elektromobily, a tým aj na ich cenu. „V batériách sa používa niekoľko desiatok kilogramov kovov, ak nie stovky,“ podotýka Čarný. Hliník napríklad predstavuje asi polovicu celkovej hmotnosti, nasledovaný meďou, grafitom a niklom.
NEPREHLIADNI
Vyvrátili najväčší mýtus o elektromobiloch. Závery novej štúdie zatvoria ústa všetkým kritikom
„Hliník sa používa nielen v batériách, ale aj v iných častiach vozidiel, napríklad na podvozku alebo vnútorných paneloch, pre jeho váhové výhody a schopnosti účinne chrániť pred nárazmi,“ pripomenul Čarný s tým, že za povšimnutie stojí aj dopyt po medi.
Tá je nevyhnutná na výrobu batérií, ale používajú ju aj dodávatelia elektriny, ktorí musia vyvinúť nové siete, aby sa prispôsobili elektrifikácii vozidlových parkov a novému dopytu po energii. Aj preto analytici očakávajú, že medzi rokmi 2020 a 2021 stúpnu ceny niklu, hliníka a medi o 34 %, 25 %, resp. 47 %. V období rokov 2020 až 2050 bude rásť aj dopyt.
„Dopyt po medi v tomto období vzrastie podľa našich analýz medziročne o 9,9 %, zatiaľ čo nikel bude rásť ročným tempom 11,8 %,“ spresnil Čarný.
Zmenu podľa neho v tomto desaťročí neprinesie ani rozvoj vodíkových automobilov, pokiaľ ale neprídu silné stimuly zo strany vlád. Ani od výrobcov automobilov sa neočakáva, že by v súčasnosti uprednostňovali vodík, pretože investovali značné prostriedky do batérií, aby splnili prísne regulácie zavedené rôznymi orgánmi.

Elektromobily nebudú potrebovať ani dotácie, budú lacnejšie ako spaľováky
Nedávno svet obletelo vyhlásenie šéfa koncernu Sellantis, Carlosa Tavaresa, ktorý tvrdil, že elektromobil si „bežný“ človek nikdy nekúpi, pretože sa ich cena nikdy nedostane na čiastku dnešných spaľovákov strednej triedy.
So stále prísnejšími emisnými normami však ceny spaľovákov postupne porastú a časom sa vyrovnajú či dokonca presiahnu ceny batériových vozidiel. Obstarávacia cena potom bude v oboch prípadoch podobná, no prevádzkové náklady sú v prípade elektromobilu neporovnateľne nižšie, ako tomu je u auta so spaľovacím motorom.
NEPREHLIADNI
Európska krajina ryžuje na „špinavých“ spaľovákoch. Astronomickou cenou benzínu podporuje elektromobily
Šéf koncernu Volkswagen, Herbert Diess, pre nemecký portál WiWo vyjadril, že elektromobily sa už do pár rokov cenami vyrovnajú spaľovákom, alebo ich dokonca podlezú. Podľa jeho slov už o niekoľko rokov dokonca elektromobily nebudú potrebovať ani štátne dotácie, aby boli pre zákazníka cenovo atraktívne.
Nová štúdia Medzinárodného združenia pre čistú dopravu (ICCT) jasne dokazuje, že z dlhodobého hľadiska bude elektromobil lacnejší než spaľovák už od roku 2025. Zo štúdie vyplýva, že už od roku 2025 budú batériové vozidlá nákladovo najefektívnejšou voľbou na trhu.
To znamená, že aj napriek vyššej obstarávacej cene voči spaľovákom sa z dlhodobého hľadiska viac oplatí elektromobil, ktorý dokáže výrazne ušetriť na „pohonných hmotách“, čiže elektrine a taktiež na servisných nákladoch. Batériové vozidlá však aktuálne azda najviac trpia na vysokú cenu batérií, no ich cena neustále klesá a niektorí výrobcovia sľubujú takmer polovičný pokles v priebehu najbližších pár rokov.
Zdroj: TASR, FonTech.sk
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
Prísna regulácia AI narazila. Európska komisia urobila krok, ktorý nikto nečakal
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Poplach na západnom Slovensku. V budove našli vysoko výbušnú kyselinu
PREMIUMZimná dovolenka sa môže zmeniť na finančnú nočnú moru. Európsky preukaz zdravotného poistenia Slovákom nestačí

Lovestream 2026 odhalil prvého headlinera: Na Slovensko mieri jeden z najlegendárnejších britských umelcov

Brusel odklepol bezprecedentných 90 miliárd pre Ukrajinu. Slovensko si vyjednalo výnimku

