Blue Origin získal kontrakt letových služieb druhej kategórie, informuje NASA vo svojom vyhlásení. Ten sa týka ich budúcej rakety New Glenn, ktorá má pre NASA medzi rokmi 2025 a 2027 nosiť do vesmíru náklad. Spoločnosť však prvý let rakety odkladá.

Aktualizácia 2. februára 2021:

Obrovská raketa New Glenn mala pôvodne letieť už koncom tohto roka, čo však neznelo vôbec ako realistický cieľ. Spoločnosť Blue Origin totiž nie je známa práve rýchlym tempom vývoja a inauguračný let svojej rakety s veľkým potenciálom pre konkurovanie strojom ako Falcon Heavy či Delta IV Heavy preto odložili na posledný štvrťrok roku 2022, píše SPACE.

Blue Origin

Je nutné uznať, že New Glenn sa veľkosťou blíži k rakete Saturn V, jej prvý stupeň má byť schopný pristátia a na nízku obežnú dráhu Zeme vynesie 45 ton nákladu. Meškanie projektu je preto pochopiteľné – Falcon Heavy firmy SpaceX taktiež neprišiel včas a jeho debutový let meškal niekoľko rokov.

Blue Origin predbehla aj firma Rocket Lab. Tá už náklad do vesmíru vynáša dlhšiu dobu aj pomocou malej rakety Electron a včera ohlásili vývoja oveľa väčšieho stroja s názvom Neutron. Blue Origin síce obežnú dráhu zatiaľ nedosiahol, na konte však majú iné úspechy – vyvinuli raketový motor BE-4, ktorý využíva raketa Vulcan a vyvíjajú tiež pristávací modul pre program Artemis, ktorý má dostať ľudí naspäť na Mesiac.

Pôvodný článok:

Do firmy vkladajú dôveru, nesklame?

NASA poskytla firme najbohatšieho muža na svete, Jeffa Bezosa, kontrakt na vesmírne lety na dobu od júna 2025 do decembra 2027. To predovšetkým znamená, že NASA firme Blue Origin dôveruje a obrovskej rakety New Glenn sa skutočne dočkáme. Firma ju vyvíja už dlhšiu dobu, pričom podľa pôvodných plánov mala letieť už tento rok. Žiaľ, to sa samozrejme zmenilo a jej prvý let je naplánovaný na rok 2021.

Raketa New Glenn je jedna z najväčších rakiet vôbec. S priemerom 7 m a výškou 98 m sa viac podobá na Starship než na Falcon Heavy, i keď na svojej palube unesie „len“ 45 ton, píše Space. Falcon Heavy pritom zvládne až 63,8 ton. Jej prvý stupeň má sedem motorov BE-4 s celkovým ťahom až 17 100 kN, ktoré fungujú na tekutý kyslík a metán.

Porovnanie veľkosti rakety New Glenn. Zdroj: Blue Origin

Aj 45 ton je však dostatok na pokrytie väčšiny požiadaviek zákazníkov, ktorí chcú dostať svoje satelity a sondy na obežnú dráhu Zeme či dokonca Mesiac. New Glenn je navyše navrhnutý tak, aby vydržal 25 použití. Práve vďaka tomu sa môže raketa New Glenn stať obrovským konkurentom vo vesmírnom priemysle a posunúť firmu Blue Origin zásadne vpred.

Dvadsať rokov, stále žiadne orbitálne lety

Firmu založil Jeff Bezos v roku 2000, teda ešte skôr, než Elon Musk založil SpaceX. Kým má však SpaceX za sebou stovku orbitálnych letov rakiet Falcon 9, tri lety Falcon Heavy a úspešne vyvíja raketu Starship, s ktorou chcú poletieť na Mesiac a Mars, Blue Origin má hotovú len jednu raketu. Je ňou New Shepard, ktorý zvláda len suborbitálne lety.

Na tom síce nie je nič zlé, keďže cieľom tak malej rakety je poskytnúť ľuďom turistické vyhliadkové lety a nie vynášať na obežnú dráhu náklad. Zarážajúce však je, že sa to firme za celú tú dobu nepodarilo a už si berú oveľa väčšie sústo, čo je na jednej strane ambiciózne a úctyhodné, na druhej strane nebezpečné a riskantné.

Raketa New SHepard firmy Blue Origin, schopná vertikálneho pristátia. Zdroj: Blue Origin

Okrem novej rakety, Blue Origin vyvíja aj pristávací modul Blue Moon pre program Artemis, ktorý má vrátiť ľudí a dostať prvú ženu na Mesiac. Dotáciu vo výške 579 miliónov amerických dolárov poskytla spoločnosti samotná NASA. Či Blue Origin skutočne so svojimi plánmi uspeje, ukáže predovšetkým rok 2021 a prvý let New Glenn. SpaceX v takom prípade získa reálnu konkurenciu a vesmírny priemysel sa stane ešte zaujímavejším.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom