Zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti Nikola Motor, podnikateľ a miliardár z Utahu, nový Elon Musk – to sú len niektoré z prívlastkov, ktoré sa prisudzujú novému vizionárovi so záľubou v obnoviteľných zdrojoch energie. Trevor Milton svoju firmu založil už v roku 2014, no až po šiestich rokoch si prvýkrát užíva veľkú pozornosť médií.

Detstvo a mladosť

Milton sa narodil sa 6. apríla 1982 do šesťčlennej rodiny z Utahu. Jeho otec pracoval ako manažér, matka bola maklérka. Krátko po jeho narodení sa rodina presťahovala do Las Vegas, kde žili niekoľko rokov, no po čase sa vrátili naspäť do Utahu. Keď mal šesť rokov, jeho matke diagnostikovali rakovinu, ktorej neskôr po dlhom boji podľahla.

„Bolo to vtedy veľmi ťažké,“ povedal Milton v rozhovore pre portál Trucks.com. „Ja, môj brat a tri sestry sme sa museli naučiť prežiť ako rodina s matkou pripútanou na lôžko a s otcom, ktorý musel do práce dochádzať 4-5 hodín. Bolo to ťažké, ale s nikým by som si to ani za svet nevymenil.“ Dodal, že práve rodinná kríza pomohla vybudovať jeho charakter.

Zobraziť celú galériu (5)
Tech Vision/YouTube

Obchodného ducha zrejme zdedil po otcovi, ktorý vyštudoval obchod a financie. „Podporoval ma a chcel, aby som sa stal podnikateľom, aj keď sám pracoval v inej oblasti.“

V otcovi má údajne svojho najväčšieho fanúšika a taktiež najlepšieho priateľa. Za 20 dolárov, ktoré si požičal od otca, nakúpil sladkosti a v škole ich predával ostatným deťom. „Veľa som zarábal a riaditeľ ma za to skoro vyhodil zo školy,“ spomína Milton.

Nedokončená vysoká škola a prvé podnikateľské pokusy

Trevor Milton je mormon, podobne ako väčšina obyvateľstva Utahu. Po strednej škole išiel v rámci svojej cirkvi na 18-mesačnú misiu do Brazílie, kde sa osamostatnil a popri vyučovaní angličtiny sa naučil plynule rozprávať po portugalsky a neskôr strávil nejaký čas štúdiom španielčiny v Portoriku, pričom sa v roku 2003 vrátil späť do rodného Utahu, kde začal s podnikaním.

Nikola World Event 2019 Nikola Motor

Najskôr založil spoločnosť, ktorá sa venovala predaju bezpečnostných systémov a alarmov a o niečo neskôr založil spoločnosť Upillarktorá bola priamym konkurentom Amazonu. Upillar bol už od začiatku veľmi populárny – za mesiac navštívilo webovú stránku až 80 miliónov používateľov.

Práve s Upillarom je spojený jeho prvý výrazný neúspech – kvôli nedostatku financií spoločnosť skrachovala. „Museli sme všetkých prepustiť – všetkých tvrdo pracujúcich ľudí, ktorí mojej vízii verili. Stratil som všetko vrátane osobných financií, ktoré sme použili na rozbehnutie firmy,“ zhrnul Milton, ktorý okrem ostatného majetku stratil aj auto a dom.

vodíkový motor
Nikola Motor Company

Napriek tomuto obrovskému neúspechu sa však nevzdal a čoskoro na to založil ďalší veľký projekt. Cieľom firmy dHybrid bolo najmä znižovanie emisií a nákladov na palivo rekalibráciou naftových motorov na zemný plyn. Ani tento projekt sa však neskončil dobre, firma musela žalovať jedného z investorov a ukončiť svoju činnosť.

Prvý úspešný projekt

Hoci jeho startup dHybrid zlyhal na celej čiare, Milton vedel, že chyba nebola v ňom a podnikateľský nápad nezahodil. Rozhodol sa opäť založiť ďalšiu firmu s podobným názvom a zameraním. Jeho dHybrid Systems sa od svojho predchodcu líšila nielen názvom, ale aj snahou o budovanie zásobníkov na uskladnenie zemného plynu a vodíka.

„Našťastie, trh bol práve naklonený obchodovaniu so zemným plynom a zisky rástli,“ povedal podnikateľ v rozhovore pre magazín Forbes. „Firmu potom kúpila spoločnosť Worthington Industries a získané prostriedky boli základom pre Nikola Motor.“ 

Začiatky spoločnosti Nikola Motor

Problém s vodíkovým pohonom je podobný, ako problém sliepky a vajca – jedno nemôže existovať bez druhého. Ľudia nechcú kupovať autá s vodíkovým pohonom, ak nie je vybudovaná infraštruktúra, čiže sieť čerpacích staníc a autorizovaných servisov. Lenže bez dopytu sa ani spoločnostiam neoplatí investovať do budovania infraštruktúry.

Tím vedcov a inžinierov, ktorí stoja za Nikola Motor. Milton hľadal "ľudí, ktorí nemali skúsenosti s automobilovým priemyslom a sú rovnako naivní ako ja," povedal pre Forbes. Nikola Motor

„Potreboval som ľudí, ktorí verili, že to je možné. Potreboval som ľudí, ktorí nemali skúsenosti s automobilovým priemyslom, pretože tie skúsenosti by limitovali ich kreativitu. Potreboval som ľudí, ktorí boli rovnako naivní ako ja,“ povedal Trevor Milton, ktorý sa práve vďaka 40 % podielu v Nikola Motor od novembra 2019 zaradil medzi miliardárov.

Jeho spoločnosť už od založenia v roku 2014 profitovala z informácií o globálnom otepľovaní a s rastúcim tlakom na znižovanie emisií, ktoré bolo sprevádzané novými pravidlami v EÚ, ale aj v USA. Škandál Dieselgate, ktorý odhalil nekalé praktiky Volkswagenu ešte viac pomohol spoločnosti Trevora Miltona, keď sa viaceré veľké korporácie rozhodli investovať do rozvíjajúceho sa startupu.

Takto by mala vyzerať vodíková "čerpacia" stanica. Nikola Motor má ambíciu postaviť do roku 2028 až 700 takýchto staníc po celých Spojených štátoch. Nikola Motor

Nikola Motor v súčasnosti

Automobilka od svojho vzniku deklaruje snahu preraziť na trhu a priamo konkurovať Muskovej Tesle. Predstavila sériu nákladiakov, ktoré sú podobné Tesla Semi a začiatkom tohto roka vyvolala ďalšie vášne – predstavila totiž pick-up Nikola Badger, o čom sme písali v tomto článku. Trevor Milton je totiž presvedčený, že Cybertruck je určený pre fanatických fanúšikov Tesly, no Badger má byť podľa jeho slov solídnou konkurenciou najslávnejšiemu pick-upu sveta, Ford F-150.

Nikola Motor Company

Okrem vývoja a predaja automobilov na vodíkový pohon má spoločnosť za cieľ do roku 2028 vybudovať sieť 700 čerpacích staníc. Začiatkom minulého mesiaca sme o Nikola Motor písali aj my v súvislosti s jej raketovo stúpajúcimi akciami.

Hodnota spoločnosti totiž v priebehu niekoľkých dní po jej vstupe na burzu stúpla o vyše 120 %, kedy cena za akciu dosahovala 79,73 dolárov a hodnotou tak prekonala dve najstaršie americké automobilky – Ford a Fiat-Chrysler.

Predstavenie Badgera síce prebehlo ešte vo februári, no až nedávno spoločnosť zverejnila termín pre rezervácie. Začiatkom júna uskutočnila aj akvizíciu so spoločnosťou VectoIQ a vstúpila na burzu a práve tieto okolnosti jej pomohli zvýšiť cenu akcií. Názory na Miltonovu automobilku sú ale veľmi diverzifikované. Fanúšikovia Tesly a Elona Muska koncepciu vodíkových palivových článkov zosmiešňujú a samotný Musk ju dokonca označil za „ohromne hlúpu“.

Nikola / Flickr

Pred pár dňami začala Nikola vyberať zálohy za svoj pick-up Badger, ktorý však ešte neexistuje. Uplynulo už niekoľko mesiacov a zatiaľ čo Tesla odhalila aj funkčný model, Nikola sa akosi nemá k činu a doteraz sme nevideli ani prvý prototyp, ktorý by vzbudil v záujemcoch viac dôvery.

Doteraz má Nikola k dispozícii len počítačové návrhy a rendery pick-upu Badger a žiadny reálny model neodhalila. Stihla však ukázať, aké špecifikácie by mal mať. Hoci to všetko vyzerá na papieri veľmi dobre, v realite môže u mnohých ľudí vzbudzovať takýto prístup spoločnosti nedôveru.

Navyše, v prípade vlastného kamióna, ktorý bol opäť inšpirovaný Teslou Semi, Nikola vrátila zákazníkom zálohy s tvrdením, že na svoje fungovanie nevyužila ani jediný dolár. Teraz však robí úplný opak a pýta si 5 000 dolárov za produkt, ktorý ešte neexistuje a zrejme tak skoro ani nebude.

Každopádne sa zdá, že Nikola bude pre Teslu veľkou konkurenciou, no a vďaka týmto dvom veľkým firmám určite nikdy nezabudneme ani meno slávneho srbského vynálezcu.

Pošli nám TIP na článok



Elektromobilita