V článku boli použité materiály TASR.
Emisné normy automobilov sú tu už niekoľko rokov a prakticky sme si zvykli, že Brusel ekologické limity nových áut čoraz viac sprísňuje. So zavedením každej novej normy sa autá so spaľovacími motormi stávajú drahšie, nakoľko dosiahnuť nižšie emisie z prevádzky stojí výrobcov peniaze za vývoj a výrobu úspornejších riešení. To isté sa očakáva aj pri nástupe normy Euro 7.
Pokiaľ vstúpi do platnosti nová emisná norma Euro 7, prinesie to od roku 2025 zdraženie automobilov minimálne o 2 000 €, zrušenie výroby lacnejších automobilov a rast nezamestnanosti. Na utorkovej tlačovej konferencii mimoparlamentnej strany Demokrati na to upozornil exminister hospodárstva Karel Hirman. Je podľa neho dôležité, aby sa noví ministri tejto téme venovali a v Bruseli presadzovali záujmy Slovenska, ktoré je závislé od výroby automobilov.
Pre bežných ľudí môžu byť pridrahé
Automobilky podľa Hirmana nebudú schopné pripraviť v takom krátkom čase výrobu niektorých modelov podľa novej normy a niektoré sa už vyjadrili, že v roku 2025 zastavia ich výrobu. „Toto nie je strašenie. To sú výstupy z automobilového priemyslu,“ povedal Hirman. Pokiaľ bude emisná norma bez zmien prijatá, bežný občan si už podľa neho nebude môcť dovoliť kúpiť nové auto.
Niečo podobné sa už v minulosti stalo. Malé modely ako Renault Twingo či Škoda Citigo skončili bez náhrady práve z dôvodu vysokých nákladov.
Euro 7 podľa exministra nedáva zmysel ani z toho dôvodu, že znižuje emisie iba o dve až päť percent, a navyše sa EÚ už dohodla na zákaze výroby nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035. Norma sa má týkať aj nákladných vozidiel a autobusov, i keď s dvojročným odkladom účinnosti. Nie je však podľa Hirmana jasné, ako sa s Euro 7 vyrovnajú výrobcovia týchto vozidiel.
Riešením, ako výraznejšie znížiť emisie z dopravy na Slovensku, je podľa člena mimoparlamentnej strany Jána Šubáka zníženie priemerného veku vozidiel náhradou starých vozidiel, ktoré majú podstatne vyššie emisie, za nové. Majitelia by mali byť motivovaní napríklad štátnou dotáciou za vyradenie starého vozidla. Aj toto tzv. „šrotovné“ sme už na Slovensku mali.
Euro 7 kritizujú aj odborníci „z fachu“
Emisné normy sú nepochybne dôležitou reguláciou na znižovanie emisií z dopravy, no spaľovacie motory nebude možné robiť „čistejšie“ do nekonečna. Šéf automobilky Renault Luca de Meo si to taktiež uvedomuje a Európsku úniu v tomto smere kritizuje. Norma Euro 7 údajne prinesie zníženie emisií iba o pár percent.
Podľa šéfa automobilky Renault sú už súčasné motory dosahujúce normu Euro 6d tak čisté, že ich ďalšie „zlepšovanie“ nemá prakticky žiaden efekt na ekológiu. Norma Euro 7, ktorá nastúpi do platnosti v roku 2025, prinesie zníženie produkcie emisií iba o 3 až 4 % oproti súčasným motorom.
Automobilky ale budú musieť vynaložiť obrovské finančné prostriedky na vývoj, respektíve úpravu spaľovacích motorov. Iba Renault to bude stáť zhruba 1 miliardu eur.
Tieto náklady musí automobilka pochopiteľne preniesť na zákazníka, ktorého vyjde auto so spaľovacím motorom podľa de Mea v priemere o 1 000 € viac než v súčasnosti. Tieto prostriedky by pritom mohli výrobcovia investovať inam, napríklad do vývoja elektromobilov.
Elektrické autá by vďaka tomu mohli byť lepšie a spotrebiteľom by sa oveľa jednoduchšie prechádzalo na elektromobily úplne prirodzenou cestou.
V Škode reálne hrozí prepúšťanie
V prípade zavedenia emisnej normy Euro 7 v jej dnešnej podobe by česká automobilka Škoda Auto musela zrušiť okolo 3 000 pracovných miest a prestať vyrábať niektoré modely, varoval dávnejšie člen predstavenstva Škody pre predaj a marketing Martin Jahn.
„Ak sa Euro 7 schváli v tejto podobe, pre Škodu Auto by to znamenalo, že musíme zatvoriť jeden závod, pretože by sme prestali vyrábať menšie modely – Fabia, Scala, Kamiq – to znamená, že by to zasiahlo minimálne 3000 pracovných miest,“ uviedol Jahn. V rámci celého dodávateľského reťazca v Česku by podľa neho mohlo prísť o prácu až 10 000 ľudí.
Na spomínané menšie modely pripadala v roku 2022 takmer tretina dodávok značky Škoda zákazníkom.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
PRIESKUM: PS stúpa na historické maximum, Smer padá po konsolidačnom balíčku
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
Šéf SIS Pavol Gašpar čelí novým obvineniam: SaS tvrdí, že sa snažil ututlať svoju nehodu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP