Nová metóda ako revolúcia v nabíjaní elektromobilov. Dobitie bude trvať len ako bežné tankovanie
Vodiči elektrických vozidiel by si čoskoro mohli svoje jazdy začať viac užívať. S autom bude stačiť zájsť na čerpaciu stanicu, pripojiť batérie do nabíjačky, dať si šálku kávy a po desiatich minútach pokračovať v jazde s batériami, ktoré sú už plne nabité. Takúto budúcnosť predpovedá tím inžinierov z Penn State University v USA. Projekt podporilo aj Ministerstvo energetiky Spojených štátov amerických a správa o ňom sa rýchlo rozšírila po celom svete.
Firmy vyrábajúce elektrické autá ich každoročne predávajú veľké počty. Ale ani tie najvýkonnejšie nabíjacie stanice Tesly nedokážu plne dobiť batériu elektrického aut za menej ako 40 minút. Niektorých vodičov od kúpy elektrického auta odrádza práve tento problém. Nové poznatky by však čas potrebný na dobitie mohli podstatne skrátiť.
„Dokázali sme elektrické vozidlo za 10 minút dobiť natoľko, aby bolo schopné prejsť 400 kilometrov. Auto sa tak dá dobiť 2 500 krát, čo znamená približne osemstotisíc kilometrov jazdy. Rýchlonabíjanie je kľúčom k rozšíreniu elektrických vozidiel.“ povedal Chao-Yang Wang, profesor chemického inžinierstva na Penn State University.
Batérie používané v elektrických autách sa rýchlonabíjaním pri teplote okolia nižšej ako 10 °C degradujú. Lítium v nich sa ukladá nepravidelne a vytvára lítiové hroty, ktoré môžu rapídne znižovať kapacitu článku a zároveň poškodzovať batériu. Jej vyhrievaním sa tento problém síce odstránil, no vznikol ďalší. Dlhodobé vystavenie batérie vyššej teplote ju totiž poškodzuje ešte viac.
Tím okolo profesora Wanga si ale uvedomil, že ak by sa batéria mohla zahriať na 60 °C, stačilo by desať minút, počas ktorých sa nabije. Následne by sa prudko ochladila na teplotu okolia pomocou chladiaceho systému v aute, pričom by sa v nej nevytvorili lítiové hroty. Nedochádzalo by ani k tepelnej degradácii batérie.
„Zohrievanie batérie na 60 °C je považované za príliš veľké riziko, lebo drasticky skracuje životnosť batérie.“ vysvetlil profesor Chao-Yang Wang. „Tento rýchlonabíjací trend je pre budúcnosť veľmi dôležitý, pretože rieši problém vodičov, ktorých straší nízky dojazd elektrických vozidiel.“
Agentúra Reuters uvádza, že 2800 nových nabíjacích staníc po celom území USA prispeje k zvýšeniu záujmu o elektrické vozidlá. Ich postavenie bude financované z vyše dvojmiliardovej pokuty, ktorú musel zaplatiť Volkswagen v roku 2015 po vypuknutí škandálu okolo emisií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
Autá budú jazdiť samé a bezpečnejšie, než ľudia. Toyota sa spojila s gigantom, aby skoncovali s nehodami
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dermatologička varuje pred populárnou zložkou v opaľovacích olejoch a doplnkoch: Zvyšuje riziko rakoviny pľúc o 24 %
Môžeš mať cukrovku a ani o tom netušiť: Mladých ohrozuje choroba, ktorú doteraz spájali len so staršími
Tragédia na Zlatých pieskoch: V jazere našli telo 39-ročného muža
„Apokalypsa“ nad Ukrajinou: Rusko vyslalo 477 dronov a 60 rakiet, ide o doposiaľ najväčší vzdušný útok
„Langoš je najlepšie antidepresívum, ale zároveň dno gastronómie.“ Bratislavčan ho dostal do svetového bedekra
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Ťažká rana pre elektromobily. Audi rázne zmenilo plány, chystá spaľováky aj autá s obľúbeným pohonom
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Masívny útok Ruska zasiahol celú Ukrajinu. Aktivovali sa aj poľské stíhačky
Slovenské palivá budú lacnejšie než vlani. Zdražovanie sa zastavilo, tvrdia banky
Vesmír zahltený odpadom. EÚ chce zákonom prinútiť operátorov likvidovať satelity
Klimatická veda prehodnocuje svoje modely. Yale navrhuje nový prístup
Darwin sa možno mýlil. Evolúcia prebieha v skokoch, tvrdia vedci
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP