Nemecký autor priznáva, že ich automobilky zaspali dobu. V elektromobilite a softvéroch sú stále roky pozadu
Najväčšie nemecké automobilky zaspali podľa autora známeho portálu CleanTechnica dobu. Nový komentár Alexa Voigta opisuje problémy, kvôli ktorým sú automobilky v niektorých oblastiach stále 10 rokov pozadu.
Nemci sú pozadu, Tesla nastavila latku
Softvér dnes patrí medzi najdôležitejšie prvky vozidiel a jeho význam sa pri moderných elektromobiloch plných technológií iba znásobuje. Na skupinu čipov, ktoré spravujú celú komplexnú sieť systémov vozidla, sa výrobcovia počas posledných rokov sústreďujú o čosi viac, avšak tí nemeckí majú podľa inžiniera Alexa Voigta stále zlý prístup.
Voigt poukazuje najmä na fakt, že celková architektúra nemeckých automobilov je postavená na softvéri, ktorý je len veľmi málo koordinovaný a centralizovaný jednou spoločnosťou.
Napríklad 90 % všetkého softvéru Volkswagen dostáva spoločnosť od externých dodávateľov, ktorí ho ponúkajú rýchlejšie a za nižšie náklady. Takýto postup bol bežný v minulosti, avšak vozidlá sa stávajú každým rokom viac technologicky prepojené a o zmenu trhu sa postarala americká Tesla.
Tá bola totiž prvou spoločnosťou, ktorá priniesla vozidlo s vysokou vertikálnou integráciou okolo centrálneho počítača, ktorý riadi všetky základné a vedľajšie funkcie.
Bežný spotrebiteľ si to síce na prvý pohľad nevšimne a ľudia preto stále nechápu, prečo je Tesla v tomto tak odlišná a dopne im to až vtedy, keď prvýkrát šliapnu na pedál ich vozidla.
Muskovej firme to tak umožňuje napríklad rýchlo a efektívne meniť či zlepšovať jazdné vlastnosti, dojazd alebo iné špecifikácie vozidla iba pomocou softvéru, ktorý elektromobil magicky aktualizuje na „novšiu a lepšiu verziu“.
Po príchode na trh v roku 2012 sa tak chceli po novom výrobcovi trochu „opičiť“ napríklad aj nemecké automobilky, ktoré zadali svojim dodávateľom úlohu vyvinúť niečo podobné.
O takmer 10 rokov neskôr však výrobcovia stále odhalujú vozidlá, ktoré v tomto nesiahajú Modelu S z roku 2012 ani po päty.
Tento fakt nedávno pre portál Auto Motor und Sport v podcaste potvrdil aj bývalý šéf výskumu a vývoja Audi a člen predstavenstva spoločnosti, Peter Mertens.
„Hovorím to úprimne, všetci sme v tomto do určitej miery zaspali. Nejde pritom len o samotné automobilky, ale najmä o dodávateľov, ktorým sme verili, že to nejak dokážu. Aj ja som urobil nesprávne rozhodnutia, bude to krvavé.“, povedal Mertens.
Prečítaj si tiež
Najväčší test elektromobilov odhalil ich reálny dojazd na jedno nabitie. Mnohé prekvapili
Manažéri sa stále boja revolúcie
Dodávatelia sa snažili 10 rokov vylepšovať už existujúce časti a subsystémy softvérovej infraštruktúry vozidiel namiesto toho, aby začali s úplne novým dizajnom s jednotnou centralizovanou architektúrou na mieru. Išlo však aj o zlé rozhodnutia vrcholných manažérov automobiliek, ktorí dodávateľom verili.
Napriek tomu, že väčšina z nich už tieto firmy neriadi, sa ich nástupcovia stále nevedia odvážiť urobiť škrt za minulosťou a začať úplne odznova. Namiesto toho podľa Voigta pokračujú v pomalom evolučnom prístupe na ktorý nemajú čas.
„Bude to trvať roky, kým sa nám podarí dosiahnuť potrebnú úroveň znalostí v oblasti softvéru, aby sme mohli konkurovať tým najväčším hráčom.
Aj dnes od nás pochádza sotva riadok softvérových kódov.“, uviedol tento mesiac CEO koncernu Volkswagen Group, Herbert Diess, ktorý dokonca za svoju snahu zelektrifikovať všetky budúce automobily dostal uznanie aj od Elona Muska.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Maybach hrá pri ňom druhé husle. „Nová“ automobilka ukázala luxusný elektromobil s 852 koňmi
Expert predpovedá ďalšie zvyšovanie cien pre motoristov. Môže za to poplatok v servisoch
2,5-tonové SUV dostalo dušu športiaku: Ikonický Ford sa blysne dojazdom, nabiješ ho za 26 minút (RECENZIA)
Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
9 z 10 Slovákov nevie, kde sa nachádza Ľubica. Otestuj sa, či dokážeš priradiť mesto a obec k správnemu kraju (KVÍZ)
V 26 rokoch som sa stal milionárom: Investuj správne a nikdy nebudeš musieť pracovať. Tu je môj plán
Revolučné zistenie vedcov: Tvoj vek môže byť iný, než máš napísaný v občianskom preukaze
Pohoda 2025 oznamuje novú hudobnú bombu: Na Slovensko príde hviezda elektronickej scény
Tabaková sa pustila do Huliaka a nazvala ho „obéznym autolakérom“. „Ak Huliak bude minister športu, podám výpoveď“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- KVÍZ: Oplatí sa ti viac elektromobil alebo spaľovák? Vyplň tieto otázky a zisti
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
Skončí závislosť od ropy? Ďaleká krajina s podporou Číny rozbieha solárnu revolúciu
Žiadne kolesá, žiadne trenie. Čína postavila vlak, ktorý „levituje“ a rúti sa závratnou rýchlosťou
Ak chceš zhodnotiť peniaze, štát ti dá šancu. Slovensko spúšťa predaj dlhopisov
Klasickým robotom zvoní umieračik. Vedci vytvorili materiál, ktorý sa hýbe úplne sám
Súboj roka sa vyostruje. Musk a OpenAI sa hádajú o výkone svojich modelov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
9 z 10 Slovákov nevie, kde sa nachádza Ľubica. Otestuj sa, či dokážeš priradiť mesto a obec k správnemu kraju (KVÍZ)
V 26 rokoch som sa stal milionárom: Investuj správne a nikdy nebudeš musieť pracovať. Tu je môj plán
Revolučné zistenie vedcov: Tvoj vek môže byť iný, než máš napísaný v občianskom preukaze
Pohoda 2025 oznamuje novú hudobnú bombu: Na Slovensko príde hviezda elektronickej scény
Tabaková sa pustila do Huliaka a nazvala ho „obéznym autolakérom“. „Ak Huliak bude minister športu, podám výpoveď“
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené