Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Nemecký automobilový klub ADAC, ktorý je najväčšou automobilovou asociáciou v Európe, vykonal rozsiahly test elektrického Volkswagenu ID.3. Ako vysvetľuje ADAC vo svojom blogu, v rámci tohto testu na aute najazdili vyše 100 000 km a dali si pozor nielen na prevádzku ako takú, ponúkané funkcie auta, ale tiež servis a to, v akom stave je ID.3 na konci testu.

Batéria to zvládla

ADAC tvrdí, že je celkové hodnotenie tohto stroja po 100 000 km pozitívne a v mnohých ohľadoch obstál. Azda najzaujímavejšia je v tomto smere samotná batéria s kapacitou 77 kWh, ktorá má podľa normy WLTP poskytovať dojazd až 525 km a zároveň je najväčšia, ktorú pre tento model Volkswagen ponúka.

Po 100 000 km si akumulátor udržiava kapacitu 93 %, čo je bez problémov v záručnej norme, ktorú udáva Volkswagen (74 % po 100 000 km). Dobrou správou je aj to, že ADAC túto batériu nijak nešetril a pravidelne bola nabíjaná na 100 %, čo všeobecne degradáciu lítium-iónových batérií urýchľuje. Degradáciu je možné spomaliť nabíjaním len do 90 % a vyhýbaním sa rýchlonabíjačkám.

Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq

ADAC však bude v testovaní ID.3 pokračovať a k ďalšiemu vyhodnoteniu dôjde po 160 000 km, kedy končí záruka na batériu daná výrobcom. Zatiaľ však nejaví žiadne známky, že by mala starnúť predčasne. To isté však nemožno povedať o zvyšku vozidla, ktoré má niekoľko výhod, avšak vyžiadalo si aj predčasný servis.

Na druhej strane podľa údajov americkej automobilky Tesla je priemerná degradácia po až 320 000 km v prípade luxusného Modelu X a Modelu S len 12 %. Najrýchlejšia je pritom degradácia práve na začiatku, pričom postupne spomaľuje, až sa dostane na približne konštantnú hodnotu.

Nešťastný infotainment a jeho ovládanie

Kým po mechanickej stránke fungoval elektromobil ID.3 prevažne dobre, bol pohodlný a poskytoval aj slušný dojazd, to isté nemohol ADAC povedať o jeho interiéri. Kým na pohľad vyzeral dobre, neposkytoval dostatočne presné nastavovanie teploty či hlasitosti prostredníctvom centrálneho displeja. Ako nepraktické sa ukázali aj tlačidlá umiestnené na volante.

Problémom je podľa ADAC aj pomalý systém infotainmentu, ktorý sa pomerne dlho zapína.

Dva pokusy o opravu

Kým klasické auto so spaľovacím motorom by po 100 000 najazdených kilometroch potrebovali asi tri inšpekcie, výmeny oleja, filtrov a podobne, elektromobil to má o niečo jednoduchšie a vystačil si s jednou bežnou údržbou, ktorá je potrebná každé dva roky. ADAC však dodáva, že práca počas tejto údržby stáli až okolo 500 eur.

Výhodou sú však úspory na palive a to obzvlášť pri nabíjaní doma. Na novú úroveň to posunul Slovák Daniel, ktorý si takisto zaobstaral Volkswagen ID.3 a nabíja ho pomocou fotovoltiky na svojom dome. Jeho riešeniu sa bližšie venujeme v rozhovore s ním.

FonTech

Vymenené muselo byť čelné sklo, ktoré prasklo a preplácala ho poisťovňa, čo je však všeobecným problémom. Oveľa špecifickejšia je ale porucha hnacej hriadele, ktorú Volkswagen menil v rámci záruky. Spoločnosť podľa ADAC o tejto chybe, ktorá spôsobuje cvakanie počuteľné v interiéri, vie a nie je ojedinelá, avšak na jej odstránenie boli potrebné dva pokusy.

Cvakanie si počas testovania všimli po asi 55 000 km a aj keď oprava chybu odstránila, tesne pred dosiahnutím 100 000 najazdených km sa cvakanie opäť vrátilo.

Faktom je, že väčšina áut má svoje muchy a niektoré staršie elektromobily značky Tesla zase potrebovali pravidelné výmeny elektromotorov. ID.3 je ešte vždy pomerne čerstvým modelom a koncern bude podobné chyby odstraňovať postupne, ako tomu bývalo aj v prípade spaľovákov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú