Európska krajina ryžuje na „špinavých“ spaľovákoch. Astronomickou cenou benzínu podporuje elektromobily
Elektromobilita sa začína v Európe rozširovať enormným tempom, ktoré sa bude v najbližších rokoch rýchlo zvyšovať. Niet preto divu, že mnohí odborníci už teraz hovoria o tom, že do pár rokov dokážu elektrické autá vytlačiť z trhu spaľováky.
Mnohé krajiny sa snažia pretláčať batériové vozidlá na svojich trhoch a najlepším príkladom je také Nórsko, krajina, ktorú možno častovať aj označením „mekka“ elektromobilov.
Slováci stále nebažia po elektromobiloch
Len v júni sa tu predalo vyše 13 000 BEV vozidiel, informoval Electrive. V týchto dňoch tak už podľa prieskumov 3 zo 4 Nórov dávajú pri kúpe nového auta prednosť elektromobilu. Takýto status, aký si vytvorilo podporou elektromobility Nórsko, by radi dosiahli čo najrýchlejšie aj ostatné európske krajiny, nie všetky to však zvládajú rovnako.
Situácia na Slovensku je pritom diametrálne odlišná. U nás vodiči stále nevnímajú elektromobil ako tú najlepšiu voľbu pri kúpe nového auta, o čom svedčí aj fakt, že sa za prvých 6 mesiacov tohto roka predalo na našom trhu len mizivé množstvo batériových modelov.
NEPREHLIADNI
Etalón Európy: Vlastniť elektromobil na Slovensku je extrémne výhodné
Navyše nie je naša krajina na elektromobilitu ani zďaleka tak dobre pripravená, ako je tomu v spomínanom Nórsku alebo aj iných európskych štátoch. Detailnejšie sme sa tejto téme venovali v samostatnom článku. Prípravu na koniec spaľovákov však podceňovať netreba. Ich definitívne vylúčenie z predaja má prísť už v polovici budúceho desaťročia.
Holandsko ženie ceny palív do extrémov
Krajinám EÚ tak ostáva už „len“ 14 rokov na to, aby sa pripravili na obrovskú vlnu elektromobility, ktorá sa postupne zvyšuje. Vidieť to však môžeme zatiaľ najmä v západnej Európe. Príkladom, ako to ale nerobiť, môže byť také Holandsko, ktoré bojuje za presadenie elektrických áut a snaží sa odpísať spaľováky všetkými dostupnými prostriedkami. Aj za cenu zdierania vlastných občanov.
Nejde však o žiadne vydieranie podmienené trestom alebo zákazom jazdy so spaľovákom. To vôbec. Krajina stavila na sofistikovanejšiu metódu, ako ľudí „dobrovoľne“ presvedčiť k prechodu na elektromobilitu. Enormne zvýšila ceny pohonných hmôt. Pokiaľ sa niekomu teda vidí, že 1,41 € za liter benzínu a 1,26 € za liter nafty na Slovensku je veľa, v Holandsku je to ešte o polovicu viac.
Tam totižto cena za liter benzínu v extrémoch už prekročila hranicu 2 €, informoval Heart of the Netherlands. Bežne sa však predáva po 1,84 € za liter. Nafta na tom nie je oveľa lepšie a cenovka už prekročila aj 1,6 € za liter, v priemere sa predáva za 1,46 €/l. Holandsko sa tak v boji proti spaľovákom môže pýšiť titulom krajiny s najdrahšími pohonnými hmotami v celej EÚ.
Tankovať chodia za hranice, autá nechávajú častejšie doma
V okrajových oblastiach, teda pri hraniciach, sa mnohí vodiči vydávajú do susedných krajín, aby tankovali lacnejšie. Rozdiel pritom neraz činí desiatky centov na liter paliva. Vo vnútrozemí sú však Holanďania odkázaní na diskomfort. Podľa prieskumu im totiž ani vysoké ceny palív nezabránili využívať svoje autá, avšak jazdia na nich výrazne menej.
NEPREHLIADNI
Chystá sa revolúcia. Diaľnice so špeciálnym betónom nabijú elektromobil priamo počas jazdy
Až 1/5 ľudí necháva podľa prieskumu auto doma častejšie ako predtým, a to práve kvôli vysokým cenám pohonných hmôt. Ide pritom o jeden zo spôsobov, akým sa tamojšia vláda snaží svojim občanom povedať, že prechod na elektromobily bude pre nich (cenovo) výhodnejší. Aj tu totiž platí, že daňové zaťaženie na pohonné látky činí viac ako polovicu ceny, konkrétne 51 %.
„Motivácia“ ako prinútiť ľudí prejsť na elektromobily?
Holandsko si pritom dalo záväzok s prísnymi klimatickými cieľmi, ktoré chce naplniť, no doteraz sa mu to príliš nedarí. Krajina totiž stále emituje viac emisií ako je priemer, informuje portál IamExpat.
Medzi rokmi 2000 a 2019 dokázalo Holandsko znížiť emisie o úctyhodných 22 %, no v uplynulých dvoch rokoch produkovalo nadpriemerné množstvo CO2, konkrétne 11,1 ton na osobu. Svetovým priemerom je 6,8 ton CO2 na hlavu. Jednou z možností, ako by krajina mohla rýchlejšie znížiť produkciu emisií, má byť zatvorenie tepelných elektrární. Obnoviteľné zdroje tam totiž predstavujú len 8,8 % celkovej produkcie energie.
Ceny spaľovákov sú enormné
Ďalšou možnosťou, ktorú si zdá sa vybrala vláda, je trestať majiteľov „špinavých“ spaľovákov, ktorí za emisie platia nehorázne ceny a poplatky. Ku príkladu stojí v Holandsku nová, čisto elektrická Dacia Spring v základe 17 890 €, zatiaľ čo na Slovensku je v rovnakej verzii od 16 500 €. Vo výbave Comfort Plus sú potom ceny takmer rovnaké.
Avšak, Dacia Duster so spaľovacím motorom, ktorá na našom trhu začína na cene 10 590 €, stojí na holandskom trhu v základe až 18 890 €. Rozdiel 8300 € v cene spaľováku na týchto dvoch trhoch teda dokazuje, ako sa Holandsko stavia k predajom takýchto vozidiel. A to stále hovoríme o „ľudovom“ SUV od Dacie.
Poďme sa však pozrieť na ďalší extrém, tentokrát znova na SUV, avšak z dielne BMW. Najluxusnejší model nemeckého výrobcu, BMW X7, začína na Slovensku s cenou 87 900 € v základe s benzínovým motorom, s tým naftovým je dostupný od 88 700 €. No v takom Holandsku je základná verzia BMW X7 s benzínovým motorom dostupná až od neuveriteľných 130 000 € a v prípade naftového agregátu od skoro 131 000 €.
NEPREHLIADNI
Začne nová doba. Elektromobily budú lacnejšie než spaľováky, tvrdí šéf Volkswagenu
Rozdiel v cene sa tak ešte viac prehlbuje a činí zhruba 42 000 €. Vlastniť tam takéto SUV sa stáva poriadnym luxusom, za ktorý navyše okrem extrémne prehnanej ceny už pri kúpe majiteľ zaplatí ďalšie tisícky eur na emisných daniach. Pokiaľ by sa teda Slovák sťažoval na vysoké ceny áut a palív u nás, stačí sa pozrieť za hranice, kde je situácia už teraz výrazne horšia.
Prechod k elektromobilite je zdá sa nezvratný
Nie je to pritom len Holandsko. Aj také Francúzsko ešte vlani zaviedlo vysoké emisné pokuty. Sankcie dosahujú závratnú sumu 20 000 € a sú zamerané najmä na majiteľov SUV. Pri pohľade na emisné limity je pritom jasné, že na Slovensku by bolo takýmto systémom pokutované ohromné množstvo vozidiel, na čo vo výsledku doplatia ich majitelia.
Tieto a vyššie spomenuté fakty nás tak len utvrdzujú v tom, že európske štáty a EÚ robia všetko preto, aby sa podarilo dosiahnuť klimatické ciele a vyradiť spaľováky z ciest čo najskôr.
Klincom do rakvy pre spaľovacie agregáty potom bude aj návrh únie zaviesť mýto, ktoré by zásadným spôsobom znevýhodňovalo majiteľov starých a neekologických vozidiel. Bližšie detaily sme priniesli v samostatnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
Môže raz zachraňovať životy v Tatrách. V Poľsku otestovali futuristický lietajúci prostriedok
TOP Jeden z TOP elektromobilov dostal veľké vylepšenie. Odstránili vec, ktorú mnohí nenávideli (RECENZIA)
Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Rusko pripravuje masívny útok, ktorý má definitívne ukončiť vojnu na Ukrajine. Analytici varujú pred následkami
Elitný architekt Prekop: Slovensko trpí komplexom druhej kategórie a architektúra na to dopláca
Osudových 33 sekúnd: Čierna skrinka odhalila posledné momenty letu Air India. Príčina pádu je odhalená
Žena skončila na pokraji zlyhania pečene po užívaní obľúbeného bylinného doplnku. Vedci dvíhajú varovný prst
TOP 10 krajín, ktoré prevalcovali ekonomický rast svetových veľmocí. Skryto prepisujú mapu globálneho bohatstva
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- V aute ho majú desaťtisíce Slovákov. Ak zneužiješ obľúbené zariadenie, riskuješ masívnu pokutu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Stellantis bankrotuje, Volkswagen zatvára závod. Globálni výrobcovia majú problém na dôležitom trhu
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- Slovensko zlyhalo v elektromobilite na celej čiare. Štát dostal tvrdý výprask od vlastného úradu
- Slováci stále nostalgicky veria emisnému bludu. Spaľováky zhoreli do tla v najnovšej štúdii
-
- V spoľahlivosti nemajú konkurenciu. Týchto 5+1 automobiliek má najlepšie motory (PREHĽAD)
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Benzín a nafta definitívne skončili. Čerpacie stanice ich nahradia „novými“ palivami, vieme kedy
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
Trump mení stratégiu: Zbrane pre Ukrajinu pôjdu cez NATO, voči Rusku chystá zásadné vyhlásenie
Takto sa zneužíva home office. Odborári odhalili praktiky, ktoré sa ťa môžu týkať
Očkovanie neodmietali nevzdelaní. Nová štúdia odhalila iný faktor
Tržby TSMC prekonali očakávania. Čipy pre AI lámu rekordy
Slovensko má najdrahšie palivá v regióne. Analytici majú vysvetlenie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP