Nóri milujú elektromobily a prepisujú rekordy, ich predaje boli v roku 2020 vyššie ako predaje spaľovákov
Čo sa týka elektromobility, spomedzi európskych krajín ide Nórsko skutočným príkladom. Svedčia o tom aj predaje elektromobilov za rok 2020, v krajine sa ich predalo viac, ako vozidiel so spaľovacími motormi, informuje portál Engadget.
Až 54 % všetkých nových predaných áut v Nórsku za uplynulý rok bolo čisto elektrických, vyplýva to zo štatistiky cestného úradu. Do tohto podielu však nie sú zahrnuté plug-in hybridné a hybridné vozidlá, ktoré sa tiež predávali veľmi dobre.
Nóri naozaj milujú elektromobily, o čom svedčí aj masívny pokles predajov dieselových automobilov v tejto severskej krajine. Ešte v roku 2011 tvorili naftové autá až 75,7 % všetkých predajov, v roku 2020 to bolo už len 8,6 %, informuje Reuters.
Z celkového počtu 141 412 predných áut bolo presne 76 786 čisto elektrických. Dokonca už aj v toku 2019 bol pomer čisto elektrických áut a vozidiel so spaľovacími motormi (kam radíme aj hybridy) v pomere takmer 1:1.
Ako oficiálne uvádza cestný úrad v Nórsku, suverénne najpredávanejším automobilom bol Audi e-tron, za rok sa ich predalo viac ako 7000. Hneď za ním sa umiestnil Volkswagen Golf (4500 predaných kusov za rok) a tretiu priečku obsadil Hyundai Kona, s počtom viac ako 3200 vozidiel predaných za uplynulý rok. Tesla Model 3 sa umiestnil až na siedmom mieste s viac ako 2000 predanými vozidlami.
Nórsko je hlavným európskym trhom pre elektromobilitu
Ukážkový prístup k elektromobilite zo strane Nórska im otvára aj širšie možnosti v tejto oblasti. Ak sa niektorá z automobiliek chystá vstúpiť na európsky trh, práve tou pomyselnou „vstupnou bránou“ býva zväčša Nórsko.
Dôkazom toho je napríklad vstup čínskej automobilky BYD na európsky trh a prvou krajinou, kde sa bude ich SUV Tang EV predávať, je práve Nórsko. Elektromobily si získali v Nórsku obrovskú popularitu najmä vďaka podpore štátu, ktorá neprichádza vo forme dotácií, ale vo forme benefitov, ako napríklad oslobodenie od poplatku za registráciu, poplatkov za diaľnice, no najmä oslobodenie od vysokej DPH.
Čerešničkou na torte je možnosť nabíjania zdarma či jazda vyhradenými pruhmi pre elektromobily. Ak sa ale pozrieme na nás, ani my na tom nie sme úplne najhoršie.
Ďalšie kolo dotácií aj u nás
Sieť nabíjacích staníc na Slovensku je už pomerne rozsiahla, sťažovať sa preto na ich nedostatok alebo slabé pokrytie už nemôžeme. Elektromobily sú však stále o niečo drahšie, ako ich alternatívy so spaľovacími motormi, no štátne dotácie na nákup elektromobilov a hybridov robia aj z týchto vozidiel cenovo zaujímavé kúsky.
Nedávno sme priniesli článok, kde štát vyhlásil, že v budúcnosti sa dočkáme ďalšieho kola dotácií. Tieto prostriedky chce minister Sulík získať z eurofondov, no témou sa budú zaoberať najskôr koncom tohto roka.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Polícia má plné zuby. Ak Slováci budú blokovať nabíjačky, doplatia na to
Najekologickejším autom 2022 sa stal nečakaný elektromobil. Vďačí za to nesmiernej efektivite
Predaje elektromobilov v Európe v 2022 prudko rástli. Slovensko je nečakným lídrom v kľúčovej oblasti
VIDEO Luxusný elektromobil mal nehodu. Poltonová batéria vyletela z auta
Katastrofálne čísla, úhlavný konkurent Tesly v EÚ zlyháva. Predal iba zopár kusov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Rysuje sa brutálny škandál Tesly. Vodičovi počas jazdy odpadol volant, reakcia servisu nahnevala svet
- Najkrajšie ľudové “prémiové auto” pre Slovákov? Ak si zle vyberieš motor, sklame ťa, ak dobre, posadí na zadok
- Výrobca elektromobilu s 1000 km dojazdom nečakane skrachoval už po pár týždňoch
- Čísla ťa posadia na zadok. Štát zverejnil svoj výpočet nákladov jazdy na 100 km s rôznymi typmi pohonu
- Majitelia sú zúfalí. Chyba na známych nabíjačkách „usmažila“ batérie drahých elektromobilov
-
- Rysuje sa brutálny škandál Tesly. Vodičovi počas jazdy odpadol volant, reakcia servisu nahnevala svet
- Najkrajšie ľudové “prémiové auto” pre Slovákov? Ak si zle vyberieš motor, sklame ťa, ak dobre, posadí na zadok
- Výrobca elektromobilu s 1000 km dojazdom nečakane skrachoval už po pár týždňoch
- Čísla ťa posadia na zadok. Štát zverejnil svoj výpočet nákladov jazdy na 100 km s rôznymi typmi pohonu
- Majitelia sú zúfalí. Chyba na známych nabíjačkách „usmažila“ batérie drahých elektromobilov
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Rysuje sa brutálny škandál Tesly. Vodičovi počas jazdy odpadol volant, reakcia servisu nahnevala svet
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
Mobily na skládkach vypúšťajú toxické látky. Recyklácia problém nerieši, varuje agentúra
Japonsko robí veľký krok proti Číne. Chce im zabrániť vo výrobe kľúčovej technológie
Výpadky elektriny na západnom Slovensku takmer úplne opravili
Slováci si môžu vydýchnuť. Masívne výpadky elektriny vo väčšine krajiny opravili
Zvýšili výkon Atómovej elektrárne Mochovce. Do siete prifázovali ďalší turbogenerátor
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené