Nórsko je druhým najväčším spotrebiteľom elektriny na jedného obyvateľa na svete, elektromobilita za to ale prekvapivo nemôže
Nórsko je považované za „mekku“ elektromobility, o čom svedčia aj predaje elektromobilov v uplynulom roku, ktoré prekonali predaje áut so spaľovacími motormi. Zároveň je ale druhým najväčším svetovým spotrebiteľom elektrickej energie na jedného obyvateľa, informuje portál InsideEVs.
Veľa ľudí si ale stále myslí, že elektromobilita je cesta „do záhuby“ a pri jej rozširovaní jednoducho nebudú stačiť kapacity elektrární a v jednotlivých krajinách tak budú hroziť čoraz častejšie výpadky elektriny. Na prvý pohľad sa môže zdať, že Nórsko už k takémuto niečomu jasne smeruje.

Krajina je totiž druhým najväčším spotrebiteľom elektrickej energie na jedného obyvateľa, hneď za Islandom. V roku 2019 podľa štatistík Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) bola ročná spotreba na jedného Nóra až 23,5 MWh. Európsky priemer bol pritom v danom roku iba 5,6 MWh.

Elektromobilita za to paradoxne nemôže
Odporca elektromobility si ihneď povie, že za túto vysokú spotrebu môže zvýšený predaj a používanie elektromobilov v krajine, ktoré už pomaly predbiehajú autá so spaľovacími motormi. Ak sa ale pozrieš na dlhodobý graf, jasne vidieť, že od roku 1990 sa priemerná ročná spotreba elektriny na jedného Nóra prakticky vôbec nezvýšila, práve naopak. V okolí roku 2000 bola dokonca táto spotreba až na úrovni cez 25 MWh ročne.
Ako je to teda možné? Odpoveď je efektivita. Samozrejme, vyšší počet áut na elektrinu má za následok zvýšenie spotreby elektrickej energie, no Nóri v priebehu rokov zaobchádzajú s elektrickou energiou čoraz efektívnejšie, informoval portál GreenCarReports.

Očakáva sa, že do roku 2040 by priemerná spotreba na jedného obyvateľa v Nórsku už mala stúpať celkovo až o 30 %. V tomto prípade už za tento nárast bude zodpovedná elektromobilita.
Za vysokú spotrebu môže vykurovanie
Chceš vedieť, čo teda môže za túto vysokú ročnú spotrebu elektriny v Nórsku, ak to nie je rozmach elektromobility? Možno sa budeš diviť, no je to kúrenie. Až 85 % domácností v Nórsku vykuruje svoje obydlia elektrickou energiou. V priemernej ročnej spotrebe na jedného obyvateľa je pred nimi už len Island, ktorý mál oproti Nórsku túto spotrebu za rok 2019 viac ako dvojnásobnú (52,2 MWh).

Aj to je ďalší dôkaz, že rozmach elektromobility ako takej až tak rapídne nezvyšuje spotrebu elektrickej energie. Sú omnoho väčší „žrúti“, ako napríklad vyššie spomínané teplo.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku

Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov

Konzervatívci dali zbohom nafte. Susedia Slovenska už kupujú viac elektromobilov

ROZHODNUTÉ: Európska únia povolí. Zákaz spaľovákov sa odkladá, ide o pyrrhovo víťazstvo

Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po summite prichádza tvrdý odkaz z Bruselu: „Slovensko, Česko a Maďarsko nemusia platiť. Zaplatia politicky“

Polárny vortex zasiahne v plnej sile. Slovensko čaká zlom, prichádza rapídne ochladenie

Dcéra Juraja Blanára havarovala na nebezpečnom úseku. Minister incident objasnil

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

Rusko vysiela varovné signály ďalšej krajine: V dokumente používa rovnaké slová ako pred inváziou na Ukrajinu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Ukrajina môže uloviť ďalšie ruské klenoty. Moskva poslala vojakom dva strategické zbrane
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Po summite prichádza tvrdý odkaz z Bruselu: „Slovensko, Česko a Maďarsko nemusia platiť. Zaplatia politicky“

Polárny vortex zasiahne v plnej sile. Slovensko čaká zlom, prichádza rapídne ochladenie

Dcéra Juraja Blanára havarovala na nebezpečnom úseku. Minister incident objasnil

Zima ešte nepovedala posledné slovo: Na Slovensko prichádzajú mrazy a intenzívne sneženie (PREDPOVEĎ)

