Koncern Škoda Group prostredníctvom svojho profilu na sociálnej sieti Facebook upozorňuje na dokončenie prvého z elektrických vlakov pre České dráhy. Tieto stroje s prekvapivo nízkym, napriek tomu však postačujúcim dojazdom majú už čoskoro doraziť na železničné trate Moravsko-sliezskeho kraja, kde nahradia dieselové lokomotívy na tratiach, ktoré zatiaľ neboli elektrifikované.
Ako vysvetľuje portál zdopravy.cz, tieto stroje si majú vystačiť s dojazdom 80 km vďaka batériám skladujúcich elektrickú energiu podobne, ako v autách. To má stačiť na prekonanie neelektrifikovaných tratí, pričom maximálna rýchlosť sa pohybuje na postačujúcich 120 km/h. Vyrobený vlak teraz mieri do testovacieho strediska Velim, pričom čoskoro sa má dostať aj do ostrej prevádzky.
Vystačia si s menším dojazdom
V porovnaní s klasickými verziami týchto vlakov stoja vlaky BEMU o 35,1 miliónov českých korún (1,4 milióna eur) bez DPH viac, teda za každý z nich je nutné zaplatiť asi 152 miliónov Kč (cez 6 miliónov eur). Za nákup batériových vlakových jednotiek boli České dráhy pokutované, keďže tak učinili bez verejnej súťaže. Dopravca však voči tomuto rozhodnutiu podal odpor.
Uvedenie do prevádzky sa očakáva v decembri tohto roka a České dráhy si ich objednali hneď štyri. Podľa portálu elektrickevozy.cz prebieha výroba podľa plánov a stanovený termín je tak zatiaľ možné splniť. Nejde však o jediný elektrický vlak na trhu a tejto technológii sme sa venovali aj v minulosti.
Nemecko sa zbavuje vodíkových
Nemecká štátna železničná spoločnosť LVNG bola prvou, ktorá vo svojich radoch privítala vodíkové elektrické vlaky. Ohlásila však plán na ich výmenu za batériové elektrické vlaky. LVNG tvrdí, že bude mať od roku 2029 v prevádzke 102 nových bezemisných vlakov s vlastnými batériami. V porovnaní s vodíkovými vlakmi majú navyše poskytnúť viac priestoru pre cestujúcich.
Bol už aj na Slovensku
Skutočnosť je taká, že svojim spôsobom je elektrická drvivá väčšina vlakov. Ak nevyužívajú priamo elektrifikované trate, pomocou dieselových spaľovacích motorov produkujú elektrickú energiu a tou poháňajú elektromotory. Batériové vlaky sú však novinkou, ktorú umožnil intenzívny vývoj a množstvo pokrokov práve v technológii elektrických akumulátorov. Tie sú čoraz výkonnejšie a majú stále väčšiu kapacitu.
Vodíkový elektrický vlak sa v minulosti objavil aj na Slovensku, kde ho však musela ťahať dieselová lokomotíva kvôli nepostačujúcej infraštruktúre. Tieto stroje sú vybavené vodíkovou nádržou s kapacitou až 260 kg.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Legendárna minerálka svetovej kvality sa vracia na pulty. Firma chce oživiť i chátrajúce kúpele
Prirodzený „zabijak“ rakoviny prekonáva všetky doterajšie terapie. Vedci ohlásili takmer 100 % účinnosť
Billa sťahuje z pultov obľúbenú pochúťku. Môže obsahovať nadbytok pesticídov
Milované kúpele Slovákov čaká rekonštrukcia za viac ako 5 miliónov eur. Je to len začiatok
Príspevok na opatrovanie sa zvýši až na 1 210 eur. Má byť viac peňazí pre rodiny aj pracovníkov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Obyvatelia európskej metropoly sa vzbúrili: Spaľováky tu dostali stopku skôr, než ktokoľvek čakal
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Slávna značka našla spôsob, ako vyrobiť lacný elektromobil. Európania ho kúpia za menej ako 20 000 €
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Ak máš tohto operátora, máš to najlepšie na Slovensku. 5G sieť zasahuje už viac než 5 miliónov ľudí
Fosílne palivá ich devastujú a musia konať rýchlo. Dôležitý spojenec Západu sa musí rozhodnúť
Kľúčový ľad planéty sa stráca alarmujúcou rýchlosťou. Vedci hovoria o predčasnej katastrofe
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP