Nemá airbag ani ESP: Číňania predávajú v Nemecku ultra-lacný elektromobil, otrasne pohorel v bezpečnostných testoch
Mimoriadne častou témou v oblasti elektromobilov je ich cena, ktorá je stále omnoho vyššia, než akú sú bežní ľudia ochotní za automobil zaplatiť. Tento problém čiastočne vyriešili čínske automobilky, ktoré ponúkajú elektromobily už za menej ako 20 000 €. Jedným z nich je Suda SA01, ktoré najnovšie európska motoristická asociácia ADAC preverila v testoch bezpečnosti. Výsledok bezpečnostných bol však hrozivý.
Čínsky elektromobil Suda SA01 disponuje elektromotorom s výkonom 80 kW a batériou s kapacitou 40 kWh, ktorá podľa normy WLTP zabezpečí dojazd 210 kilometrov. Od konca minulého roka sa predáva aj v Nemecku za mimoriadne zaujímavú cenu 19 390 €, po uplatnení tamojších dotácií dokonca iba bezkonkurenčných 10 390 €.
Slabý pomer cena – bezpečnosť
Model SA01 síce v štandarde disponuje klimatizáciou, posilňovačom riadenia, centrálnym zamykaním, parkovacím asistentom či hlasovým ovládaním, pričom nechýba ani dotykový informačný systém, obrovským mínusom je ale absencia airbagov a ESP, čiže systému, ktorý pomáha autu vyhnúť sa šmyku.
Pýtaš sa, ako je možné, že ho pustili európske orgány na naše cesty? Čínsky elektromobil totiž dostal výnimku, ktorú je možné udeliť malosériovým vozidlám, pričom súčasťou povolenia má byť údajne aj sľub automobilky, že na nedostatkoch pre európsky trh zapracuje.
Spoľahnutie sa iba na bezpečnostné pásy či deformačné zóny sa teda výrazne podpísalo za hrozivými výsledkami v teste bezpečnosti.
Čelný náraz pri rýchlosti 64 km/h totiž ukázal, že ak by v aute sedel človek, s vysokou pravdepodobnosťou skončí s ťažkými zraneniami hlavy a hrudníka. Pri náraze sa dokonca poškodil A-stĺpik v takom rozsahu, že otvorenie dverí by bolo možné až po zásahu hasičmi. Jediným pozitívom nárazu bolo, že batéria zostala nepoškodená, avšak pri vyššej rýchlosti to nie je možné zaručiť.
Suda SA01 sa nemôže pochváliť ani brzdnou dráhou, keď sedan s hmotnosťou 1400 kilogramov úplne zastavil zo 100 km/h až po šmyku s dĺžkou 41,8 metra. Autá podobnej kategórie majú zväčša brzdnú dráhu 30 – 35 metrov.
Pre porovnanie, Opel Corsa-e potreboval len 32,3 metrov brzdnej dráhe a pre ešte lepší kontrast, vtedy, keď už Opel zastavil, čínsky elektromobil sa ešte stále pohyboval rýchlosťou 50 km/h.
Nestabilnú jazdu predviedol elektromobil aj pri jazde okolo kužeľov pri rýchlosti 70 km/h, kedy sa dostal do nekontrolovateľného šmyku. Bežne tento test zvládajú autá pri rýchlosti 95 km/h, takže absenciu ESP bolo skutočne cítiť.

Slabé bezpečnostné testy čínskych elektromobilov
Zlé výsledky bezpečnostného testu elektromobilu pochádzajúceho z Číny však nevidíme prvýkrát. Prvý lacný čínsky SUV elektromobil v Európe s názvom AIWAYS U5 sklamal pri bezpečnostných testoch Euro NCAP, kde získal len 3 hviezdičky. Výsledok testu, o ktorom si môžeš prečítať v tomto článku však vôbec nie je taký hrozivý, ako pri modely SA01.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii

Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily

Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú" cestu

Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky

TEST: Dojazd cez 400 km za prekvapivo nízku cenu. Na tento čínsky elektromobil nikdy nezabudnem
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

NAŽIVO: Predseda NKÚ prehovoril o „miznúcich miliardách z Bruselu“

Demencia sa nezačína v hlave, ale doma: Prostredie ovplyvňuje zdravie mozgu, odhalili vedci

LIVE: Zoroslav Kollár má údajné „dôkazy o vláde politickej mafie na Slovensku“

Fico kriticky na Rybníčka: „Otvorene odkážte protivládnemu voličstvu, že nás treba vítať s nabitou zbraňou“

Štát ti môže zaplatiť celý vodičák: 1 700 eur má možnosť získať viacero Slovákov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
- Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú“ cestu
- Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Štát ušetrí Slovákom desiatky eur na STK. Ak spĺňaš túto podmienku, kontrola ťa čaká každé 4 roky
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
Veľmoc zrušila dotácie na EV a prišiel šok. Zrazu ich ľudia nechcú, automobilky strácajú dych
Slovensko kleslo v prestížnom rebríčku. Naša ekonomika v oblasti digitalizácie stagnuje, v tomto sme však prví na svete
Staneme sa energetickou veľmocou? V ideálnej oblasti Slovenska má vyrásť až 17 elektrárni
Kým Ukrajina bojuje, EÚ veselo dováža veľkú komoditu z Ruska. Nemec žiada okamžitý zákaz
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

NAŽIVO: Predseda NKÚ prehovoril o „miznúcich miliardách z Bruselu“

Demencia sa nezačína v hlave, ale doma: Prostredie ovplyvňuje zdravie mozgu, odhalili vedci

LIVE: Zoroslav Kollár má údajné „dôkazy o vláde politickej mafie na Slovensku“

Fico kriticky na Rybníčka: „Otvorene odkážte protivládnemu voličstvu, že nás treba vítať s nabitou zbraňou“


