V ďalšom rozhovore sa FonTech.sk rozprával s Jaroslavom, ktorý je veľkým fanúšikom elektromobilov Tesla a sám ich má vo svojej garáži hneď niekoľko. Prezradil, aký je život s Teslou Model S a Model 3 a ako prebiehala ich kúpa či dovoz na Slovensko.

Elektromobily Tesla sú „tablety na kolesách“. Aj takto nazýva Jaroslav, ale aj mnohí iní fanúšikovia elektromobility vozidlá Tesla. „Jairo“, ako ho známi prezývajú, vlastní Model S a Model 3, ktorý bol úplne prvou trojkou registrovanou na Slovensku.

NEPREHLIADNI
Rozhovor s dlhoročným majiteľom elektromobilu: 1000 km dám aj za 10 €, spaľovák by som si už nikdy dobrovoľne nekúpil

S Teslami má teda už pár rokov odžitých, pre záujemcov ponúka aj zážitkové jazdy a tento rok spustil aj YouTube kanál s návodmi, tipmi a informáciami ohľadom Tesiel. Vedel nám preto povedať, kde majú Tesly nedostatky, ako prebieha servis a hlavne koľko stoja prevádzkové náklady týchto pre Slovákov stále cenovo nie veľmi prístupných elektromobilov.

V rozhovore sa dozvieš:

  • Ako sa Jaroslav dostal k elektromobilite a čo bolo prvým impulzom na kúpu Tesly
  • Prečo je podľa neho Tesla lepšia voľba, ako akýkoľvek iný spaľovák v danej cene
  • Ako prebiehala kúpia, dovoz a prihlásenie na Slovensku
  • Ako si aktuálne zadovážiť Teslu s čo najlepšími benefitmi
  • Ako prebieha servis a aké sú náklady
  • Ako degradovala batéria počas rokov používania
  • Koľko stojí nabíjanie, ak sa minú „voľné kilometre“ na Superchargeroch
  • Ako funguje Autopilot a aké sú jeho odlišnosti pre Slovákov voči Američanom

Loading...

Loading…

Aké boli tvoje prvé kroky smerom k elektromobilite? Bol si rozhodnutý hneď siahnuť po Tesle alebo si mal pred tým vyhliadnuté aj nejaké iné elektromobily?

Elektromobilitu som začal vnímať až príchodom Tesly. Začalo to správami o Tesla Roadster a o nejakom Afričanovi, ktorého som predtým vôbec nesledoval. Postupne som bol čoraz viac nadšený z technológií, ktoré prezentoval a v roku 2016 som svojmu okoliu oznámil, že do 3 rokov si kúpim Teslu. Ten istý rok som v Paríži videl prvý raz Tesla Model S naživo a zamiloval som sa do toho auta. Následne som začal vymýšľať biznis model, pri ktorom by som bol schopný auto prefinancovať. A plus mínus sa to podarilo.

Jaroslav K.

Bol to skôr „Muskov efekt“ alebo logické vyústenie „pre a proti“ pri výbere, že to bola nakoniec Tesla? Nebál si sa známych problémov s kvalitou či spracovaním?

V čase, keď som sa rozhodol pre Teslu, neexistoval reálne výber medzi rôznymi modelmi a výrobcami EV, ktorí by ponúkali čo len podobný dojazd. Bola tu Tesla a potom pár rokov nikto. V tom čase sa ešte ani nedalo hovoriť o „známych problémoch“, keďže stretnúť na nabíjačke iného majiteľa Tesly bol takmer sviatok a príjemná príležitosť porozprávať sa s iným podobne zmýšľajúcim bláznom.

Ja som sa v roku 2017, keď som kúpil prvú Teslu, nebál problémov s kvalitou. Vtedy som si ešte ani nebol istý, či firma prežije nasledujúce 3 roky a netušil som, či bude kde kúpiť náhradné diely v prípade, že by to Elon nedal.

V cene týchto Tesiel by si si vedel na Slovensku bez problémov kúpiť prémiovú nemeckú značku automobilu so spaľovákom, je teda vôbec objektívne, keď niekto porovnáva Tesly s nemeckou kvalitou a citom pre spracovanie?

Tesla je technológia. Je to tablet s kolesami. Všetko je to o ponuke a dopyte. Aktuálne vedie Tesla technologicky a rozdiely v kvalite spracovania postupne doháňa. Ešte stále má VW lepšie zlícovanú karosériu, ale ešte stále nevedia spraviť EV porovnateľné s Teslou. Takže každý zákazník si vyberie to, čo je pre neho priorita.

Jaroslav K.

Ak sa bavíme o cene Tesly, Model 3 Performance so zrýchlením z 0 na 100 km/h za 3 sekundy stojí okolo 55 000 €. Benzínové auto s takým zrýchlením pod 150 000 € nekúpiš. Položme si teda otázku, je Tesla naozaj drahá?

Aktuálne máš teda Model S a Model 3. Ako sa si k nim dostal? Kupoval si ich úplne nové alebo zánovné?

Model S som kupoval od slovenského majiteľa, čiže kúpa bola takmer rovnaká, ako pri inom aute. Náklady na prepis aj so značkami boli 66 €.

Odkiaľ si ich kupoval a ako prebiehal dovoz na Slovensko?

Model 3, ktorý som kupoval v roku 2019, bol úplne prvou trojkou prihlásenou na Slovensku. Tento kus pochádza z úplne prvej lode s Modelom 3, ktorá do Európy prišla. Kupoval som ho od nemeckej firmy a dovoz a prihlasovanie bolo naozaj jednoduché, ak nerátam kontrolu originality. Tam som sa naozaj pobavil, keď odo mňa chceli kľúče od auta. Chvíľu to trvalo vysvetliť im, že to auto naozaj kľúč nemá.

Najväčším prekvapením bol poplatok za prihlásenie takmer 500 koňového auta, ktorý je pri EV 33 €. S týmto autom som si naozaj užil zábavu na autosalónoch aj zážitkových jazdách. Hlavne pár mesiacov po dovezení auta to bol šialený „hype“ a stretával som stovky zvedavých fanúšikov značky.

Novú trojku som kupoval minulý rok v Prahe. Prvýkrát som si konečne vyskúšal objednať auto online. Funguje to úplne rovnako, ako keď si objednáš v eshope mobil alebo televízor. Na „hype“ okolo tejto novej trojky sa veľmi teším, keďže má najnovší hardvér a najpokročilejšiu verziu autopilota. A vybral som pre ňu šialenú farbu.

Ak by som si chcel teraz kúpiť ja nejakú Teslu, aký je najoptimálnejší spôsob a hlavne koľko by ma dovoz a následné prihlásenie na Slovensku stálo? Skús nám opísať celý proces, ako kupovanie tohto, pre nás stále exotického auta, prebieha.

Napriek tomu, že naklikanie objednávky je online veľmi jednoduché, po rokoch fungovania s Teslou už viem poradiť, ktorá konfigurácia sa oplatí a prípadne v ktorej krajine a s akými výhodami sa dá Tesla objednať. Keď si človek nedá pozor, tak sa mu napríklad nepodarí naklikať referal program a s ním spojené výhody. To sa stalo kamarátovi zo Švajčiarska. A bohužiaľ, dodatočne sa to už zadať nedá.

Postup samotný je ale v princípe jednoduchý. Naklikám si konfiguráciu, zaplatím 100 € nevratnú zálohu a čakám na auto. Pred vyzdvihnutím sa platí celá cena a auto si vyzdvihnem alebo nechám dopraviť dopravcom. Dopravca ale nie je vždy najlepšia alternatíva, preto radšej preberáme autá priamo v Tesle. Prihlásenie samotné je rovnaké, ako pri iných autách, čiže kontrola originality, poistky, poplatky za prihlásenie. Ak si to človek vybehá sám, zmestí sa do 300-500 €.

Jaroslav K.

Riešili sme už dovozy z Holandska, Nemecka, ČR, Rakúska a ďalších krajín. Keďže Tesla je v mnohých veciach stále startup, konkrétne drobnosti v jednotlivých krajinách sa líšia. V minulosti sa napríklad stalo, že ľudia, čo si objednávali autá na firmu sami, mali v prípade niektorých krajín problém sa dostať k DPH.

Zatiaľ nemáme v SR autorizovaný servis, dochádzaš teda servisovať svoje Tesly niekam za hranice alebo navštevuješ aj neautorizované servisy na Slovensku?

Mám skúsenosti so servismi a body shopmi v Nemecku, ČR aj v Rakúsku (Graz aj Viedeň). Sú veci, ktoré som už riešil aj v neautorizovanom servise. Pri návšteve autorizovaných servisov zatiaľ u mňa prevláda veľká spokojnosť, predovšetkým záručné opravy sú veľmi príjemné, keď človek dostane ako náhradné vozidlo ďalšiu Teslu.

Čo je tiež veľmi komfortné, že servisný termín si priamo objednávam v aplikácii, vyberiem si servis, vidím, kedy majú voľné a viem tam nahrať aj screenshoty a fotky. Ak majú otázky, väčšinou mi do 24 hodín volajú, aby vedeli objednať konkrétne diely. Zároveň si často vopred spravia na diaľku diagnostiku. Čo je mimoriadne neštandardné na autoservis. Ďalším benefitom je, že v Tesla servisoch býva čisto. Žiaden smrad a škvrny od oleja.

Dajú sa vôbec vykonávať nejaké opravy mimo oficiálnych servisov takpovediac svojpomocne?

Sú veci, ktoré som už riešil aj v neautorizovanom servise, základné úkony dokáže šikovný automechanik spraviť bez problémov, na zložitejšie opravy treba ale profíkov alebo autorizovaný servis. 90 % servisu u mňa zatiaľ znamenalo výmenu letných gúm za zimné a opačne.

Koľko ťa stoja ročné servisné náklady na jednu Teslu?

Ak nerátam pneumatiky, ktoré má každé auto, Model S ma prvé 4 roky stál dokopy 300 € vrátane výmeny kľučky a brzdovej kvapaliny. Pri 200 000 km som menil brzdy a plus nejaký ďalší servis, takže celkové náklady za 4 roky a 200 000 km sa dostali na sumu 1800 €, po spriemerovaní je to 450 € ročne. Model 3 ma po 2 rokoch a 100 000 km zatiaľ na nákladoch nestál okrem druhej sady pneumatík a nabíjania nič.

Aké sú náklady na nabíjanie po tom, čo sa minú „voľné kilometre“ na nabíjačkách Supercharger?

Cena nabíjania na staniciach Supercharger aktuálne 0,30 €/kWh, čiže na 100 km ma jazda vyjde približne 5 €. Pri domácom nabíjaní jazdím v priemere za 2 €/100 km.

Aká je spoľahlivosť Tesly z dlhodobého hľadiska? O kvalite spracovania sa hovorí všeličo, najmä vozidlá, ktoré schádzajú z výrobnej linky častokrát trpia rôznymi nedostatkami. Stretol si sa s niečím takým aj ty pri tvojich kúskoch?

Mal som to šťastie, že v Európe sa predávajú Tesly s oneskorením oproti USA, takže tie prvotné muchy, o ktorých senzáciechtivé portály s takým nadšením informujú, ma väčšinou obišli. Riešil som výmenu kľučky, ktorá bola pri prvých sériách slabým miestom a ktorá pri zážitkových jazdách dostala zabrať viac, ako pri bežnom používaní.

Teraz riešim ešte výmenu neslávneho pamäťového čipu, ktorý Tesla aktuálne mení bezplatne. Keď som bol v servise s kľučkou, tak som dal v rámci zvolávačky meniť ešte nejaké ďalšie diely. S Modelom 3 som na záruku menil prasknuté zadné sklo, pri tej prvej európskej várke mali zjavne chybnú sériu skiel.

Jaroslav K.

Tesly patria suverénne k elektromobilom s najlepším dojazdom. Aké je cestovanie na dlhé trasy s takýmto vozidlom? Je to stále „obmedzujúce“ v zmysle, že človek musí rátať s nabíjaním počas cesty, alebo elektromobil s takýmto dojazdom už tento faktor úplne eliminoval?

S nabíjaním to bolo dobrodružstvo v čase, kedy som kupoval prvú Teslu a verejných nabíjačiek bolo veľmi málo. Nabíjanie cez kábel hodený cez plot, pri chatke, kde ráno stretol človek srnky, vysvetľovanie technicky menej zdatnému majiteľovi hotela, že keď sa dá nabíjať auto, ktoré má rovnaký odber, ako rýchlovarná kanvica, tak mu búda naozaj nezhorí…

Veľmi často sa stretávam s názorom, že auto musí prejsť na jedno natankovanie aspoň 1000 km do „Jugoslávie na dovolenou“. Závidím ľuďom, ktorí dokážu šoférovať 1000 km bez prestávky. Tiež by som chcel mať taký močový mechúr.

Aj pri normálnom aute si musí človek cestu trochu plánovať. S Teslou samozrejme o niečo viac, ak po ceste nie sú Superchargery. Na druhej strane, keď dám v Tesle do navigácie Dubrovník, za 3 sekundy mám naplánovanú trasu aj s prestávkami na nabíjanie. S najnovšími Teslami trvá bežná prestávka na nabíjanie 15-20 minút. Za tú dobu si auto vie dobiť 200-300 km a môže pokračovať ďalej.

Pri elektromobiloch sa neustále hovorí aj o degradácii batérie. Ako sú na tom tvoje Tesly? Model S má najazdených cez 200 000 km a Model 3 cez 100 000 km, postrehol si zníženie dojazdu s pribúdajúcim vekom a kilometrami?

Áno, batéria časom stráca kapacitu, ale nemusím ju kvôli tomu každé 2 roky meniť. Pri starších Teslách sa hovorí, že batéria stráca prvý rok 2-5 %, každý ďalší rok to býva 1-2 %. Model S ukazoval ako nový dojazd asi 427 km, teraz ukazuje 378 km. To je 9 % degradácia a stále väčší dojazd, ako väčšina nový EV iných značiek. Model 3 po dvoch rokoch ukazuje dojazd 460 km miesto pôvodných 500 km. Čiže tiež asi 9 %.

Prispieva k degradácii batérie aj neustále ultra-rýchle nabíjanie na Superchargeroch?

Určite áno, tých faktorov je tam viac. Baterke neprospieva časté nabíjanie na ultra-rýchlych nabíjačkách, ani príliš vysoké teploty. Takisto nie je dobré nechávať dlho baterky príliš vybitú alebo naopak, na 100 % nabitú. Hovorí sa, že ideálny rozsah používania je niekde medzi 20 – 80 %.

Filip Poliak/Jaroslav K.

Autopilot v Teslách je považovaný za najpokročilejšieho asistenta, aký sa vo vozidlách nachádza. Ako teda funguje v praxi? Dá sa na autopilota spoľahnúť?

Autopilot (AP) má niekoľko verzií daných hardvérom plus príplatkovú verziu FSD (Full Self Drive). V žiadnom prípade to ale ešte nie je úplne autonómna jazda a tak ako pri iných systémoch, človek musí stále dávať pozor a je zodpovedný za vedenie vozidla.

Na druhej strane, AP je ten najúžasnejší kus technológie, aký som v aute zažil. To auto už dnes dokáže v ideálnych podmienkach prejsť samostatne napríklad z Bratislavy do Banskej Bystrice. Vrátane diaľničných zjazdov a odbočiek.

Dokáže zastaviť na semafore na červenej a rozoznáva chodcov, cyklistov, motorky, autá, busy, nákladiaky, dodávky, pickupy, smetné koše, kužele a dopravné značenie. Ale stále to nie je dokonalý systém a má muchy, o ktorých je dobré vedieť. O jednotlivých verziách AP, ich možnostiach a obmedzeniach budem v blízkej dobe robiť podrobné video na mojom kanáli.

Jaroslav K.

Z legislatívneho hľadiska je takýto autopilot na Slovensku povolený v takej miere, ako v USA alebo nájdeme pri ňom nejaké rozdiely pre Európu?

V Európe má autopilot (AP) oproti americkej verzii niekoľko obmedzení. Už dávno sa celosvetovo zmenilo to, že kontakt s volantom vyžaduje každých 30 sekúnd a nie raz za 2 minúty, ako to bolo pred pár rokmi. V Európe má napríklad obmedzený uhol natáčania kolies, takže v ostrej zákrute, ktorú by auto v USA zvládlo lepšie, musí v Európe buď viac pribrzdiť alebo mierne vybáča z pruhu. Našťastie, Tesla vždy dáva vodičovi vedieť, čo sa deje.

V USA majú aj inak riešené niektoré značenia ciest a pruhov a jazda s AP je tam často plynulejšia. Ten najväčší rozdiel oproti USA je možnosť automatického predbiehania pomalších vozidiel na diaľnici. Tam to Tesla dokáže sama, v Európe musím každý takýto manéver potvrdiť blinkrom. Dokonca sa už testuje verzia AP, ktorá zvláda aj križovatky a samostatnú jazdu po meste. Ale to sa asi ešte dlho do Európy nedostane.

NEPREHLIADNI
Vyrobili ich len 2500 kusov a na Slovensku to bola poriadna exotika. Ivan odhalil, aké je jazdiť s najvýstrednejším plug-in hybridom sveta(ROZHOVOR)

Tesla zatiaľ okrem Superchargerov na Slovensku nemá žiadnu infraštruktúru, ani v podobe servisu, ani v podobe showroomu. Vnímaš chýbajúcu infraštruktúru zo strany automobilky na našom trhu ako veľkú nevýhodu?

Na Slovensku Tesla ešte stále nie je auto pre masy. Áno, keby tu bol showroom, tak by to spôsobilo väčší záujem o Teslu ako značku, na druhej strane, cieľová skupina si to auto vie objednať aj bez showroomu a na zoznámenie sa a otestovanie auta majú zatiaľ naše zážitkové jazdy. Častokrát si noví majitelia od nás auto najprv na pár dní požičajú, nech zistia, ako sa im zmení fungovanie vďaka EV a až potom si objednajú svoje.

Ako vnímaš budúcnosť elektromobility na Slovensku?

Akonáhle sa začnú vyrovnávať ceny EV a fosilov, bude rozhodnuté. Už teraz je trend jednoznačný a keď väčšina ľudí zistí, o čo jednoduchší a pohodlnejší je život s EV, už sa nebudú chcieť vrátiť do smradľavých a hlučných časov.

Jaroslav K.

Ak si v minulosti vystriedal viacero elekrifikovaných vozidiel, s ktorým si bol najviac spokojný?

Ak sa pozrieš na názov môjho projektu (www.DriveTesla.sk), zistíš, kto je víťazom. Mám vyskúšaných viacero EV, vrátane Nissanu Leaf, Mercedes EQC, Hyundai Ioniq alebo Škoda Citigo. Verím, že mnohé z týchto áut majú svojich spokojných majiteľov, ale presadnúť z Tesly do iného, hoci aj elektrického auta je pocit, ako keby som sa od smartfónu vrátil do čias tlačítkových telefónov. Pri všetkých týchto autách vidieť, ako prerábali benzín na elektrinu a šetrili, kde sa dalo.

Načo toľko tlačidiel? Prečo mám elektrickú Škodovku štartovať kľúčom ako starú Favoritku? Prečo mám pri nabíjacom konektore na Hyundai držiak na kryt palivovej nádrže? Prečo musím na Leafe stláčať tlačidlo ON/OFF, keď vystupujem z auta? Fakt si to myslí, že chcem šoférovať, keď v tom aute nesedím? Prečo je v tých autách navigácia ako spred 10 rokov?

Tesla je od začiatku robená ako EV. Model 3 je dizajnovaný tak, ako keby začali tabletom. Až potom k nemu dorobili baterku a kolesá. Kým sa toto nezmení aj u iných automobiliek, tak zostanú zaseknutí v 20. storočí.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom