Chystajú test najväčšieho elektrického lietadla. Vďaka geniálnej technológii doletí až 800 km
Švédska letecká spoločnosť Heart Aerospace pripravuje na rok 2025 testovanie prototypu najväčšieho plne elektrického lietadla na svete. Tento projekt predstavuje významný krok v oblasti udržateľnej leteckej dopravy. Lietadlo ES-30 je navrhnuté pre regionálnu dopravu a kombinuje elektrický a hybridný pohon, ktoré ponúkajú špecifické výhody pre rôzne letové linky, upozorňuje Interesting Engineering.
200 km vzduchom na elektrinu
Štvormotorové lietadlo ES-30 má zvládať preletieť na elektrický pohon so štyrmi elektrickými motormi až 200 km. Táto hodnota nemusí byť na prvý pohľad nijak zvlášť ohromujúca a ak by mal takýto dojazd prémiový elektromobil, dnes by sme ho vysmiali. Pre lietadlá je ale adopcia elektrických pohonov oveľa komplikovanejšou záležitosťou, kde každý kilogram navyše vážne ovplyvňuje parametre celého stroja.
ES-30 podľa výrobcu prepraví naraz 30 pasažierov s batožinou do 25 kg na osobu. Elektrické motory výrazne znižujú hlučnosť oproti tradičným lietadlám a zásadnou výhodou je aj potreba len 1 100 metrov dlhej dráhy, čo umožňuje operácie z menších regionálnych letísk a tak aj oveľa vyššiu flexibilitu. ES-30, ak pôjde všetko podľa plánov, bude ideálnou voľbou na kratšie trasy.
Zároveň znižuje uhlíkovú stopu a prevádzkové náklady, čo je výhodné pre aerolínie aj cestujúcich. Práve emisie sú jedným z najväčších problémov letectva a zatiaľ je ich znižovanie problematické, keďže sa technológie v komerčnom letectve za posledné desaťročia zmenili len málo. To sa ale môže čoskoro zmeniť príchodom úplne nových lietadiel, ktoré využijú inovatívny tvar lietajúceho krídla spojeného s trupom.
Lietajúce nachos
Iné firmy pristupujú k zefektívňovaniu letectva odlišným spôsobom. Nedávno sme napríklad informovali o americkom startupe Natilus, ktorý vyvíja lietadlo Horizon. Napriek polovičným emisiám v porovnaní s Boeingom 747 má uniesť 200 pasažierov a to vďaka špeciálnemu tvaru takzvaného lietajúceho krídla, pri ktorej funguje celé lietadlo ako obrovské krídlo.
Pomôžu mu generátory
Nabitie 200 km doletu má trvať len 30 minút, čo je dostatočne rýchle na to, aby toto lietadlo pravidelne a niekoľkokrát denne vykonávalo špecifické kratšie trasy. Aby však bolo ES-30 skutočne flexibilné a nezameriavala sa firma s novým produktom na rizikový trh, môže fungovať aj v hybridnom režime, v ktorom produkujú generátory na letecký benzín elektrickú energiu pre dolet 400 km s plným vyťažením.
Pri počte pasažierov redukovanom na 25/30 môže preletieť až 800 km, čo už však bude závisieť od potreby zákazníkov. A aj keď sa let prototypu plánuje vykonať až v prvej polovici 2025, firma očakáva získanie certifikácií najskôr v roku 2029. Heart Aerospace zároveň očakáva, že bude možné zvýšiť dolet takéhoto lietadla vďaka modernejším batériám na 300 km v 30-tych rokoch a až na 400 km koncom 30-tych rokov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
Mercedes už testuje batérie, ktoré zmenia svet. Ponúknu dojazd vyše 1 000 kilometrov na 1 nabitie
Spaľováky ešte nekončia. EÚ chystá „palivo budúcnosti“, Slováci však riskujú poškodenie motora
Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné" ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Vedci odhalili, ako nezdravá strava ničí pečeň: Prišli na to, čo môže zabrániť vzniku rakoviny
Veľká odstávka známej banky: V tomto čase nezaplatíš online, k dispozícii nebude ani internet banking
Turistku na Mallorke napadol záhadný morský predátor. Populárnu pláž museli úrady evakuovať
Tragédia v Kuchyni: Pred domom našli vojaka bez známok života
Výplaty meškajú, zamestnanci v neistote, účty firmy sú zablokované. Železničný prepravca má problém
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Spaľováky ešte nekončia. EÚ chystá „palivo budúcnosti“, Slováci však riskujú poškodenie motora
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
-
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
AKTUÁLNE: Prísna regulácia EÚ má prvé obete. Meta zakáže politické reklamy na svojich platformách
Internet Starlinku zrazu prestal fungovať. Tisíce ľudí po celom svete zažili rozsiahly globálny výpadok
Nový model Teslu ich nezachránil. Elon Musk má dôvod na obavy, jeho automobilka upadá
Airbus získal obrovskú objednávku od Avolonu. Dodá 90 lietadiel a ďalšie môžu pribudnúť
Japonci prišli s prelomovým genetickým objavom, pomôže ľudom Downov syndróm
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP