Na juhozápade Slovenska pribudne ekologický megaprojekt. 8 veterných elektrární zmení túto oblasť na nepoznanie
Klimatická kríza už prináša vyššiu priemernú teplotu, extrémne horúčavy, suchá aj náhle búrky a povodne. Svet tiež bojuje so stúpajúcou hladinou oceánov a topiacimi sa permafrostami, ktoré ukrývajú megatony ďalších skleníkových plynov.
Takmer všetky krajiny sveta sa preto zaviazali, že v budúcnosti nielenže prestanú predávať vozidlá so spaľovacími motormi, ale celý svoj priemysel dostanú do podoby, kedy bude tzv. uhlíkovo neutrálny.
To znamená, za všetky vygenerované emisie z dopravy, výroby elektrickej energie aj priemyslu, bude musieť krajina vykompenzovať podporou zelených projektov, výsadbou novej zelene alebo priamo technológií na odoberanie oxidu uhličitého z atmosféry.
Slovensko chce byť uhlíkovo neutrálne do roku 2050
Kým lídri v uhlíkovej neutralite ako napríklad Etiópia (do roku 2025 alebo 2030) či Nórsko, Fínsko a Rakúsko nás s naplnením tohto cieľa predbehnú o jedno alebo dve desaťročia, Slovensko podľa TASR ide v línii záväzkov členských krajín Európskej únie a uhlíkovo neutrálni chceme byť do roku 2050.
Pripraviť sa tak musíme na stavbu projektov vyrábajúcich tzv. zelenú energiu, no jeden z vôbec najväčších vznikne už v najbližšom čase v okrese Šaľa v Podunajskej nížine.
Pôjde o veterný park s celkovo 8 veternými elektrárňami, ktoré postaví spoločnosť Green Energy holding. Tá u nás stavia turbíny už od roku 2003, kedy niekoľko ich stavieb realizovali v Cerovej, Skalitom a Myjave. V rokoch 2010 až 2011 do portfólia pridali aj solárne elektrárne a neskôr tiež bioplynové stanice.
Projekt pri Šali bude zrejme najväčší u nás
Každá zo šalianskych turbín by mala vyrábať približne 15-tisíc MWh energie ročne, celý veterný park teda do verejnej siete dodá asi 120 000 MWh elektriny každý rok. Len na porovnanie, v roku 2019 všetky firmy a Slováci spotrebovali asi 30 309 gigawatthodín (GWh) elektriny, takže tento jediný projekt pokryl takmer 0,4 % celkovej spotreby. V budúcnosti však nebude jediný, Green Energy má podľa agentúry SITA na celom Slovensku v rôznom stupni rozpracovanosti viac takýchto zámerov.
Ak by ťa zaujímalo, kde presne turbíny vyrastú, treba ich hľadať v katastri obcí Horná Kráľová a Hájske. Vysoké budú asi 160 až 170 metrov a priemer rotora dosiahne 150 až 180 metrov.
So stavbou sa ale začne až po získaní všetkých stavebných povolení, čo nebude skôr ako v roku 2050. Potom by však všetko mohlo byť hotové do jeden a pol roka.
Životnosť turbín je naprojektovaná na približne 25 rokov, mohli by sa teda dočkať aj spomínaného míľnika, kedy sa Slovensko skutočne stane uhlíkovo neutrálnou krajinou. Presný typ turbín ani celková cena zatiaľ nie sú známe.
Naopak, známe sú prípady nesúhlasu, ktoré už aj u nás vyjadrujú obyvatelia dotknutých obcí. Obvykle sa obávajú narušenia vizuálu krajiny aj vibrácií a hluku, ktorý môže byť cítiť v bezprostrednej blízkosti turbín. Tie je však možné stavať aj na poliach a ďalej od zastavaných lokalít. Dánsko, ktoré už počíta s minimálne 50 % energie vyrobenej z vetra, ich môže postaviť aj do mora. Na Slovensku však, pochopiteľne, takúto šancu nemáme.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Packeta otvára „novú“ sieť balíkoboxov, doručovať do nich bude aj konkurencia
Majú suverénne najlepšiu optiku aj WiFi. Toto je najlepší poskytovateľ internetu na Slovensku
Veľký operátor ponúka státisícom Slovákov špičkový AI nástroj na rok zadarmo, ušetríš až 200 eur
Útok na kataster môže spôsobiť ešte väčšie škody. Unikli tieto citlivé údaje o Slovákoch
Autá zo Slovenska si podmanili trh. Svetová automobilka pokorila významný rekord vo výrobe
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Nová umelá inteligencia Apple sa topí v problémoch. Na jej najlepšiu funkciu podávajú sťažnosti
Revolúcia v recyklácii. Z najväčšieho „nepriateľa“ ľudstva si postavíme domy
Susednú krajinu Slovenska napadli hackeri. Ukradli osobné údaje vrátane rodných čísel a občianskych
Slováci dostanú úplne novú TV stanicu. Príde už o pár dní, toto o nej potrebuješ vedieť (PREHĽAD)
Môže za depresiu genetika? Vedci našli 293 „dôkazov“, že áno
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené