NASA vyvíja prvý hybridný motor pre lietadlá, zbaví ich najväčšieho problému
NASA sa v spolupráci s expertami z leteckého priemyslu rozhodla začať s vývojom prvého veľkého hybridného leteckého motora, ktorý spojí spaľovanie s elektrickým pohonom. Ako informuje portál Interesting Engineering, tento krok môže pomôcť odbremeniť leteckú dopravu od jedného z najväčších problémov, ktorým naďalej trpí – tým je environmentálny dopad, ktorý je v porovnaní s mnohými inými formami dopravy oveľa horší.
Bezprecedentná efektivita
Nový projekt nesie názov HyTEC a jeho výsledkom môže byť vôbec prvý komerčne dostupný hybridný elektro-turbínový motor pre leteckú dopravu. Spaľovanie paliva má byť v porovnaní s klasickými motormi znížené na 10 %, čím sa ušetrí množstvo paliva a zároveň dôjde k zásadnému zníženiu emisií lietadla, ktoré takéto motory použije, vysvetľuje v tlačovej správe NASA.
Cieľom je demonštrovať funkciu kompaktného jadra takéhoto motora, ktoré majú byť pripravené na použitie v lietadlách novej generácie v 30-tych rokoch. Počas prvej fázy projektu došlo k výberu komponentov a technológií, ktoré budú v jadre motora použité. Druhá fáza konštrukciu a testovanie takéhoto jadra v spolupráci s americkou spoločnosťou General Electric Aerospace.
Záverom druhej fázy má byť test prototypu, ktorý prinesie potrebné dáta a má potenciál dokázať, že má takáto technológia skutočne potenciál. Zároveň experti zistia, aká je realita a ako ďaleko sú predpokladané hodnoty od tých očakávaných. Druhá fáza je ale komplikovaná, keďže sa o zostrojenie takéhoto zariadenia zatiaľ nik nepokúsil a odborníci narazia na množstvo bezprecedentných výziev.
Revolučná aerodynamika
Zásadným vylepšením efektivity môže byť v blízkej budúcnosti aj lepšia aerodynamika, na ktorej pracuje NASA v spolupráci so spoločnosťou Boeing, ktorá prechádza turbulentným obdobím. Nový tvar krídla bude primárne pre dopravné lietadlá s jednou uličkou, teda malé až stredne veľké modely, ktoré sú lietajú predovšetkým na kratšie vzdialenosti. Cieľom NASA je leteckú dopravu očistiť od emisií, ale tiež ju urobiť bezpečnejšou.
Priveľké emisie
Zmenšenie jadra turbínového motora a zvyšovanie prietoku vzduchu, teda samotnej turbíny, môže poriadne zvýšiť efektivitu a znížiť emisie, ktoré sú pre letectvo veľkým problémom. Ten sa snažia výrobcovia leteckých motorov riešiť rôznymi spôsobmi, či už väčšími a efektívnejšími motormi ako je UltraFan spoločnosti Rolls Royce alebo prostredníctvom uhlíkovo neutrálnych palív, ktoré sú potenciálnou alternatívou aj pre autá so spaľovacími motormi.
Priemer motora UltraFan dosahuje vyše 3,5 metra a presahuje veľkosť doterajšieho držiteľa rekordu DE9X spoločnosti General Electric až o približne 5 %. Jedná sa pritom len o prvý zo série motorov, ktoré budú dosahovať rôzne veľkosti pre rôzne typy lietadiel a vyprodukujú ťah od 111 až do 490 kN, čo už je hodnota porovnateľná s raketovým motorom Merlin-1D poháňajúci rakety Falcon 9.
Čítajte viac z kategórie: Novinky
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Drony bude odpaľovať neviditeľnými „nábojmi“. Veľmoc ukázala tichého lovca dronov, ktorý zmení vojny
Milovaný Windows oficiálne končí. Toto je 5 možností, ktoré musíš urobiť, aby si neostal bez ochrany
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Čína posiela flotilu ničivých zbraní do Afriky. Na papieri bojuje s pirátmi, v skutočnosti ide o niečo horšie
Slováci zistili, že lacný smartfón nemusí byť kompromis. Tento mobil si zamilovali a porazil aj iPhone
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Legendárna minerálka svetovej kvality sa vracia na pulty. Firma chce oživiť i chátrajúce kúpele
Prirodzený „zabijak“ rakoviny prekonáva všetky doterajšie terapie. Vedci ohlásili takmer 100 % účinnosť
Billa sťahuje z pultov obľúbenú pochúťku. Môže obsahovať nadbytok pesticídov
Milované kúpele Slovákov čaká rekonštrukcia za viac ako 5 miliónov eur. Je to len začiatok
Príspevok na opatrovanie sa zvýši až na 1 210 eur. Má byť viac peňazí pre rodiny aj pracovníkov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ľudia sa nevedia dočkať. Známa akčná séria po 12 rokoch chystá veľký návrat
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Európa má miliardový poklad, ktorý nevyužíva. Milióny ton kritických surovín nám dá geopolitickú výhodu
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
-
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Čína posiela flotilu ničivých zbraní do Afriky. Na papieri bojuje s pirátmi, v skutočnosti ide o niečo horšie
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
-
- Africký štát blízko Európy sa pripravuje na vojnu. Do zbraní nalejú miliardy, analytici sa chytajú za hlavy
- 1200 metrov pod pyramídami objavili 38 000 rokov staré mesto, z ktorého vedcom padla sánka
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Ľudstvo dostane nevyčerpateľný zdroj energie. Iba časť z neho nám dá elektrinu na milióny rokov
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP