Tesla Model 3 je môj diaľkový diaľničný krížnik na 1000 km trasu do Švajčiarska, zvládnem ju rovnako ako so spaľovákom (ROZHOVOR)
Najväčším strašiakom elektromobility je pre väčšinu ľudí cestovanie na dlhé trasy. Drvivá väčšina vodičov si stále nevie predstaviť ísť s elektromobilom napríklad na takú 1000 km cestu, obávajú sa totiž toho ako, kde a koľko budú musieť elektromobil nabíjať a o koľko sa im vlastne výsledná cesta časovo natiahne.
Dnes už ale máme množstvo elektromobilov, ktoré ponúkajú dojazd vyšší ako 400 km. Cestovanie na dlhé trasy s takýmto elektromobilom by teda už nemalo predstavovať takmer žiaden problém. Potvrdil nám to aj tento dlhoročný majiteľ rôznych elektromobilov a hybridov a v teste pri jazde z Bratislavy do Košíc to dokázal aj tento Slovák.
Neprehliadni ďalšie zaujímavé rozhovory z oblasti elektromobility:
- ROZHOVOR: Niet spaľováku, ktorý vyspelosťou prekoná Teslu za svoju cenu. Musk vyrába „smartfóny“, ostatní stále len „tlačidlové mobily„
- Vyrobili ich len 2500 kusov a na Slovensku to bola poriadna exotika. Ivan odhalil, aké je jazdiť s najvýstrednejším plug-in hybridom sveta (ROZHOVOR)
- Rozhovor s dlhoročným majiteľom elektromobilu: 1000 km dám aj za 10 €, spaľovák by som si už nikdy dobrovoľne nekúpil
Dnes sme sa rozprávali so Cédricom, jeho exotické meno ti už zrejme napovedá, že asi nebude pochádzať zo Slovenska. Cédric je totiž Švajčiar, ktorý už ale niekoľko rokov žije a pracuje v Bratislave. Pred niekoľkými mesiacmi si kúpil svoje prvé auto, ktoré bolo hneď elektrické a je ním Tesla Model 3. Teslu si kupoval v susednom Rakúsku, konkrétne v predajni vo Viedni.
Do Švajčiarska cestuje niekoľkokrát do roka, zaujímalo nás preto, ako táto približne 1000 km cesta prebieha, ako často musí nabíjať a či ho vlastne zastávky na nabíjanie nejako obmedzujú. Okrem iného nám samozrejme porozprával aj o tom, aké je to vlastniť elektromobil v jeho domovine a tiež to, či je Slovensko v oblasti elektromobility pozadu, alebo sa vyrovnávame tejto zasľúbenej krajine mnohých boháčov.
V rozhovore sa ďalej dozvieš:
- Čo bolo Cédricovim prvotným impulzom pre to, aby si kúpil svoj prvý elektromobil
- Aké sú náklady na jeho Model 3 na jazdu a servis
- Ako sa jazdí s elektromobilom na diaľkových 1 000 km trasách
- Koľko mu cestovanie medzi Slovenskom a Švajčiarskom zaberie v porovnaní so spaľovákom
- Aké sú rozdiely vo vnímaní elektromobility a v podpore zo strany štátu medzi Slovenskom a Švajčiarskom
- Aká je infraštruktúra nabíjacích staníc v jeho domovine v porovnaní s nami
- Ako vníma budúcnosť elektromobility všeobecne
Loading…
Prečo si sa rozhodol pre elektromobil? Nakoľko pochádzaš zo Švajčiarska, zrejme cestuješ medzi Slovenskom a Švajčiarskom často. Nemyslíš, že auto so spaľovákom by bolo na takúto cestu pohodlnejšie?
Ja som vlastne nikdy pred tým, ako elektromobily začali byť praktické, žiadne auto nevlastnil. Dôvodom je hlavne to, že vo Švajčiarsku je vysoko rozvinutá verejná doprava, ktorou sa vieš dopraviť takmer hocikde. Funguje veľmi často a je pohodlná. Je až na takej úrovni, že cestovanie z bodu A do bodu B je veľmi jednoduché. Kúpa auta mi vlastne len prispela k tomu, aby sa moje naplánované cesty stali o niečo spontánnejšie.
Keď som si zobral, koľko by ma také auto so spaľovacím motorom stálo, teda keď počítam údržbu, poistenie, dane a palivo, jeho kúpa mi nedávala veľký zmysel. Elektromobil má na druhej strane oveľa menšie nároky na údržbu a o dosť znižuje celkovú cenu za palivo. Jasné, občas je to zlá investícia, keď rátame, že po čase stráca na hodnote. Elektromobil je navyše šetrnejší k prírode, aj keď to stále nie je úplne „perfektné“.
Keď sa zamyslím nad svojím štýlom šoférovania, s benzínovým alebo naftovým autom by som dlhé trasy nerobil rýchlejšie, ako s elektromobilom, keďže veľmi rád robím zastávky každé dve a pol až tri hodiny. Keď si počas tých prestávok kúpim a zjem sendvič, zatiaľ čo je moje auto odparkované na 20 minút alebo sa tých 20 minút auto nabíja, tak v tom ten rozdiel až tak nevidím. Klamal by som ale, ak by som povedal, že si nemusím cestu plánovať dopredu.
Aj keď nové elektromobily disponujú funkciou, ktorá ti povie, kde je možné dobiť batériu, ja potrebujem vedieť dopredu, či sa prestávka na jedlo vyrovná prestávke na dobíjanie auta, aby som efektívne využil čakací čas. A keďže už poznám cestu domov naspamäť a mám svoje vytipované zastávky, mám pocit, že šoférujem obyčajné auto.
Čo bol prvotný impulz, aby si si zadovážil práve Model 3, aj keď si vedel, že to bude diaľničný krížnik medzi týmito dvomi krajinami?
Je šialené, čo všetko sa stalo v posledných 6 až 10 mesiacoch v segmente elektromobility. Dnes sa môj zoznam elektromobilov, po ktorých by som sa pozeral, výrazne zväčšil, než v dobách, keď som si kupoval Teslu.
Vtedy bolo hľadanie stredne veľkého sedanu s dobrým dojazdom, ktorý má rýchle nabíjanie, pokročilých asistentov a podporu širokej siete vlastných nabíjačiek v Európe, čisto zamerané na Teslu. Dnes KIA, Hyundai, VW vydali veľké množstvo naozaj dobrých áut s podobnými výhodami, ak nerátame Superchargery, respektíve ich ekvivalent iných značiek, ktoré má zatiaľ iba Tesla.
Úprimne, väčšinou jazdím po Slovensku. Pár kilometrov denne, počas víkendov o čosi viac. Do Švajčiarska jazdím len párkrát do roka. Slabší elektromobil by mi väčšine času bohate stačil, ale dlhšie trasy by už boli obtiažnejšie. Vďaka Tesle môžem prekonávať aj dlhšie vzdialenosti na jedno nabitie, čo je super vec.
Prečo si sa rozhodol kúpiť Model 3 z Rakúska, aj keď ceny vo Švajčiarsku sú nastavené o niečo nižšie?
Nemyslím si, že sú o toľko nižšie, než v Rakúsku. Môže sa to zdať kvôli nižšej DPH, ktorá je 7,7 %. Moje trvalé bydlisko je však teraz na Slovensku, takže by som to musel doviezť tak či tak. Namáhať sa s lietaním do Švajčiarska alebo šoférovaním okolo 1000 kilometrov do Bratislavy a pritom premrhať celý deň, ak nie viac, mi nestálo za to. Viedeň je vzdialená od hlavného mesta Slovenska iba 80 kilometrov, dovoz odtiaľ bol teda oveľa pohodlnejší.
Koľkokrát vlastne nabíjaš svoje auto počas zvyčajnej cesty do Švajčiarska a ako dlho ti trvá cesta v porovnaní s cestou, keby si išiel na aute so spaľovákom?
Väčšinou cestujem do Švajčiarska tak 2 až 4-krát za rok. Teraz, keď už poznám dobré zastávky na nabíjanie a jedlo a hlavne schopnosti svojho auta, tak môžem povedať, že mi nezaberie o nič dlhšie v porovnaní s jazdou so spaľovákom. Toto je však možné vďaka štýlu mojej jazdy, keďže ja robím zastávky každé 2 až 3 hodiny a je jedno, aký typ auta šoférujem.
To znamená, že spravím počas jazdy tak 3 zastávky. Poznám ľudí, ktorí spravia rovnakú trasu len s jednou zastávkou. Pre nich by cestovanie elektromobilom zabralo dlhší čas. Jedna taká zastávka mi zaberie okolo 20-30 minút, keď rátam, že sa najem, dám si kávu a odbehnem na WC. Málokedy sa stane, že auto nie je pripravené na ďalšiu jazdu po tom, čo dojem.
Koľko máš najazdených km v tomto aute a v akom stave je aktuálne batéria?
V tomto článku sa po odomknutí dozvieš
- Aké sú náklady Modelu 3 na jazdu a servis
- Ako sa jazdí s elektromobilom na diaľkových 1 000 km trasách
- V akom stave je aktuálne batérie po toľkých diaľkových km a nabíjaní na rýchlonabíjačke
- Či sa pokazilo na Modeli 3 niečo nezvyčajné a či zaznamenal problémy s kvalitou
- Koľko trvá cestovanie medzi Slovenskom a Švajčiarskom v porovnaní so spaľovákom
- Aká je infraštruktúra nabíjacích staníc vo Švajčiarsku v porovnaní s nami
- Aká je budúcnosť elektromobility všeobecne
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
Teraz čítajú
Rozhovor so svetovým expertom: Ako premýšla AI a ako ju čo najlepšie využiť vo svoj prospech?
ROZHOVOR ROZHOVOR: Matej dal menej ako 100 € za 10 000 km. Aké je mať Teslu, keď bývaš v paneláku?
Rozhovor o novodobom energetickom fenoméne Slovákov. Koľko mi ušetrí + na čo si dať pozor
ROZHOVOR: Daniel si kúpil elektromobil za vyše 40 000 € a nabíja ho cez fotovoltiku. 100 km ho vyjde skoro zadarmo
Unikátny rozhovor: Čierne diery môžeme použiť ako mimozemské zbrane
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na východe Slovenska vznikne až 500 pracovných miest: Do Prešova mieri nový investor
Hlina drsne o Majerskom: Je vydierateľný. „Môžete povedať, že takúto haciendu postavíte za 400 000, ale nie mne“
Na najčastejšiu príčinu smrti Slovákov ročne zomrie 25-tisíc ľudí. Primár radí, ako jej predísť
Vláda rozšírila zákaz dovozu poľnohospodárskych produktov z Ukrajiny
Ak to takto pôjde ďalej, horúčavy čoskoro zabijú 5-násobne viac ľudí, varujú vedci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- S týmto palivom je pre Slováka 100 km najlacnejších, pohorela ekologická náhrada
- Dosť zavádzaniu neznalých ľudí: Experti spočítali, či elektromobily preťažia sieť. Toto hovoria tvrdé čísla a fakty
- Parádne zmeny. Dotácia na fotovoltiku je teraz pre Slovákov ešte vyššia (+nové podmienky)
- Nová funkcia Google Máp Slovákom ušetrí aj 800 €, konečne ju spustili
- Šéf Volkswagenu: Uvedomili sme si krutú realitu, už nedokážeme konkurovať. Nastal čas pre drastické rozhodnutie
-
- S týmto palivom je pre Slováka 100 km najlacnejších, pohorela ekologická náhrada
- Dosť zavádzaniu neznalých ľudí: Experti spočítali, či elektromobily preťažia sieť. Toto hovoria tvrdé čísla a fakty
- Nová funkcia Google Máp Slovákom ušetrí aj 800 €, konečne ju spustili
- Parádne zmeny. Dotácia na fotovoltiku je teraz pre Slovákov ešte vyššia (+nové podmienky)
- Naftové autá miznú z trhu, predaje elektromobilov praskajú vo švíkoch. Aj Slovensko sa rozhýbalo
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Hravo zahanbí spaľováky. Do Európy oficiálne prichádza elektromobil s rekordným dojazdom
- S týmto palivom je pre Slováka 100 km najlacnejších, pohorela ekologická náhrada
Nemecké automobilky založia spoločný podnik pre nabíjaciu sieť v Číne
Zaklínač 4 sa nezadržateľne blíži. Do hry nabrali nových ľudí
Švédsky parlament uvoľnil cestu rozšíreniu jadrovej energie
Slovnaft chce vybudovať centrum na energetické zhodnotenie odpadu
Šimkovičovej ministerstvo zastavuje boj proti hoaxom, radšej opraví strechu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na východe Slovenska vznikne až 500 pracovných miest: Do Prešova mieri nový investor
Hlina drsne o Majerskom: Je vydierateľný. „Môžete povedať, že takúto haciendu postavíte za 400 000, ale nie mne“
Na najčastejšiu príčinu smrti Slovákov ročne zomrie 25-tisíc ľudí. Primár radí, ako jej predísť
Vláda rozšírila zákaz dovozu poľnohospodárskych produktov z Ukrajiny
Ak to takto pôjde ďalej, horúčavy čoskoro zabijú 5-násobne viac ľudí, varujú vedci
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené