Teraz čítate
Najdôležitejšie momenty v histórii Tesly, alebo ako sa stala Tesla jednou z najlepších automobiliek

Takmer každý, kto aspoň trocha sleduje dianie vo svete už musel počuť o svetoznámej automobilke Tesla. Tá sa sústredí na výrobu elektrických automobilov. V posledných rokoch prešla mnohými dobrými, ale aj zlými situáciami, no nakoniec sa jej podarilo uspieť a dostať sa až k dnešným úspechom. Čoraz častejšie počúvame samé chvály na adresu tejto spoločnosti. Tá odvádza naozaj skvelý kus práce, no len málokto vie, čo sa skrýva za históriou. 

Sleduj Fontech.sk aj na Facebooku, YouTube a Instagrame!

Americká automobilová spoločnosť doteraz známa ako Tesla Motors oficiálne pred pár dňami zmenila svoj názov na Tesla Inc. Niekoľko rokov svojho pôsobenia tlačila Tesla svoje peniaze a inovácie do elektrických automobilov, no časom svoje obzory dokázala rozšíriť. Už dlhšiu dobu pôsobí aj v odvetviach ukladania elektrickej energie, čiže sa zaoberá akumulátormi a výrobou elektriny. Nie vždy však zažívala Tesla také dobré časy ako v posledných rokoch. Mnohokrát si musela prejsť aj ťažkými chvíľami, no zažila aj mnoho úspechov.

Júl 2003: Spoločnosť Tesla Motors bola založená inžiniermi zo Silicon Valley

Elon Musk na čele nestál od samého začiatku. Tá bola založená Martinom Eberhardom a Marcom Tarpenningom, ktorí pracovali ako inžinieri. Svoju novú firmu pomenovali po slávnom vynálezcovi, Nikola Teslovi. Elon však v tej dobre patril medzi spoluzakladateľov a v roku 2004 už viedol financovanie spoločnosti. Zároveň bol aj predsedom. Martin Eberhard pracoval v spoločnosti až do roku 2007, kedy ju musel opustiť a jeho miesto CEO Tesly nahradil izraelský inžinier a biznismen, Ze’ev Drori.

zdroj fotografie: Business Insider

2. august 2006: Elon Musk odhalil svoj fantastický plán

Elon Musk nikdy neskrýval svoj záujem o spoločnosť Tesla a v roku 2006 sa rozhodol odhaliť plán. V tej dobe bol v ponuke Tesly model Roadster, no výrobca sa mienil sústrediť na rýchle akceptovanie elektrickej ekonomiky a rozšíriť rad svojej ponuky. Časom tak má vzniknúť ešte niekoľko modelov, vrátane tých dostupných, ktoré budú podstatne lacnejšie. Tento primárny plán mal urýchliť prechod od banskej ekonomiky a spaľovacích motorov k čistejšej energii.

zdroj fotografie: Business Insider

28. november 2007: Ze’ev Drori bol oficiálne menovaný za CEO Tesly

Tento izraelský inžinier a biznismen bol oficiálne vyhlásený za CEO spoločnosti v novembri 2007, pričom do práce sa pustil už o niekoľko dní, konkrétne 3. decembra. Jeho úlohou bolo priniesť na svet prvý automobil spoločnosti, a teda model Tesla Roadtster, ktorý bol oficiálne predstavený v roku 2008.

zdroj fotografie: Business Insider

Nenechaj si ujsť
TIP: Elon Musk má riešenie na zastavenie dopravného chaosu

1. február 2008: Tesla vyrobila prvý model Roadster

Nový CEO splnil svoju úlohu a podarilo sa mu priviesť model Roadster do výroby včas. Prvý kúsok dostal Elon Musk, ktorý naskočil do auta a ihneď ho išiel otestovať. V tej dobe pracoval Musk ako predseda spoločnosti.

zdroj fotografie: Business Insider

17. marec 2008: Spoločnosť začala so sériovou výrobou modelu Roadster

V polovici marca Tesla rozbehla výrobu modelu Roadster naplno. Tento krok videl Drori ako veľký posun. Prvý model spoločnosti bol predávaný za viac ako 100 000 € a do roku 2012 sa predalo 2450 kusov.

zdroj fotografie: Business Insider

15. október 2008: Tesla stagnovala s vývojom Modelu S a Musk mal o krôčik bližšie k miestu generálneho riaditeľa

Koncom roka 2008 zasiahla túto veľkú spoločnosť kríza, ktorá bola najväčšou ekonomickou pohromou od čias hospodárskej krízy. V tej dobe Musk oznámil, že sa stane generálnym riaditeľom. Kvôli celej situácií však musel niektorých zamestnancov prepustiť a tiež odložiť predstavenie Modelu S. Jeho odhalenie bolo naplánované na rok 2010, no kríza spôsobila odklad až do polovice nasledujúceho roka.

zdroj fotografie: Business Insider

3. november 2008: Tesle sa podarilo získať 37 miliónov eur, vyhla sa tak bankrotu

V novembri toho roku sa situácia pre Teslu výrazne skomplikovala a spoločnosť sa ocitla na pokraji bankrotu. Pre zrýchlenie výroby modelu Roadster a naplnenie pokladnice spoločnosti schválilo predstavenstvo dlhové financovanie vo výške 37 miliónov eur. Dohoda však bola uzavretá až o niekoľko týždňov neskôr presne na Štedrý deň.

zdroj fotografie: Business Insider

26. marec 2009: Tesla odhalila prvý prototyp Modelu S

Americká spoločnosť odhalila svoj prototyp Modelu S v Hawrthorne (Kalifornia). Prvá generácia mala dojazd na jedno nabitie približne 487 km a zrýchlenie z 0 na 100 km/h trvalo 5,5 s. Model S si do niekoľkých týždňov rezervovalo viac ako 1000 zákazníkov.

zdroj fotografie: Business Insider

19. máj 2009: Automobilka Dailmer odkúpila 10 % podielu v Tesle za 46 miliónov eur

Peniaze, ktoré schválilo predstavenstvo na záchranu rozhodne pomohli. Na svoje ďalšie fungovanie však potrebovala firma ďalšie financie. Tie sa jej naskytli v momente, keď Dailmer odkúpil 10 % podielu a obaja výrobcovia sa zaviazali k dlhodobej spolupráci na vývoji batérií a elektrického pohonu. O dva mesiace neskôr Tesla dokonca dostala dotáciu od amerického Ministerstva energií vo výške viac ako 432 miliónov eur.

zdroj fotografie: Business Insider

29. jún 2010: Tesla vyšla na verejnosť a začala predávať svoje akcie

Spoločnosť začala ponúkať až 13,3 milióna svojich akcií po 16 € za kus. Hodnota Tesly sa okamžite zvýšila na takmer 213 miliónov eur.

zdroj fotografie: Business Insider

2. október 2011: Elon Musk odhalil beta verziu Modelu S

Tesla dala svetu najavo, že to s elektrickými automobilmi myslí naozaj vážne, keď v roku 2009 predstavila svoj prototyp Modelu S. Od tej doby si ho rezervovalo niekoľko tisíc zákazníkov. Dojazd beta verzie Modelu S bol viac ako 500 km, pričom zrýchlenie z 0 na 100 km/h sa zlepšilo na 4,5 sekundy. Pri predstavení Musk odhalil tvrdenia ropných spoločností, ktoré sa domnievali, že elektrické auto nebude fungovať. V skutočnosti ropní magnáti iba nechceli, aby táto novinka fungovala a Musk prirovnal Model S k jednorožcovi.

zdroj fotografie: Business Insider

Nenechaj si ujsť
TIP: Tesla Model S s novým Ludicrous+ módom pokorila novú hranicu akcelerácie z 0 na 100 km/h!

9. február 2012: Tesla odhalila svoj prototyp nového Modelu X

Len zopár mesiacov po Modeli S odhalila spoločnosť svoj nový Model X, ktorý je prvým SUV od Tesly. Najväčšou zmenou bol najmä spôsob otvárania dverí. Túto novinku verejnosť priala veľmi dobre a už za pár dní vyzbierala Tesla z predpredajov viac ako 37 miliónov eur. Po spustení predobjednávok na svojej oficiálnej stránke sa na nej zvýšila „premávka“ o neuveriteľných 2 800 %. Predpokladaný príchod Modelu X bol odhadovaný na rok 2014, no v skutočnosti si zákazníci museli počkať až do konca roku 2015.

zdroj fotografie: Business Insider

22. júl 2012: Tesla začala dodávať prvé kusy Modelu S

Prvé kusy dodal výrobca zákazníkom na akcii priamo v továrni Tesla vo Freemonte. Pôvodne mala spoločnosť začať dodávať prvé kusy Modelu S ešte v roku 2011, no omeškala sa o ďalší rok a pol.

zdroj fotografie: Business Insider

12. jún 2014: Tesla sprístupňuje svoje patenty

Elon Musk dal v tej dobe najavo svoje odhodlanie k sprístupňovaniu elektrických automobilov. Nechcel tak, aby sa Tesla musela na súde „biť“ s každým výrobcom, ktorý chce použiť jej patenty. Tento krok umožnil mnohým výrobcom beztrestne a zadarmo využívať patenty spoločnosti, na ktorých pracovala dlhé roky.

zdroj fotografie: Business Insider

4. september 2014: Gigafactory bude postavená v Nevade

Svoje plány na vybudovanie gigantickej továrne oznámila Tesla vo februári 2014 a ako miesto na novú stavbu bola vybraná Nevada. Tam začala spoločnosť s výstavbou Gigafactory, kvôli ktorej dokopy odkúpila až 7,5 milióna m2 pozemkov. Táto továreň má znížiť náklady na výrobu batérií a optimalizovať celý výrobný proces za použitia najmodernejších technológií. Podľa odhadov za znížia náklady na výrobu batérií po dokončení továrne v roku 2020 až o 30 %. To umožní znížiť aj cenu pripravovaného Modelu 3 len na 33 000 €.

zdroj fotografie: Business Insider

Nenechaj si ujsť
TIP: Obrovská továreň Gigafactory oficiálne spúšťa výrobu batérií!

9. október 2014: Elon Musk odhalil nový systém polo-automatického riadenia automobilu

Na októbrovej akcii odhalil Musk nového autopilota. Tento systém sa skladá z niekoľkých častí. Prvou je radar, ktorý je doplnený o kameru s rozoznávaním obrazu. Špičkovou technológiou tohto systému sú aj sonary. Tie umožňujú vytvoriť autu 360 ° rozhľad okolo seba. Ďalšími novými prvkami boli systém udržania automobilu v jazdnom pruhu, automatický tempomat či núdzové brzdenie.

zdroj fotografie: Business Insider

30. apríl 2015: Tesla odhalila nabíjateľné akumulátory Powerwall pre domácnosť a Powerpack pre komerčné využitie

V tej dobe sa Tesla zmenila z automobilovej spoločnosti na spoločnosť zaoberajúcu sa energetickými inováciami. Pri predstavení týchto batérií v Kalifornii Musk prezradil, že 160 miliónov kusov týchto noviniek môže napájať celé Spojené štáty.

zdroj fotografie: Business Insider

29. september 2015: Tesla začala dodávať prvé kusy Modelu X

Pôvodným plánom bolo dodanie Modelu X zákazníkom najneskôr do konca roka 2014. Výbava automobilu však celú výrobu oneskorila, a tak sa prvé kusy dostávali k zákazníkom až pred koncom roka 2015. Model X priniesol mnoho významných vylepšení, medzi ktorými boli aj dvere Falcon či špeciálny vzduchový filtračný systém.

zdroj fotografie: Tesla

14. október 2015: Prvé modely začali dostávať autopilota

Tesla začala v tomto mesiaci s aktualizáciou svojich automobilov, ktorým bola sprístupnená funkcia autopilota. Museli však mať potrebnú hardvérovú výbavu. O niekoľko mesiacov neskôr prišla ďalšia aktualizácia, ktorá dopĺňala funkcie autopilota a pridala možnosť autonómneho parkovania.

zdroj fotografie: Business Insider

31. marec 2016: Tesla odhalila prvý prototyp Modelu 3

V prvom štvrť roku minulého roka spoločnosť konečne odhalila prototyp očakávaného Modelu 3. Tento prototyp priniesol Tesle veľkú základňu fanúšikov, pre ktorých spoločnosť ukázala, čo môžu od budúcej novinky očakávať. Elon Musk tiež prezradil, že dojazd Modelu 3 sa na jedno nabitie bude pohybovať na úrovni 345 km. Z 0 na 100 km/h zrýchli za menej ako 6 sekúnd. Plánom je začať s produkciou Modelu 3 ešte do konca roka 2018.

zdroj fotografie: Business Insider

7. máj 2016: Prvé zlyhanie autopilota s fatálnymi následkami

K tejto tragickej nehode nikto vyše mesiaca nevydal oficiálne stanovisko. Musk vyjadril svoju úprimnú sústrasť nad touto tragickou nehodou, no podľa zistení sa jej nedalo zabrániť. Kým išiel automobil po rozdelenej diaľnici, za ten čas mu do cesty vošiel traktor s bielym návesom. Ten si však vodič auta kvôli silnému slnku nestihol všimnúť a spolu s automobilom vletel pod náves, čo malo tragické následky.

zdroj fotografie: Business Insider

21. jún 2016: Tesla oznámila svoje plány na odkúpenie Solar City za 2,4 miliárd eur

Spoločnosť v júni minulého roka prekvapila širokú verejnosť, keď zverejnila svoje plány na odkúpenie Solar City. Jej zameraním je solárna energia, no zaujímavou „náhodou“ v tejto situácií bolo, že Solar City funguje pod vedením Muskovho bratranca. V tom čase tiež firma trpela dlhom vo výške takmer 2,8 miliárd eur. Preto bolo odkúpenie Teslou považované aj ako finančná výpomoc

zdroj fotografie: Business Insider

20. júl 2016: Elon Musk odhalil druhú časť grandiózneho plánu Tesly

Súčasťou ďalšej časti veľkého plánu je naďalej vyvíjať solárne strechy, ktorých energia by sa dala ľahko uskladniť v batériách automobilov. Ďalším bodom je produkovať dostupnejšie vozidlá. Musk plánuje zlepšiť aj bezpečnosť autonómneho riadenia. To má byť časom až 10-krát bezpečnejšie ako bežné riadenie vodičom. Posledným bodom plánu je rozvoj programu pre prenájom Tesiel, čo by vynášalo ich majiteľom čistý zisk, zatiaľ čo budú napríklad v práci.

zdroj fotografie: Business Insider

8. november 2016: Tesla odkúpila nemeckú spoločnosť zameranú na automatizáciu

Už začiatkom minulého roka bola jasné, že automatizácia je cestou, ktorou by sa mala Tesla vybrať. Musk vidí obrovskú príležitosť v stroji, ktorý je vyrobený iným strojom. Preto nie divu, že sa Tesla rozhodla odkúpiť nemeckú spoločnosť Grohmann Engineering, ktorá sa špecializuje na automatizáciu výrobných procesov.

zdroj fotografie: Tesla Motors

21. november 2016: Tesla sa oficiálne zapája do biznisu so solárnou energiou

Po niekoľkých mesiacoch rozhodovania a kritiky sa Tesla predsa len rozhodla uzavrieť zmluvu so Solar City. Na zhromaždení akcionárov prebehlo hlasovanie o uzavretí dohody a až 85 % z nich hlasovalo v prospech Tesly, ktorá bola za uzavretie zmluvy. Elon Musk a jeho bratranec Rive, ktorý vedie Solar City, sa zdržali hlasovania.

zdroj fotografie: Business Insider

Nenechaj si ujsť
TIP: Nové úložisko batérií Powerpack od Tesly je suverénne najväčšie na svete

19. január 2017: Federálna vláda USA nezistila vady u autopilota Tesly

Po vyše polroku vyšetrovania si Tesla konečne môže vydýchnuť. Vládne vyšetrovanie bolo uzavreté s tým, že federálny vyšetrovatelia nenašli v systéme autopilota Tesly žiadnu vadu.

zdroj fotografie: Business Insider

1. február 2017: Názov Tesly sa oficiálne zmenil

Práce na zmene názvu spoločnosti trvali už dlhšiu dobu, no až pred niekoľkými dňami sa firme úspešne podarilo zmeniť meno. Ešte vo februári minulého roka sa Tesla snažila získal novú doménu pre svoju stránku. Tá bola v júly premenovaná z teslamotors.com iba na tesla.com. Oficiálne meno firmy sa však zmenilo až 1. februára na Tesla Inc., čím táto spoločnosť vstúpila do svojej novej éry. Tesla odteraz funguje ako spoločnosť zaoberajúca sa energiami.

zdroj fotografie: Business Insider

Aká je tvoja reakcia?
Milujem to
80%
Páči sa mi to
13%
Chcem to
7%
Mám to
0%
Nepáči sa mi to
0%
Neznášam to
0%
O autorovi
Matúš Mitro
Študujem na vysokej škole a zaujímam sa o novinky vo svete technológií, ktoré ma neustále neprestávajú prekvapovať. Môj záujem ma doviedol až k portálu FonTech.sk, kde pracujem ako redaktor. Kontakt: [email protected]