Jeff Bezos, najbohatší človek na svete, zverejnil na svojom Instagrame video z testovania raketového motora, ktorý dopraví na povrch Mesiaca prvú ženu, o téme píše The Guardian.

Raketový motor na videu, ktoré zverejnil Jeff Bezos, je BE-7, ktorý funguje na tekutý vodík a kyslík a generuje ťah až 710 kN. Je to hlavný motor pristávacieho modulu Blue Moon, ktorý predstavila firma Blue Origin a bol zvolený ako vhodný transportný systém pre misie lunárneho programu Artemis.

Video z testu motora: 

Podľa dohody zostroja pristávací modul štyri firmy, z ktorých Blue Origin je hlavným dodávateľom a vedúcim projektu. Ďalšími firmami sú Lockheed Martin (vzletový modul) a Northrop Grumman (transferový modul medzi vzletovým modulom a stanicou na obežnej dráhe Mesiaca). Na kolaborácii sa tiež podieľa firma Draper Laboratory, informuje Tech Crunch.

Jeff Bezos s projektom Blue Moon, SITA

Kým medzinárodný tím štyroch firiem usilovne vyvíja komplexný transportný systém pre Artemis, SpaceX predstavil iteráciu svojej rakety Starship, ktorá dokáže slúžiť ako pristávací, vzletový a transferový modul naraz a od NASA na tento projekt získal aj dotácie.

Ktoré z týchto riešení je efektívnejšie a bezpečnejšie, sa ukáže až v praxi, vopred je však jasné, že Starship unesie oveľa väčší náklad a nevyzerá ako lunárny modul Apollo s novým náterom.

SpaceX

Veľký muž, ešte väčšie sľuby

Kým firma Blue Origin je pomerne skúpa na slovo a zbytočne sa nechváli tým, čo ešte len bude, je tiež pomerne skromná na úspechy. Jeff Bezos ju založil o dva roky skôr, než Elon Musk firmu SpaceX. Avšak kým excentrický majiteľ niekoľkých firiem včera oslávil 100. úspešný let jeho orbitálnej rakety Falcon 9 a do vesmíru už dostali astronautov, Blue Origin má za sebou len niekoľko suborbitálnych letov na rakete New Shepard.

New Shepard nie je schopná dosiahnuť obežnú dráhu Zeme a firma chce túto métu dosiahnuť až svojou raketou New Glenn, ktorá začne lietať v roku 2021 a kapacitne je porovnateľná skôr s Falcon Heavy. Na nízku obežnú dráhu Zeme totiž vynesie až 45 ton.

Blue Origin

Na papieri vyzerá skutočne sľubne a s obrovským nákladovým priestorom a schopnosťou 25-násobného použitia prvého stupňa predstavuje pre Falcon Heavy vážnu konkurenciu. Či sa však na obežnú dráhu skutočne dostane už budúci rok a či ju nepredbehne Starship, ktorý ju má navrch nielen kapacitne, ale podľa podľa všetkého aj cenovo, je viac než otázne.

Ak sa však Blue Origin skutočne pokúsi dostať na Mesiac svoj pristávací modul, môžeme predpokladať, že tak učinia na vlastnej rakete. Neostáva iné, než im držať palce a dúfať, že New Glenn je skutočne bližšie k prvému letu, ako sa na prvý pohľad zdá.

Oficiálne sú totiž z väčšej časti pripravené len motory, aerodynamické kryty a niekoľko málo častí trupu. Nič z toho však nie je úplne hotové, NASA od firmy zatiaľ dostala len maketu modulu a rok 2020 je už na konci.

Jeff Bezos má však so svojou firmou oveľa väčšie plány. Jeho víziou je presťahovať do vesmíru celý ťažký priemysel a očistiť tak našu planétu. Majiteľ Amazonu tiež sníva o obrovských hoteloch a zábavných parkoch na obežnej dráhe, všetko údajne za účelom zachovania života na Zemi a záchrany ľudstva v prípade katastrofy.

Rozhodne až NASA

O lunárnom module rozhodne NASA začiatkom marca 2021 a vyberie dve firmy, ktoré budú vo vývoji pristávacích modulov pokračovať. Pre firmy sa teda stáva čas kritickým súperom a na mále má aj SpaceX, ktorého Starship ešte stále čaká na prvý let do výšky 15 km, ktorý sa má uskutočniť zajtra.

Everyday Astronaut/YouTube

Počíta sa však aj s tým, že administratíva nového prezidenta USA Joea Bidena toto rozhodnutie oddiali a získa tak pre firmy dodatočný čas.

Pošli nám TIP na článok



Vesmír a veda