Nečakaný obrat: Jedna z najväčších automobiliek sveta mení postoj k elektromobilite, naleje do nej 11 miliárd eur
Toyota zaujala voči elektromobilite veľmi razantný postoj. Výkonný prezident automobilky Shigeki Terashi v minulosti vyhlásil, že zamerať sa výlučne na jeden druh pohonu je v súčasnosti riskantné.
Najnovšie informácie, s ktorými prichádza portál Teslarati, ale naznačujú, že aj japonská automobilka taktiež podľahla trendu elektrických áut a do vývoja batérií sa chystá investovať miliardy eur.
Zatiaľ čo sa takmer všetky ostatné automobilky zameriavajú už takmer výhradne len na vývoj batériových elektromobilov, japonská Toyota si v tomto smere razí vlastnú cestu. Generálny riaditeľ Akio Toyoda vidí budúcnosť vo vodíkových autách či dokonca hybridoch, ktoré stále jazdia na fosílne palivá.
Podľa Toyodu budú vodíkové autá a hybridy pre batériové elektromobily konkurencieschopné minimálne najbližších 30 rokov. Tomuto vyhláseniu sa nemožno čudovať, Toyota sa totiž primárne sústreďuje na vývoj vodíkových či práve hybridných áut a ak by generálny riaditeľ tvrdil niečo iné, šiel by tým sám proti sebe a svojmu marketingovému oddeleniu.
NEMREHLIADNI
Vodík opäť rozmetal elektromobily. Toyota zlomila svetový rekord v dojazde, zvládla vyše 1000 km
Terashi v reakcii na jednu z otázok investorov zopakoval, že je ešte príliš skoro sústrediť sa len na jednu technológiu. Do roku 2050 by tak mali automobilky pracovať na všetkých typoch áut, aby si neskôr mohli vybrať z toho, čo sa na trhu uchytilo najlepšie, píše Bloomberg.
Masívna investícia vo výške 11,5 miliardy eur
Vedenie automobilky na briefingu ohľadom batérií a elektrifikácie pre médiá oznámilo, že do vývoja batériových technológií investuje v najbližších rokoch až 11,5 miliárd eur.
Masívna investícia prinesie automobilke vlastnú technológiu batérií a taktiež zabezpečí ich výrobu pre budúce elektromobily. Aj keď vedenie zastáva svojimi vyjadreniami voči elektromobilite pomerne neutrálny až negatívny postoj, ich činy hovoria niečo iné a v elektromobilite teda vidí budúcnosť aj japonský automobilový gigant. Alebo sa minimálne bojí, že stávka na vodík nie je až tak jasná výhra a potrebuje sa poistiť.
Len pre pár mesiacmi dokonca automobilka odhalila čisto elektrický koncept Toyota bZ4X, ktorý príde na trh v produkčnej verzii už v roku 2023. Do roku 2025 chce mať Toyota na cestách ďalších 14 čistých elektromobilov.
Cieľom je znížiť náklady na výrobu
Jedným z hlavných cieľov tejto obrovskej investície je znížiť celkové náklady na výrobu batérií. Oproti súčasným nákladom ich plánuje Toyota znížiť minimálne o ďalších 30 %.
Linky na výrobu batérií pritom majú byť vyvinuté najneskôr do polovice aktuálneho desaťročia. Akonáhle automobilka vyrieši problém s cenou výroby batérií, začne sa sústrediť na čo najefektívnejšie narábanie s energiou.
Ako uvádza Reuters, aj v tomto smere plánuje automobilka zvýšiť efektivitu spotreby elektromobilu minimálne o 30 %. Novovyvinuté polovodičové batérie pritom nebudú súčasťou iba čistých elektromobilov, ale dostanú sa aj do hybridov s logom Toyota, ktoré všeobecne patria medzi najlepšie na trhu. Aj tie totiž potrebujú úložisko energie, hoci výrazne menšie. Batérie hybridom pomáhajú napríklad pri akcelerácii alebo prevezmú ťah pri nižších rýchlostiach a zaťažení.
Vo vodíkových technológiách patrí k špičke
Vodíkové technológie Toyoty aktuálne patria k tým najlepším na trhu. Vypichnúť môžeme napríklad vodíkovú Toyotu Mirai, ktorá sa mimochodom veľmi páči aj Richardovi Sulíkovi, ktorý sa v nej vozí.
Slovensko sa už pripravuje na príchod vodíka, prvá čerpacia stanica na vodík bude v Bratislave. Realitou by sa pritom mala stať už počas septembra. Slovenskí motoristi tak dostanú možnosť tankovať aj vodíkové autá.
Ako však priznal sám minister, zatiaľ máme na Slovensku iba jeden takýto automobil, pričom rezort hospodárstva dlhodobo pracuje na výraznejšom presadení vodíka. Vypracoval Národnú vodíkovú stratégiu, ktorá definuje strategickú úlohu štátu pri využití vodíkových technológií.
Následne vznikne akčný plán, v ktorom už budú konkrétne úlohy orgánov štátnej správy. Realizáciou opatrení a ich zavedením do praxe sa podľa ministerstva vytvoria podmienky pre dekarbonizáciu hospodárstva a energetiky, priemyselných procesov, dopravy a mobility.
Vodíkový Mirai prešiel vyše 1 000 km na jednu nádrž
Dominanciu tohto vodíkového auta v dojazde potvrdzuje test, ktorý Toyota započala 26. mája na vodíkovej čerpačke HYSETCO v meste Orly. Pripomeňme, že sa jedná o Mirai 2. generácie, ktorá je vybavená omnoho pokročilejšími technológiami a jej nádrž zvládne poňať až 5,6 kg vodíka, ktorý je dočerpávaný pri tlaku až 700 barov.
Vďaka väčšej nádrži, lepšej aerodynamike a efektívnosti pohonu tak dokázal Mirai 2. generácie prejsť pri tomto teste na jednu nádrž neuveriteľných 1003 km a ešte mu po dokončení testu ostalo 9 km dojazdu. Priemerná spotreba vodíka počas jazdy dosiahla len 0,55 kg/100 km.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
Toyota sa pripravuje na koniec spaľovákov. V Česku spustí elektrickú ofenzívu, ktorou chce dobyť Európu
Predáva sa už aj na Slovensku. Elektrická Kia najazdila 100 000 kilometrov, jej batéria si to ani nevšimla
Nie je to len auto. Obľúbená automobilka ukázala nový elektromobil s geniálnou funkciou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
KVÍZ: 90 % Slovákov nachytá 8. otázka. Otestuj sa a zisti, či by ťa učiteľka matematiky „potľapkala po pleci“
Matovič varuje: Po Ficovi bude treba nájsť 1,7 miliardy. Reálne sa obávam, čo zo Slovenska zostane
Prekvapivé zistenie: Kuracie mäso poškodzuje črevá viac než hovädzie, zistili vedci
Putinovou smrťou nič neskončí, tvrdí šéf ukrajinskej rozviedky: Kremeľ už má meno náhradníka pripravené
„Pohľadnica pre všetky panie, ktoré milujú Fica.“ Hlina sa pustil do „smeráckych vlkov“ za stretnutie s obvinenými Tateovcami
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
-
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
- Elon Musk spravil v Európe radikálny krok. Tieto dva elektromobily si už nikdy nekúpiš
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Ľudstvo nemá kam ukladať energiu. Zachráni nás „zabudnutý” typ batérie, ktorú už 146 rokov nevyužívame
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
EÚ zaskočila svet. Nečakaná krajina môže cez Rusko vyvážať uhlie napriek sankciám
Taraba ohlásil energetickú megainvestíciu. Slovenské mestá získajú milióny eur
Slováci kupujú jazdené autá, ako nikdy predtým. Priemerný vek a nájazd prudko rastie, dominuje jedna značka
Zubár odhalil šokujúce riziká populárneho spánkového triku. Riskuješ veľké nepríjemnosti
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP