Koncern Škoda Group prostredníctvom svojho profilu na sociálnej sieti Facebook upozorňuje na dokončenie prvého z elektrických vlakov pre České dráhy. Tieto stroje s prekvapivo nízkym, napriek tomu však postačujúcim dojazdom majú už čoskoro doraziť na železničné trate Moravsko-sliezskeho kraja, kde nahradia dieselové lokomotívy na tratiach, ktoré zatiaľ neboli elektrifikované.
Ako vysvetľuje portál zdopravy.cz, tieto stroje si majú vystačiť s dojazdom 80 km vďaka batériám skladujúcich elektrickú energiu podobne, ako v autách. To má stačiť na prekonanie neelektrifikovaných tratí, pričom maximálna rýchlosť sa pohybuje na postačujúcich 120 km/h. Vyrobený vlak teraz mieri do testovacieho strediska Velim, pričom čoskoro sa má dostať aj do ostrej prevádzky.
Vystačia si s menším dojazdom
V porovnaní s klasickými verziami týchto vlakov stoja vlaky BEMU o 35,1 miliónov českých korún (1,4 milióna eur) bez DPH viac, teda za každý z nich je nutné zaplatiť asi 152 miliónov Kč (cez 6 miliónov eur). Za nákup batériových vlakových jednotiek boli České dráhy pokutované, keďže tak učinili bez verejnej súťaže. Dopravca však voči tomuto rozhodnutiu podal odpor.
Uvedenie do prevádzky sa očakáva v decembri tohto roka a České dráhy si ich objednali hneď štyri. Podľa portálu elektrickevozy.cz prebieha výroba podľa plánov a stanovený termín je tak zatiaľ možné splniť. Nejde však o jediný elektrický vlak na trhu a tejto technológii sme sa venovali aj v minulosti.
Nemecko sa zbavuje vodíkových
Nemecká štátna železničná spoločnosť LVNG bola prvou, ktorá vo svojich radoch privítala vodíkové elektrické vlaky. Ohlásila však plán na ich výmenu za batériové elektrické vlaky. LVNG tvrdí, že bude mať od roku 2029 v prevádzke 102 nových bezemisných vlakov s vlastnými batériami. V porovnaní s vodíkovými vlakmi majú navyše poskytnúť viac priestoru pre cestujúcich.
Bol už aj na Slovensku
Skutočnosť je taká, že svojim spôsobom je elektrická drvivá väčšina vlakov. Ak nevyužívajú priamo elektrifikované trate, pomocou dieselových spaľovacích motorov produkujú elektrickú energiu a tou poháňajú elektromotory. Batériové vlaky sú však novinkou, ktorú umožnil intenzívny vývoj a množstvo pokrokov práve v technológii elektrických akumulátorov. Tie sú čoraz výkonnejšie a majú stále väčšiu kapacitu.
Vodíkový elektrický vlak sa v minulosti objavil aj na Slovensku, kde ho však musela ťahať dieselová lokomotíva kvôli nepostačujúcej infraštruktúre. Tieto stroje sú vybavené vodíkovou nádržou s kapacitou až 260 kg.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vydržia stovky cyklov bez straty. Vedci objavili spôsob, ako výrazne predĺžiť životnosť batérií
BYD už testuje revolučné batérie. Ponúknu dojazd takmer 2 000 km a extrémne rýchle nabíjanie
Nissan potvrdil revolučný elektromobil. Bude mať batériu budúcnosti a príde už v roku 2028
Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Smrteľná baktéria v mori ohrozuje dovolenkárov v Európe: Stačí malá rana a infekcia môže zabiť do 48 hodín
Omladol o celé desaťročie: David Sinclair pije každý deň nápoj, ktorý považuje za najzdravší na svete
Tragédia na východe Slovenska. Pri nehode zomrel tínedžer a dieťa
Zomrelo najmenej 20 ľudí: Narodeninová oslava na dovolenke sa premenila na hromadnú otravu
Ak nezaplatíš, hrozí ti pokuta až 375 eur: V obľúbenej európskej destinácii zaviedli nový systém mýta
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
- Nissan potvrdil revolučný elektromobil. Bude mať batériu budúcnosti a príde už v roku 2028
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
-
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Šokoval ich extrémne nízky dopyt. Ferrari urobilo zásadné rozhodnutie, ktoré ovplyvní elektromobily
-
- Automobilky majú dilemu: Kia odhalila pravdu o elektromobiloch, ktorú Brusel nechce počuť
- Švajčiarsko zaplatilo 100 000 eur za porovnanie spaľováku a EV. Keď zistili výsledky, radšej ich ututlali
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- Nepotrebuje ani kvapku paliva a vydrží mesiac vo vzduchu. Tichý vojenský stroj má ochrániť EÚ a NATO
Luxusné modely idú bokom. Automobilový gigant chce zmeniť svoje portfólio
OPEC+ zrýchľuje produkciu ropy. Konflikt na Blízkom východe mení pravidlá
Obľúbená dovolenková oblasť Slovákov je v plameňoch. Hasiči bojujú s ohňom aj vetrom
Obrovská príležitosť pre priemysel. Slovensko sa zapojí do európskeho megaďalekohľadu
Zákony brzdia energetiku. Slovensko nedokáže využiť to, čo funguje všade inde
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Smrteľná baktéria v mori ohrozuje dovolenkárov v Európe: Stačí malá rana a infekcia môže zabiť do 48 hodín
Omladol o celé desaťročie: David Sinclair pije každý deň nápoj, ktorý považuje za najzdravší na svete
Tragédia na východe Slovenska. Pri nehode zomrel tínedžer a dieťa
Zomrelo najmenej 20 ľudí: Narodeninová oslava na dovolenke sa premenila na hromadnú otravu
Ak nezaplatíš, hrozí ti pokuta až 375 eur: V obľúbenej európskej destinácii zaviedli nový systém mýta
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené