Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Emisné normy sú nepochybne dôležitou reguláciou na znižovanie emisií z dopravy, no spaľovacie motory nebude možné robiť „čistejšie“ do nekonečna.

Šéf automobilky Renault Luca de Meo si to uvedomuje a Európsku úniu v tomto smere kritizuje. Norma Euro 7 údajne prinesie zníženie emisií iba o pár percent, informuje Autocar.

Nástup elektrickej éry je už nezvratný, veľké automobilky investujú do vývoja elektromobilov prakticky všetky prostriedky a úsilie. Otázkou zostáva, kedy a za akých okolností príde definitívny zlom, teda moment, keď už automobilky nebudú mať záujem vyrábať žiadne auto so spaľovacím motorom.

Pre spokojnosť trhu by však tento prechod mal byť prirodzený a pozvoľný, no Meo sa obáva toho, že emisná norma Euro 7 bude práve tým zlomom, ktorý automobilky donúti, aby nadobro skoncovali s výrobou spaľovákov.

Vyššie náklady a žiadne zlepšenie

Podľa šéfa automobilky Renault sú už súčasné motory dosahujúce normu Euro 6d tak čisté, že ich ďalšie „zlepšovanie“ nemá prakticky žiaden efekt na ekológiu.

Norma Euro 7, ktorá nastúpi do platnosti v roku 2026, prinesie zníženie produkcie emisií iba o 3-4 % oproti súčasným motorom.

freepik

Automobilky ale budú musieť vynaložiť obrovské finančné prostriedky na vývoj, respektíve úpravu spaľovacích motorov. Iba  Renault to bude stáť zhruba 1 miliardu eur.

Tieto náklady musí automobilka pochopiteľne preniesť na zákazníka, ktorého vyjde auto so spaľovacím motorom v priemere o 1 000 € viac než v súčasnosti. Tieto prostriedky by pritom mohli výrobcovia investovať inam, napríklad do vývoja elektromobilov.

Elektrické autá by vďaka tomu mohli byť lepšie a spotrebiteľom by sa oveľa jednoduchšie prechádzalo na elektromobily úplne prirodzenou cestou.

Do pár rokov už iba elektromobil

Tradiční výrobcovia áut postupne ohlasujú dátumy, odkedy skoncujú s predajom spaľovákov v Európe a nedávno sa k nim pridal aj Renault. Od roku 2030 si od francúzskej automobilky kúpiš v Európe už iba elektromobil, informuje portál InsideEVs.

Túto dôležitú správu uviedol sám CEO automobilky, Luca de Meo a urobil tak na mediálnom evente francúzskeho výrobcu áut. Ak bude nástup elektromobility v Európe napredovať takým tempom, ako si EÚ zaumienila, od roku 2030 bude značka Renault už iba elektrická.

Renault

Ako uvádza Automotive News Europe, vedenie automobilky však má aj plán B. Ak by v progrese elektrifikácie nastali problémy, ako napríklad nedostatočná infraštruktúra či rapídne zvýšenie cien elektriny, Renault bude aj po roku 2030 pokračovať s predajom iných, ako čisto elektrických modelov v Európe.

Očakávame teda, že automobilka by v takomto prípade aj naďalej predávala svoje hybridné modely, ktoré sa nemusia nabíjať zo siete. Jeden z nich je napríklad nový Renault Arkana, ktorý sme nedávno testovali.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú