Nórsko je považované za mekku elektromobility. Vysoká miera adaptácie elektrických áut na tamojšom trhu bola podporená výraznými finančnými stimulmi a rôznymi zvýhodneniami majiteľov elektromobilov.
Zrejme nesplnia svoj cieľ
Nie je ale všetko zlato, čo sa blyští. Podľa najnovších informácií portálu BNNBloomberg totiž Nórsko v oblasti elektromobility možno nedosiahne svoj ciel pre rok 2025. Presnejšie sa Nórsku možno nepodarí do roku 2025 splniť cieľ, že všetky nové predané vozidlá budú do uvedeného roku bez spaľovacieho motora.

Vinníkom pritom má byť vláda, ktorá postupne začala odstraňovať opatrenia, ktoré podnietili prudký vzostup elektromobility v krajine.
Takzvané čisté autá totiž ťažili v škandinávskej krajine z viacerých výhod. Okrem iného boli vo veľkej miere oslobodené od daní, platia nižšie poplatky na cestách aj verejných parkoviskách a v niektorých prípadoch môžu využívať pruhy pre verejnú dopravu.
Elektrické autá v súčasnosti predstavujú 83,5 % z nových zaregistrovaných áut v Nórsku, keďže je k dispozícii čoraz väčší počet modelov, pričom sa predpokladá, že toto číslo by do konca budúceho roku mohlo vzrásť na 90 %.
Ako však uvádza riaditeľ Oyvind Solberg Thorsen, dosiahnuť 100 % bude nesmierne náročné, ak nórska vláda bude pokračovať v odstraňovaní stále väčšieho počtu stimulov. Ich rušením sa totiž neustále navyšujú poplatky, pričom práve súčet všetkých výhod spôsobil, že Nórsko má dnes tak vysoký podiel elektromobilov.
Predaje vozidiel v Nórsku tento rok narušilo aj zníženie stimulov na nákup EV. Od 1. januára sa oslobodenie od dane z pridanej hodnoty (DPH) na nákup nových elektrických vozidiel totiž vzťahuje len na prvých 500 000 nórskych korún (47 463,10 eura) z ceny auta, pričom došlo aj k zrušeniu daňových výhod pre firmy so služobnými EV.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Jeho palivo je zadarmo. Známa značka stvorila vozidlo s kurióznym, no geniálnym pohonom
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
