V článku boli použité materiály TASR.
Emisné normy automobilov sú tu už niekoľko rokov a prakticky sme si zvykli, že Brusel ekologické limity nových áut čoraz viac sprísňuje. So zavedením každej novej normy sa autá so spaľovacími motormi stávajú drahšie, nakoľko dosiahnuť nižšie emisie z prevádzky stojí výrobcov peniaze za vývoj a výrobu úspornejších riešení. To isté sa očakáva aj pri nástupe normy Euro 7.
Pokiaľ vstúpi do platnosti nová emisná norma Euro 7, prinesie to od roku 2025 zdraženie automobilov minimálne o 2 000 €, zrušenie výroby lacnejších automobilov a rast nezamestnanosti. Na utorkovej tlačovej konferencii mimoparlamentnej strany Demokrati na to upozornil exminister hospodárstva Karel Hirman. Je podľa neho dôležité, aby sa noví ministri tejto téme venovali a v Bruseli presadzovali záujmy Slovenska, ktoré je závislé od výroby automobilov.
Pre bežných ľudí môžu byť pridrahé
Automobilky podľa Hirmana nebudú schopné pripraviť v takom krátkom čase výrobu niektorých modelov podľa novej normy a niektoré sa už vyjadrili, že v roku 2025 zastavia ich výrobu. „Toto nie je strašenie. To sú výstupy z automobilového priemyslu,“ povedal Hirman. Pokiaľ bude emisná norma bez zmien prijatá, bežný občan si už podľa neho nebude môcť dovoliť kúpiť nové auto.
Niečo podobné sa už v minulosti stalo. Malé modely ako Renault Twingo či Škoda Citigo skončili bez náhrady práve z dôvodu vysokých nákladov.
Euro 7 podľa exministra nedáva zmysel ani z toho dôvodu, že znižuje emisie iba o dve až päť percent, a navyše sa EÚ už dohodla na zákaze výroby nových áut so spaľovacím motorom od roku 2035. Norma sa má týkať aj nákladných vozidiel a autobusov, i keď s dvojročným odkladom účinnosti. Nie je však podľa Hirmana jasné, ako sa s Euro 7 vyrovnajú výrobcovia týchto vozidiel.
Riešením, ako výraznejšie znížiť emisie z dopravy na Slovensku, je podľa člena mimoparlamentnej strany Jána Šubáka zníženie priemerného veku vozidiel náhradou starých vozidiel, ktoré majú podstatne vyššie emisie, za nové. Majitelia by mali byť motivovaní napríklad štátnou dotáciou za vyradenie starého vozidla. Aj toto tzv. „šrotovné“ sme už na Slovensku mali.
Euro 7 kritizujú aj odborníci „z fachu“
Emisné normy sú nepochybne dôležitou reguláciou na znižovanie emisií z dopravy, no spaľovacie motory nebude možné robiť „čistejšie“ do nekonečna. Šéf automobilky Renault Luca de Meo si to taktiež uvedomuje a Európsku úniu v tomto smere kritizuje. Norma Euro 7 údajne prinesie zníženie emisií iba o pár percent.
Podľa šéfa automobilky Renault sú už súčasné motory dosahujúce normu Euro 6d tak čisté, že ich ďalšie „zlepšovanie“ nemá prakticky žiaden efekt na ekológiu. Norma Euro 7, ktorá nastúpi do platnosti v roku 2025, prinesie zníženie produkcie emisií iba o 3 až 4 % oproti súčasným motorom.
Automobilky ale budú musieť vynaložiť obrovské finančné prostriedky na vývoj, respektíve úpravu spaľovacích motorov. Iba Renault to bude stáť zhruba 1 miliardu eur.
Tieto náklady musí automobilka pochopiteľne preniesť na zákazníka, ktorého vyjde auto so spaľovacím motorom podľa de Mea v priemere o 1 000 € viac než v súčasnosti. Tieto prostriedky by pritom mohli výrobcovia investovať inam, napríklad do vývoja elektromobilov.
Elektrické autá by vďaka tomu mohli byť lepšie a spotrebiteľom by sa oveľa jednoduchšie prechádzalo na elektromobily úplne prirodzenou cestou.
V Škode reálne hrozí prepúšťanie
V prípade zavedenia emisnej normy Euro 7 v jej dnešnej podobe by česká automobilka Škoda Auto musela zrušiť okolo 3 000 pracovných miest a prestať vyrábať niektoré modely, varoval dávnejšie člen predstavenstva Škody pre predaj a marketing Martin Jahn.
„Ak sa Euro 7 schváli v tejto podobe, pre Škodu Auto by to znamenalo, že musíme zatvoriť jeden závod, pretože by sme prestali vyrábať menšie modely – Fabia, Scala, Kamiq – to znamená, že by to zasiahlo minimálne 3000 pracovných miest,“ uviedol Jahn. V rámci celého dodávateľského reťazca v Česku by podľa neho mohlo prísť o prácu až 10 000 ľudí.
Na spomínané menšie modely pripadala v roku 2022 takmer tretina dodávok značky Škoda zákazníkom.
Čítajte viac z kategórie: Ekológia
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nissan potvrdil revolučný elektromobil. Bude mať batériu budúcnosti a príde už v roku 2028
Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
Šokoval ich extrémne nízky dopyt. Ferrari urobilo zásadné rozhodnutie, ktoré ovplyvní elektromobily
Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Navždy odišiel oceňovaný český herec. Bol držiteľom Thálie a legenda činohry
Peter a Dodo otvorili „netradične tradičnú“ piváreň v Piešťanoch: „Výstrelky vlády robia maximum, aby odradili ľudí podnikať“
„Rovnomerné opálenie je zápal pokožky,“ varuje biochemička. Zapamätaj si pravidlo 2-15-2
Žltačka v materskej škole: Dieťa sa nakazilo na dovolenke, testujú celú škôlku
Predbežné výsledky zo známeho kúpaliska: Smrteľný parazit sa v bazénoch nenachádza
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Nissan potvrdil revolučný elektromobil. Bude mať batériu budúcnosti a príde už v roku 2028
-
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Šokoval ich extrémne nízky dopyt. Ferrari urobilo zásadné rozhodnutie, ktoré ovplyvní elektromobily
-
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
USA investujú, EÚ stagnuje. Slovensko môže prísť o konkurencieschopnosť
Kyberšikana, závislosť a dezinformácie ohrozujú deti. EÚ žiada rázne kroky
AI nie je dar, ale riziko. Pápež posiela jasné varovanie
Škoda, Kia a Volkswagen ovládli slovenský trh. Poznáme nové čísla predajov
Britská hliadka pri Taiwane rozhnevala Čínu. Nasledovala masívna vojenská reakcia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Navždy odišiel oceňovaný český herec. Bol držiteľom Thálie a legenda činohry
Peter a Dodo otvorili „netradične tradičnú“ piváreň v Piešťanoch: „Výstrelky vlády robia maximum, aby odradili ľudí podnikať“
„Rovnomerné opálenie je zápal pokožky,“ varuje biochemička. Zapamätaj si pravidlo 2-15-2
Žltačka v materskej škole: Dieťa sa nakazilo na dovolenke, testujú celú škôlku
Predbežné výsledky zo známeho kúpaliska: Smrteľný parazit sa v bazénoch nenachádza
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené