NASA vyvíja prvý hybridný motor pre lietadlá, zbaví ich najväčšieho problému
NASA sa v spolupráci s expertami z leteckého priemyslu rozhodla začať s vývojom prvého veľkého hybridného leteckého motora, ktorý spojí spaľovanie s elektrickým pohonom. Ako informuje portál Interesting Engineering, tento krok môže pomôcť odbremeniť leteckú dopravu od jedného z najväčších problémov, ktorým naďalej trpí – tým je environmentálny dopad, ktorý je v porovnaní s mnohými inými formami dopravy oveľa horší.
Bezprecedentná efektivita
Nový projekt nesie názov HyTEC a jeho výsledkom môže byť vôbec prvý komerčne dostupný hybridný elektro-turbínový motor pre leteckú dopravu. Spaľovanie paliva má byť v porovnaní s klasickými motormi znížené na 10 %, čím sa ušetrí množstvo paliva a zároveň dôjde k zásadnému zníženiu emisií lietadla, ktoré takéto motory použije, vysvetľuje v tlačovej správe NASA.
Cieľom je demonštrovať funkciu kompaktného jadra takéhoto motora, ktoré majú byť pripravené na použitie v lietadlách novej generácie v 30-tych rokoch. Počas prvej fázy projektu došlo k výberu komponentov a technológií, ktoré budú v jadre motora použité. Druhá fáza konštrukciu a testovanie takéhoto jadra v spolupráci s americkou spoločnosťou General Electric Aerospace.
Záverom druhej fázy má byť test prototypu, ktorý prinesie potrebné dáta a má potenciál dokázať, že má takáto technológia skutočne potenciál. Zároveň experti zistia, aká je realita a ako ďaleko sú predpokladané hodnoty od tých očakávaných. Druhá fáza je ale komplikovaná, keďže sa o zostrojenie takéhoto zariadenia zatiaľ nik nepokúsil a odborníci narazia na množstvo bezprecedentných výziev.
Revolučná aerodynamika
Zásadným vylepšením efektivity môže byť v blízkej budúcnosti aj lepšia aerodynamika, na ktorej pracuje NASA v spolupráci so spoločnosťou Boeing, ktorá prechádza turbulentným obdobím. Nový tvar krídla bude primárne pre dopravné lietadlá s jednou uličkou, teda malé až stredne veľké modely, ktoré sú lietajú predovšetkým na kratšie vzdialenosti. Cieľom NASA je leteckú dopravu očistiť od emisií, ale tiež ju urobiť bezpečnejšou.
Priveľké emisie
Zmenšenie jadra turbínového motora a zvyšovanie prietoku vzduchu, teda samotnej turbíny, môže poriadne zvýšiť efektivitu a znížiť emisie, ktoré sú pre letectvo veľkým problémom. Ten sa snažia výrobcovia leteckých motorov riešiť rôznymi spôsobmi, či už väčšími a efektívnejšími motormi ako je UltraFan spoločnosti Rolls Royce alebo prostredníctvom uhlíkovo neutrálnych palív, ktoré sú potenciálnou alternatívou aj pre autá so spaľovacími motormi.
Priemer motora UltraFan dosahuje vyše 3,5 metra a presahuje veľkosť doterajšieho držiteľa rekordu DE9X spoločnosti General Electric až o približne 5 %. Jedná sa pritom len o prvý zo série motorov, ktoré budú dosahovať rôzne veľkosti pre rôzne typy lietadiel a vyprodukujú ťah od 111 až do 490 kN, čo už je hodnota porovnateľná s raketovým motorom Merlin-1D poháňajúci rakety Falcon 9.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
Sankcie im zlomili väz. Rusko môže prísť o dôležitú zbraň, kľúčový výrobca je na pokraji bankrotu
Sú účinnejšie než radary. Česi našli zaujímavý spôsob, ako zastaviť cestných pirátov
Klasické turbíny nemajú šancu. Čínska lietajúca elektráreň má extrémny výkon, prekonáva rekordy
Chceš si privyrobiť? TOP 7 technológií, ktoré ti vedia zarobiť tisíce eur, ak ich chytíš včas
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tréner Matej vyvracia mýty o cvičení: Beh nie je zázračná metóda na chudnutie, toto sú 3 zásady správneho tréningu (ROZHOVOR)
Slovenským hubárom hrozí pokuta a väzenie: Podceňujú jednu dôležitú vec
Nová nočná mora pre Putina: NATO predstavilo „kráľa bitiek“, raketový systém má dolet 700 km
Nešťastná nehoda v autoumyvárni: Päťročný chlapček leží v nemocnici, bojuje o život
Z panickej poruchy k biznisu s dosahmi až 3,6 milióna: 26-ročná Petra premenila svoje myšlienky na úspešnú značku
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Sankcie im zlomili väz. Rusko môže prísť o dôležitú zbraň, kľúčový výrobca je na pokraji bankrotu
- Derú sa do popredia svetovej ekonomiky. Veľmoc našla nálezisko so 100 miliónov tonami ropy
- Perseverance našiel na Marse zvláštny predmet. Podobá sa vec z histórie, môže odhaliť niečo dôležité
- Giganti sa spojili, aby zachránili spaľováky. Dostanú technológie, aké čakáš len od elektromobilov
- Sú účinnejšie než radary. Česi našli zaujímavý spôsob, ako zastaviť cestných pirátov
-
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Vedci rozlúštili pôvod záhadného signálu a ostali bez slov. Nič podobné ešte nevideli
- Nová vlna telefonických podvodov útočí na Slovákov. Neznáme číslo ti môže vybieliť účet, existuje spôsob obrany
- Derú sa do popredia svetovej ekonomiky. Veľmoc našla nálezisko so 100 miliónov tonami ropy
- Sankcie im zlomili väz. Rusko môže prísť o dôležitú zbraň, kľúčový výrobca je na pokraji bankrotu
-
- Európa čelí novej hrozbe. Večný spojenec Ruska uvažuje nad tým, čo bolo doteraz nemysliteľné
- Vozidlo ti vyradia z evidencie. Štát našiel spôsob, ako skoncovať so zlozvykom motoristov na Slovensku
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- Vedci rozlúštili pôvod záhadného signálu a ostali bez slov. Nič podobné ešte nevideli
- Európska mocnosť chce najsilnejšiu armádu kontinentu. Do výzbroje naleje 355 miliárd eur
Americká vláda kúpila 10 % Intelu. Ide o signál národnej bezpečnosti
Streamer zomrel počas 12-dňového maratónu. Francúzsky regulátor priznáva právnu dieru
Nemalá strata: Ukrajinské vojenské letectvo prišlo o ďalší z cenných lietajúcich strojov
Európska mocnosť sa obáva AI. Tretina verí, že im zoberie prácu v blízkej budúcnosti
Maličký ostrovný štát má problém, ktorý sa nedá zastaviť. Sopku zachvátili 30-metrové gejzíry lávy
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP