Ľudstvo je fascinované rýchlosťou už od skonštruovania prvých vozidiel a táto vášeň sa len prehĺbila a dostala do extrémov vytvorením strojov, ktoré dokážu lietať. Prekonanou a napriek tomu pre mnohých nedosiahnuteľnou hranicou je rýchlosť zvuku, ktorú síce dokážu prekonávať rakety a rôzne armádne lietadlá, avšak tie komerčné neustále narážajú na problémy.

Jedná sa o možnosť, ktorú už ľudstvo v minulosti malovďaka strojom Concorde a Tupolev Tu-144. Keďže ale šlo o prvé stroje svojho druhu v skutočnej prevádzke, čelili mnohým problémom a nakoniec boli zrušené úplne kvôli mnohým vážnym, aj menej vážnym dôvodom. Súkromné spoločnosti chcú nadzvukovú dopravu obnoviť a sľubujú to, čo neponúkol ani Concorde – zatiaľ bez významných výsledkov.

Vývoj rakety Starship spoločnosťou SpaceX

Veľké sľuby a neúspechy

Len sotva je možné považovať lietadlo Concorde za neúspech, napriek jednej tragédii a mnohým nedostatkom, ktoré jeho prevádzku poznačili. Ako prvé komerčné nadzvukové lietadlo Concorde jasne dokázal, že sa nejedná o nemožnú výzvu a s dostatkom inovácií je možné ju prekonať. O to jednoduchšie to môže byť o dve desaťročia neskôr, s novšími a spoľahlivejšími technológiami.

V priemysle je dnes množstvo spoločností, ktoré hlásajú návrat nadzvukových letov do komerčnej leteckej dopravy, avšak len máloktoré z nich skutočne uspejú. Obzvlášť ambiciózny bol napríklad plán spoločnosti Aerion, ktorá nielenže chcela prekročiť rýchlosť zvuku, ale tiež hypersonickú rýchlosť a lietať rýchlosťou takmer 5 000 km/h.

Boom Supersonic

Kamkoľvek na svete sa mali lietadlá Aerionu dostať do 3 hodín, čo je porovnateľné s raketou Starship, ktorú chce firma SpaceX v budúcnosti využiť na extrémne rýchlo transport na Zemi. Aerion však v roku 2021 skrachoval, keďže nedokázal zaistiť dostatok investícií. Ak by sa to aj podarilo, čelil by herkulovskej výzve, ktorú doteraz neprekonal nik.

Čítaj viac z kategórie: Vesmír a veda

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú