Nemeckí vedci vyrobili kľúčovú súčasť motora zo špeciálneho plastu. Hlásia, že má viacero výhod
Najdôležitejší cieľ automobiliek v súčasnosti je bez najmenších pochýb znižovanie emisií. Snaha vypúšťať do ovzdušia čo najmenej CO2 výrazne ovplyvňuje celý priemysel a každá automobilka znižuje emisie po svojom. Niektoré vyrábajú viac elektromobilov, iné upravujú motory a ďalšie sa snažia autá odľahčiť výrobou plastových súčiastok, píše portál Inceptive Mind.
Vačkový hriadeľ je kľúčovou súčiastkou pohonného systému v autách s piestovým spaľovacím motorom. Hriadeľ umožňuje ovládanie posunu strojových súčiastok v závislosti od svojho natočenia. Býva vsadený do modulu, ktorý je zvyčajne vyrobený z hliníka, no nemeckí vedci z Fraunhofenovho inštitútu pre chemické technológie tento modul vyrobili z plastu.

„Modul vačkového hriadeľa je umiestnený v hlave valca, teda v hornej časti hnacej jednotky. Tu má osobitný význam – znižuje hmotnosť a taktiež ťažisko vozidla,“ hovorí Thomas Sorg, výskumný pracovník z Fraunhoferovho inštitútu. Projekt výroby tohto plastového modulu podporilo nemecké ministerstvo hospodárstva a energetiky a tiež spoločnosť Mahle a koncern Daimler.
Ide konkrétne o teplom vytvrdený polymér vystužený vláknami (termoplast). Jeho výhodou je okrem znížených nákladov na montáž tiež podstatne nižšia hmotnosť. Je výhodný aj pre znižovanie emisií, keďže vďaka nižšej hmotnosti spotrebuje na rovnakú vzdialenosť výrazne menej paliva. Tento plastový materiál je schopný odolávať vysokým teplotám a mechanickej námahe a je odolný voči poškodeniu napríklad syntetickými motorovými olejmi.

Ďalšou výhodou je podľa portálu Plastics Today fakt, že odliatky z hliníka vyžadujú po odliatí rozsiahle prepracovanie, čo výrazne zvyšuje náklady, naopak plastové moduly takéto úpravy nevyžadujú. Okrem toho, životnosť formy na výrobu plastového modulu je dlhšia ako pri forme na liatie roztaveného hliníka a nakoniec, pri výrobe plastov sa vyprodukuje oveľa menej CO2 ako pri výrobe hliníka, kde je výroba energeticky oveľa náročnejšia.
Rovnako aj redukcia hluku a vibrácií je vec, ktorú mnohí motoristi iste ocenia. Frauenhofenov inštitút dodáva, že novinka už za sebou má 600 hodín testovania a doterajšie výsledky sú veľmi dobré. Tuhosť termoplastov je však voči hliníku len štvrtinová, čo znamená, že možno nebude dosť odolný na to, aby mohol byť bežne používaný.
Nie je teda jasné, kedy a či sa tento produkt vôbec dostane do sériovej výroby bežných automobilov. Nemeckí vedci však budú mať čo robiť, keďže ráve nemecké automobilky totiž v oblasti ochrany životného prostredia pravidelne obsadzujú najnižšie priečky.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem

Zmenil Teslu na obytné auto a prešiel 5 600 kilometrov. Ľahký modul mení elektromobil na mini apartmán

ZAUJÍMAVÉ Turbínový motor bol spoľahlivejší v aute než klasický. Prečo naň priemysel navždy zabudol?

Tesla dostala silného konkurenta s TOP cenou. Mazda spojila luxus s dojazdom a vznikla dokonalosť (RECENZIA)

Vodiči sú proti nim bezradní. Nové radary rozdávajú pokuty za niečo, čo by ti nikdy nenapadlo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Odborníci bijú na poplach: Do Európy sa vrátila nebezpečná choroba, špecifická komunita ľudí je ohrozená najviac
PREMIUMViktor Beránek opustil Chatu pod Rysmi po 48 rokoch. „Odchádzam len dočasne do exilu,“ hovorí legenda (ROZHOVOR)

Stačí jediný kábel a môžeš prísť o byt. Prekvapí ťa, akých 10 spotrebičov nemôžeš zapájať do predlžovačky

Megahurikán Melissa má namierené do Európy: Meteorológovia v pohotovosti, tieto krajiny sú v ohrození

„Sú rečou našej duše.“ Psychologička vysvetľuje, čo znamenajú opakujúce sa sny o zosnulých a nevere (ROZHOVOR)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- AKTUÁLNE: K Zemi sa rúti záhadný objekt. Slávny astronóm tvrdí, že to má byť mimozemská loď
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Veľký operátor potešil divákov. Do ponuky pridal tri známe české stanice
- Experti ostali bez slov. Najväčšiu pliagu ľudstva našli na mieste, kde nemá vôbec čo robiť
-
- Experti ostali bez slov. Najväčšiu pliagu ľudstva našli na mieste, kde nemá vôbec čo robiť
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Najväčšia bitka roka je tu. Netflix ukazuje finále svojho sci-fi hitu, v slovenských premiérach je zmätok
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
-
- Bez Západu by rýchlo prehrali. Ukrajina zistila, čo v skutočnosti poháňa „ruské“ drony
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- Vodiči sú proti nim bezradní. Nové radary rozdávajú pokuty za niečo, čo by ti nikdy nenapadlo
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Experti ostali bez slov. Najväčšiu pliagu ľudstva našli na mieste, kde nemá vôbec čo robiť
Slováci dávajú bohom spaľovákom. Elektrické autá u nás raketovo rastú, no máme veľký problém
Spojenec Ruska sa pustil do USA a varuje pred novou hrozbou. Ste pokrytci, odkazuje
Európsky Detroit má problém. Slovenský automobilový priemysel sa dostal do slepej uličky
Svetová elita ničí Zem. Oxfam odhalil katastrofálne rozdiely v emisiách
To, čo Nvidia dokázala, nemá v histórii obdoby. Svet financií stojí v nemom úžase
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Odborníci bijú na poplach: Do Európy sa vrátila nebezpečná choroba, špecifická komunita ľudí je ohrozená najviac
PREMIUMViktor Beránek opustil Chatu pod Rysmi po 48 rokoch. „Odchádzam len dočasne do exilu,“ hovorí legenda (ROZHOVOR)

Stačí jediný kábel a môžeš prísť o byt. Prekvapí ťa, akých 10 spotrebičov nemôžeš zapájať do predlžovačky

Megahurikán Melissa má namierené do Európy: Meteorológovia v pohotovosti, tieto krajiny sú v ohrození

