Nová štúdia všetkých prekvapila. Elektrické kolobežky zďaleka nie sú ekologické a výrazne zaťažujú životné prostredie
Popularita elektrických kolobežiek nabrala v posledných rokoch ohromnú silu. Okrem toho, že si tieto dopravné prostriedky kupujú bežní ľudia, do miest sa čoraz viac dostávajú takzvané zdieľané služby s elektrickými kolobežkami. Mestá by však pre ekológiu mohli spraviť ďaleko viac, ak by tieto služby neposkytovali, tvrdí nová štúdia.
Je to paradox, že v minulosti sa hovorilo o prechode od spaľovacích motorov k takzvaným „zeleným“ spôsobom pohonu vozidiel. Tak sa teda začali objavovať elektrické autá a neskôr sa elektrifikácia dotkla aj bežných dopravných prostriedkov, ako sú bicykle či kolobežky. Ako píše Engadget, práve kolobežky žnú v súčasnej dobe obrovský úspech a ich zdielané služby sa rozrastajú do miest už aj na Slovensku.
Nová štúdia však tvrdí, že tieto kolobežky nie sú tak ekologické, ako si možno myslíš. Samozrejme, elektrická energia je v podstate „zelený“ zdroj energie, ktorý sa dá získavať aj z obnoviteľných zdrojov, no to, čo robí kolobežky „neekologickými“ sú práve samotné komponenty a fabriky, ktoré ich vyrábajú.
Ako píše TheVerge, štúdia z Univerzity v Severnej Karolíne naráža na fakt, že ľudia, ktorí jazdia na elektrickej kolobežke miesto svojho auta či mopedu si myslia, že robia pre planétu maximum, čo sa ekológie týka. Zabúdajú však na to, koľko emisií a odpadu sa vyprodukuje pri výrobe takejto kolobežky, a preto by bolo omnoho ekologickejšie sadnúť na klasický bicykel alebo ísť pešo.
Jeremiah Johnson, autor tejto štúdie, sa vo svojej práci zameral na takzvaný „životný cyklus“ elektrickej kolobežky, ktorý začína samotnou výrobou, pokračuje jej prevádzkou a samozrejme končí likvidáciou. Vo svojej štúdii dospel k záveru, že jazda na elektrickej kolobežke je síce šetrnejšia k životnému prostrediu ako jazda autom, no ak by ľudia v dostatočnom množstve využívali verejnú dopravu v podobe autobusu na frekventovanej trase, bolo by to omnoho ekologickejšie, ako by mal každý z týchto ľudí jazdiť na vlastnej kolobežke.
Prieskum medzi ľuďmi v tejto štúdii navyše ukázal, že ak by nemohli využívať elektrické kolobežky, až 49 % opýtaných by šlo na bicykli, zvyšok by zvolil jazdu autom alebo autobusom a 7 % opýtaných by v takomto prípade radšej nikam nešlo.
Johnson vo svojej štúdii navrhuje niekoľko možných riešení problému. Jedným z nich je, že napríklad v USA sa až 64 % elektrickej energie vyrába z fosílnych palív. Keby sa prešlo čisto na „zelenú“ produkciu energie, bola by jazda na elektrických kolobežkách omnoho ekologickejšia. Ďalším riešením môže byť zvýšenie životnosti samotnej kolobežky. Tu sa bavíme predovšetkým o zvýšení životnosti batérie, ktorej likvidácia enormne zaťažuje životné prostredie.
To, že elektrické kolobežky nie sú úplne „zelené“ si však už dávnejšie uvedomili aj samotní výrobcovia. Práve spoločnosť Lime začala pracovať na novej fabrike v San Franciscu, ktorá bude mať nulovú produkciu emisií pri výrobe kolobežiek. Taktiež chce na výrobu používať recyklované materiály, čo tiež veľkým dielom prispeje k ekologickosti vyrobenej kolobežky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
Slovensko prepisuje rekordy. Počet nabíjacích bodov rastie o 31 % za rok
OFICIÁLNE: Lexus nestačí. Toyota spúšťa novú značku ultra-drahých áut
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nové ohnisko žltačky: Hygienici RÚVZ varujú pred šírením
Peter Korbačka ovláda majetok v hodnote viac ako 2 miliardy eur: Nenápadný developer stojí za projektmi, ktoré menia Bratislavu
PRIESKUM: Prepad Smeru sa zastavil. Zmena ústavy výrazne uškodila jednej opozičnej strane
Slováci už o pár hodín uvidia „ohnivý dážď“. Priprav sa na noc plnú trblietavých padajúcich hviezd
Rodina, ktorá mala nehodu s Gašparom, prehovorila: O zdravotný stav dcéry sa nezaujímal
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Má priemerny dojazd, no úchvatnú kompaktnosť. Nissan vylepšil elektrický Leaf, cena však poriadne zaskočí
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
Nahradia zastarané Tornáda. Štát EÚ chce kúpiť ďalšie stíhačky od USA, ponesú jadrové bomby
Dosiahne rýchlosť 309 km/h a Rusov privedie do šialenstva. Ukrajina našla odpoveď na zákernú zbraň
Zlyhali aj Nemci. Európanov stresuje nákup ojazdeného auta, až 55 % riešilo nečakaný problém
SPP varuje pred energetickou katastrofou. Brusel prišiel s radikálnym návrhom, najviac postihne Slovensko
Dôležitú oblasť chcú ochrániť pred Ruskom. Nemci uzavreli kritickú dohodu s maličkým európskym štátom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP