Slovenský batériový startup InoBat ohlásil nové partnerstvo s americkou spoločnosťou Group14 Technologies. Ako uvádza InoBat v tlačovej správe, spoločne majú priniesť revolučné lítiové batérie na báze kremíka, ktoré môžu byť mať až 10-násobnú energetickú hustotu oproti súčasným batériám, podotýka TeslaMagazín.

Dopyt po batériách neustále stúpa. Tento segment je preto v rámci automobilového priemyslu nesmierne dôležitý a rôzni svetoví výrobcovia batérií sa snažia prinášať nové, efektívnejšie riešenia.

InoBat

Výnimkou nie je ani slovenská spoločnosť InoBat, ktorá spája sily so skúseným americkým výrobcom batérií, spoločnosťou Group14 Technologies. Klasické lítium-ionové batérie sú pomerne neefektívne a v budúcnosti by ich mali nahradiť lítiové batérie na báze kremíka. Práve takúto batériu budú budú spoločnosti vzájomne vyvíjať.

Grafénovú anódu nahradí kremíková

Súčasné lítiové batérie používajú anódu na báze grafénu. Grafénová anóda má pomerne dobré vlastnosti a batérie s jej využitím disponujú solídnou energetickou hustotou. Anóda na báze kremíka ale môže byť podľa odborníkov až 10-krát energeticky efektívnejšia.

NEPREHLIADNI
ROZHOVOR: Neboja sa ani Tesly a chcú s ňou súperiť, na Slovensku začnú vyrábať revolučné batérie do elektromobilov

Group14 je priekopníkom v oblasti kremíkových batériových technológií a už teraz dokáže produkovať 120 ton kremíkových batérií ročne. V súčasnosti má ale všetky svoje kapacity vyčerpané pre zákazníkov vyrábajúcich spotrebnú elektroniku.

Spolupráca so spoločnosťou InoBat by mala prispieť k rozšíreniu výrobných kapacít a batérie na báze kremíka by tak mali byť k dispozícii aj pre výrobcov automobilov.

Vyvíja ich tiež Tesla a ďalší veľkí hráči

Batérie na báze kremíka nie sú žiadnou novinkou, respektíve na ich vývoji sa podieľa množstvo veľkých hráčov. Spomenúť môžeme Teslu či ďalší ambiciózny startup Solid Power.

Firma Solid Power nevyvíja iba nový typ batériových článkov, ale ide o celú platformu. Tekutý elektrolyt na báze sulfidu je možné kombinovať s anódami, ktoré sú, buď z kovov lítia, alebo sú na báze vysokého obsahu kremíka. V kombinácii s nimi sa teda môžu používať už dobre známe a v súčasnosti využívané katódy lítia, niklu-mangánu a kobaltu.

Kombináciou vyššie spomenutých katód s kremíkovou anódou a tekutým elektrolytom sľubuje nárast energetickej hustoty na 390 Wh/kg. Súčasné batérie Tesly či Panasonicu, ktoré sú považované za najlepšie na trhu, majú energetickú hustotu na úrovni 260 Wh/kg, nárast by tak predstavoval takmer 50 %.

Solid Power (ilustračný)

Ak sa použije lítiová anóda, nárast energetickej hustoty je vyšší až o 69 % na 440 Wh/kg. Pre lepšiu predstavu, spoločnosť Solid Power reprezentuje čísla na príklade, kedy by ich nový typ batérie disponoval kapacitou 77 kWh rovnako, aká sa aktuálne používa pri elektromobiloch na koncernovej platforme MEB automobilky Volkswagen.

V prvom rade by bola takáto batéria s rovnakou kapacitou až o 44 % menšia a jej objem by bol 184 litrov miesto súčasných 329 litrov. Výrazne by klesla aj hmotnosť, pri použití kremíkovej anódy batéria váži 304 kg, pri použití lítiovej anódy dokonca iba 269 kg. Vďaka nižšej hmotnosti by sa pochopiteľne zvýšil aj dojazd o 14 až 16 %. Dôležitým faktorom je, že rýchlosť nabíjania sa nijako neovplyvní a zodpovedá hodnotám súčasných batérií.

Čo je ale najdôležitejšie, batéria nového typu by stála 6545 dolárov, teda 5350 €, zatiaľ čo v súčasná 77 kWh batéria pre VW stojí 10 934 dolárov, teda takmer 8950 €.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú