Švédska letecká spoločnosť Heart Aerospace pripravuje na rok 2025 testovanie prototypu najväčšieho plne elektrického lietadla na svete. Tento projekt predstavuje významný krok v oblasti udržateľnej leteckej dopravy. Lietadlo ES-30 je navrhnuté pre regionálnu dopravu a kombinuje elektrický a hybridný pohon, ktoré ponúkajú špecifické výhody pre rôzne letové linky, upozorňuje Interesting Engineering.

200 km vzduchom na elektrinu

Štvormotorové lietadlo ES-30 má zvládať preletieť na elektrický pohon so štyrmi elektrickými motormi až 200 km. Táto hodnota nemusí byť na prvý pohľad nijak zvlášť ohromujúca a ak by mal takýto dojazd prémiový elektromobil, dnes by sme ho vysmiali. Pre lietadlá je ale adopcia elektrických pohonov oveľa komplikovanejšou záležitosťou, kde každý kilogram navyše vážne ovplyvňuje parametre celého stroja.

ES-30 podľa výrobcu prepraví naraz 30 pasažierov s batožinou do 25 kg na osobu. Elektrické motory výrazne znižujú hlučnosť oproti tradičným lietadlám a zásadnou výhodou je aj potreba len 1 100 metrov dlhej dráhy, čo umožňuje operácie z menších regionálnych letísk a tak aj oveľa vyššiu flexibilitu. ES-30, ak pôjde všetko podľa plánov, bude ideálnou voľbou na kratšie trasy.

Heart Aerospace

Zároveň znižuje uhlíkovú stopu a prevádzkové náklady, čo je výhodné pre aerolínie aj cestujúcich. Práve emisie sú jedným z najväčších problémov letectva a zatiaľ je ich znižovanie problematické, keďže sa technológie v komerčnom letectve za posledné desaťročia zmenili len málo. To sa ale môže čoskoro zmeniť príchodom úplne nových lietadiel, ktoré využijú inovatívny tvar lietajúceho krídla spojeného s trupom.

Lietajúce nachos

Iné firmy pristupujú k zefektívňovaniu letectva odlišným spôsobom. Nedávno sme napríklad informovali o americkom startupe Natilus, ktorý vyvíja lietadlo Horizon. Napriek polovičným emisiám v porovnaní s Boeingom 747 má uniesť 200 pasažierov a to vďaka špeciálnemu tvaru takzvaného lietajúceho krídla, pri ktorej funguje celé lietadlo ako obrovské krídlo.

Pomôžu mu generátory

Nabitie 200 km doletu má trvať len 30 minút, čo je dostatočne rýchle na to, aby toto lietadlo pravidelne a niekoľkokrát denne vykonávalo špecifické kratšie trasy. Aby však bolo ES-30 skutočne flexibilné a nezameriavala sa firma s novým produktom na rizikový trh, môže fungovať aj v hybridnom režime, v ktorom produkujú generátory na letecký benzín elektrickú energiu pre dolet 400 km s plným vyťažením.

Pri počte pasažierov redukovanom na 25/30 môže preletieť až 800 km, čo už však bude závisieť od potreby zákazníkov. A aj keď sa let prototypu plánuje vykonať až v prvej polovici 2025, firma očakáva získanie certifikácií najskôr v roku 2029. Heart Aerospace zároveň očakáva, že bude možné zvýšiť dolet takéhoto lietadla vďaka modernejším batériám na 300 km v 30-tych rokoch a až na 400 km koncom 30-tych rokov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú