Nová metóda ako revolúcia v nabíjaní elektromobilov. Dobitie bude trvať len ako bežné tankovanie
Vodiči elektrických vozidiel by si čoskoro mohli svoje jazdy začať viac užívať. S autom bude stačiť zájsť na čerpaciu stanicu, pripojiť batérie do nabíjačky, dať si šálku kávy a po desiatich minútach pokračovať v jazde s batériami, ktoré sú už plne nabité. Takúto budúcnosť predpovedá tím inžinierov z Penn State University v USA. Projekt podporilo aj Ministerstvo energetiky Spojených štátov amerických a správa o ňom sa rýchlo rozšírila po celom svete.
Firmy vyrábajúce elektrické autá ich každoročne predávajú veľké počty. Ale ani tie najvýkonnejšie nabíjacie stanice Tesly nedokážu plne dobiť batériu elektrického aut za menej ako 40 minút. Niektorých vodičov od kúpy elektrického auta odrádza práve tento problém. Nové poznatky by však čas potrebný na dobitie mohli podstatne skrátiť.
„Dokázali sme elektrické vozidlo za 10 minút dobiť natoľko, aby bolo schopné prejsť 400 kilometrov. Auto sa tak dá dobiť 2 500 krát, čo znamená približne osemstotisíc kilometrov jazdy. Rýchlonabíjanie je kľúčom k rozšíreniu elektrických vozidiel.“ povedal Chao-Yang Wang, profesor chemického inžinierstva na Penn State University.
Batérie používané v elektrických autách sa rýchlonabíjaním pri teplote okolia nižšej ako 10 °C degradujú. Lítium v nich sa ukladá nepravidelne a vytvára lítiové hroty, ktoré môžu rapídne znižovať kapacitu článku a zároveň poškodzovať batériu. Jej vyhrievaním sa tento problém síce odstránil, no vznikol ďalší. Dlhodobé vystavenie batérie vyššej teplote ju totiž poškodzuje ešte viac.
Tím okolo profesora Wanga si ale uvedomil, že ak by sa batéria mohla zahriať na 60 °C, stačilo by desať minút, počas ktorých sa nabije. Následne by sa prudko ochladila na teplotu okolia pomocou chladiaceho systému v aute, pričom by sa v nej nevytvorili lítiové hroty. Nedochádzalo by ani k tepelnej degradácii batérie.
„Zohrievanie batérie na 60 °C je považované za príliš veľké riziko, lebo drasticky skracuje životnosť batérie.“ vysvetlil profesor Chao-Yang Wang. „Tento rýchlonabíjací trend je pre budúcnosť veľmi dôležitý, pretože rieši problém vodičov, ktorých straší nízky dojazd elektrických vozidiel.“
Agentúra Reuters uvádza, že 2800 nových nabíjacích staníc po celom území USA prispeje k zvýšeniu záujmu o elektrické vozidlá. Ich postavenie bude financované z vyše dvojmiliardovej pokuty, ktorú musel zaplatiť Volkswagen v roku 2015 po vypuknutí škandálu okolo emisií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Všetko, čo si si myslel o kŕčoch, nemusí platiť: Vedci odhalili, že hlavnou príčinou nie je dehydratácia
„Tajný“ trik, o ktorom Slováci netušia: Sociálna poisťovňa môže jednej skupine vyplatiť stovky eur naraz
Fyzioterapeutka radí: 3 000 krokov denne nestačí. Tento počet by si mal splniť, aby si sa vyhol civilizačným ochoreniam
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP