Mal to byť revolučný elektromobil, no zrušili ho. Teraz konečne vieme, čím chcel zaujať
Britská spoločnosť Dyson je známa výrobou domácich elektrospotrebičov a v poslednej dobe sa dostala do popredia aj v segmente elektroniky určenej pre starostlivosť o vlasy. Istý čas však Dyson pracoval aj na výrobe vlastného elektromobilu, tento projekt bol nakoniec zrušený, no spoločnosť až teraz zverejnila niektoré detaily, ako v skutočnosti vyzeral ich prototyp, informuje portál Engadget.
Spoločnosť Dyson patrí v súčasnosti najbohatšiemu Britovi, Jameosvi Dysonovi, ktorého majetok aktuálne tvorí podľa rebríčka Sunday Times Rich List hodnotu 16,2 miliárd libier, čo je asi 18,1 miliárd eur. Hlavným zdrojom príjmov spoločnosti tvorí výroba a vývoj batérií a rovnako aj výroba elektrických vysávačov.
Okrem toho samozrejme spoločnosť vyrába aj iné druhy domácej techniky. V roku 2017 však začala pracovať na projekte svojho vlastného elektromobilu s označením N526, informuje portál TheVerge.
Jamesa Dysona stál tento ambiciózny projekt celkovo 500 miliónov dolárov, no verejnosť až doposiaľ nemala možnosť vidieť reálny prototyp. Nakoniec bol vývoj zrušený, spoločnosť jednoducho nemala prostriedky, aby dokázala vyrábať elektrické autá.
Na rozdiel od veľkých automobiliek totiž nepredávala obrovské množstvá áut so spaľovacími motormi, ktoré by pokryli straty z vývoja a výroby elektromobilov.
Žiaľ, odvetvie elektromobilov je pre výrobcov vozidiel stále stratové a do zelených čísel sa v posledných mesiacoch zatiaľ podarilo v tomto segmente dostať iba Tesle, z dlhodobého hľadiska je však automobilka Elona Muska stále v mínuse.
Elektromobil od Dysonu však mal byť konečne autom s elektromotorom, ktoré by poskytovalo dojazd rovnajúci sa, či dokonca prevyšujúci vozidlá so spaľovacími motormi. Ten mal dosahovať hodnoty viac ako 950 km na jedno nabitie aj pri jazde na diaľnici či dokonca v zimných mesiacoch.
Úžasný dojazd mali zabezpečovať pevné batérie, ktoré si vyvíja priamo Dyson. S takýmto dojazdom by bol elektromobil od Dysonu zaujímavou voľbou aj pre tých, ktorí doteraz odvracali oči od elektromobilov práve kvôli ich nižšiemu dojazdu.
Pohonnú jednotku mala tvoriť dvojica 200 kW elektromotorov a vozidlo s hmotnosťou 2.6 tony mala rozgúľať na maximálnu možnú rýchlosť 200 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 dosahoval tento 2,6 tonový obor za 4,8 sekundy. Viac ako 5 metrov dlhé, 2 metre široké a 1,7 metra vysoké SUV však malo štandardne disponovať siedmimi sedačkami.
Dizajn exteriéru sa podobá na Range Rover a pri pohľade do interiéru prototypu uvidíš veľmi čistý a minimalistický dizajn. Úzke a ergonomicky tvarované sedadlá či prístrojová doska tvorená iba head-up displejom pôsobia veľmi futuristicky. Toto všetko je, žiaľ, už iba koncept, o ktorom vieme, že už zrejme nikdy neuzrie svetlo sveta.
James Dyson však v jednom z rozhovorov povedal, že nechce úplne zahodiť všetko, na čom pri vývoji elektromobilu pracovali. Spoločnosť chce minimálne ponúknuť ostatným výrobcom elektromobilov ich pevné batérie, ktoré poskytnú omnoho vyšší dojazd než klasické lítium-iónové články.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Konkurujú prémiovým značkám, ale za menej peňazí. Najstaršia čínska automobilka sa ukázala Slovákom
Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
Nafta sa stáva minulosťou. Britská batéria ušetrí desiatky percent nákladov a funguje len na slnko
Slovensko prepisuje rekordy. Počet nabíjacích bodov rastie o 31 % za rok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko má nové ohnisko žltačky: Hygienici RÚVZ varujú pred šírením
Úmrtnosť mladých stúpla o desiatky percent. Odborníci hovoria o tichej pandémii
Peter Korbačka ovláda majetok v hodnote viac ako 2 miliardy eur: Nenápadný developer stojí za projektmi, ktoré menia Bratislavu
Slováci už o pár hodín uvidia „ohnivý dážď“. Priprav sa na noc plnú trblietavých padajúcich hviezd
Rodina, ktorá mala nehodu s Gašparom, prehovorila: O zdravotný stav dcéry sa nezaujímal
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
-
- Automobilky oklamali svet a budú platiť. Obľúbený pohon zlyhal na celej čiare, produkuje veľké emisie
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
- Automobilový priemysel sa otriasa v základoch: Toyota uvedie elektromobily s revolučnými batériami
- Slováci netušia, čo im hrozí. Nová „značka“ právom zaskočila vodičov, pokuta je až 1200 eur
-
- Väčšina Slovákov o nej ani netuší. Ak porušíš túto povinnosť, hrozí ti pokuta 1200 €
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Veľká automobilka urobí zo Slovenska elektrickú veľmoc. Bude vyrábať lacné elektromobily pre celú Európu
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Posledný argument odporcov skončil. Najväčší mýtus o elektromobiloch bol jedno veľké klamstvo
Nahradia zastarané Tornáda. Štát EÚ chce kúpiť ďalšie stíhačky od USA, ponesú jadrové bomby
Dosiahne rýchlosť 309 km/h a Rusov privedie do šialenstva. Ukrajina našla odpoveď na zákernú zbraň
Zlyhali aj Nemci. Európanov stresuje nákup ojazdeného auta, až 55 % riešilo nečakaný problém
SPP varuje pred energetickou katastrofou. Brusel prišiel s radikálnym návrhom, najviac postihne Slovensko
Dôležitú oblasť chcú ochrániť pred Ruskom. Nemci uzavreli kritickú dohodu s maličkým európskym štátom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP