Mal letieť na Mars a uniesť toľko ľudí, čo legendárna raketa. Muskov Crew Dragon napriek sklamaniu všetko zmenil
Keď v roku 2011 vzlietol Raketoplán naposledy, ľudia očakávali jeho veľkolepého nástupcu, ktorý prekoná jeho kapacitu a majestátnosť. O desaťročie neskôr však svet dostal čosi, čo sa navonok tvári, že sa nemôže Raketoplánu vôbec rovnať. Opak je však pravdou, pretože Crew Dragon je v mnohých ohľadoch to najlepšie, čo mohlo vzhľadom na okolnosti Spojené štáty stretnúť.
Rozhodovala najmä cena
Pre USA je Crew Dragon spoločnosti SpaceX nielen nástupcom Raketoplánu, ale tiež dôležitou náhradou za ruské kozmické lode, ktoré museli posledných 10 rokov používať a platiť nemalé finančné čiastky za vynášanie svojich astronautov na Medzinárodnú vesmírnu stanicu. Porovnávanie raketoplánu s klasickou kozmickou kapsulou úplne férové nie je, mnoho nám však napovie.
| Crew Dragon | Raketoplán (Space Shuttle) | |
| Veľkosť posádky | 4 | 7 |
| Nákladná kapacita k ISS | 6 000 kg / 3 000 kg naspäť na Zem | 16 000 kg |
| Veľkosť nákladného priestoru | 37 m3 | takmer 300 m3 |
| Hmotnosť bez nákladu | 12 000 kg | 24 300 kg |
| Nosný systém | raketa Falcon 9 | vlastné motory RS-25, externá nádrž , 2x raketové motory na pevné palivo (Space Shuttle SRB) |
| Kľúčové misie | Inspiration4, zásobovanie ISS | Hubblov teleskop, stavba ISS |
Z tabuľky vidíme, že najväčšou výhodou Raketoplánu bola práve schopnosť vyniesť na orbitu náklad s veľkými rozmermi a astronautov zároveň. Čosi také je obzvlášť užitočné pri stavaní vesmírnej stanice či vynášaní družíc, ktoré potrebujú servis, ako napríklad Hubblov vesmírny teleskop. Na druhej strane Crew Dragon nič z toho nepotrebuje, pretože jeho primárnou úlohou je transport astronautov a zásob na ISS.
Vďaka tomu je oveľa lacnejší a je možné ho vyniesť na orbitu pomocou konvenčnej rakety. Výhodu mal raketoplán aj vo veľkosti posádky, ktorá väčšinou pozostávala zo 7 astronautov, v dvoch prípadoch z 8. Na druhej strane SpaceX na svojej webovej stránke informuje, že Crew Dragon dokáže uniesť až 7 pasažierov, kvôli zmene dizajnu však nenosí viac než štyroch.

Bez dotácií by to nešlo
Vývoj kozmickej lodi Dragon započal už v roku 2004 – ešte skôr, než sa firma pokúsila o prvý let svojej vôbec prvej orbitálnej rakety Falcon 1. Prvý však prišiel až v roku 2006, keď SpaceX získal na vývoj a stavbu takejto lodi kontrakt od NASA v hodnote 278 miliónov $, vďaka ktorému sa práce rozbehli oveľa aktívnejšie, informuje NBC News.
Oveľa dôležitejším sa však stal rok 2008, kedy Muskova kozmická spoločnosť získala od NASA kontrakt v hodnote 1,6 miliardy amerických dolárov (s možnosťami navýšenia až do 3,1 miliardy). Vďaka týmto financiám mala firma vyvinúť a skonštruovať kozmickú loď Dragon na splnenie 12 letov k ISS, s minimálnym celkovým prepraveným nákladom 20 000 kg. Firma tak síce dostala istú formu štátnej dotácie, tá však vláde ušetrila ohromné množstvo financií a ponúkla priestor pre lepší vedecký výskum na orbite.

V rámci kontraktu CRS-1 (Komerčné zásobovacie služby) firma nakoniec získala osem ďalších misií a kontrakt uzavrela poslednou z nich, SpaceX CRS-20, v roku 2020 pomocou nákladnej verzie kozmickej lode Dragon. Nasledovala druhá fáza programu CRS, na ktorú dostal SpaceX financie ešte v roku 2014, spolu s Orbital ATK a Sierra Nevada Corporation, ktorá doteraz vyvíja svoj malý zásobovací raketoplán Dream Chaser.
Mal letieť na Mars
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Ako pomohol Dragon americkému vesmírnemu programu a prečo je tak ďaleko pred svojou konkurenciou?
- Prečo nakoniec neletel na Mars a ako to vôbec spoločnosť plánovala dokázať?
- Aká novšia verzia má pomôcť s kolonizáciou Mesiaca a prečo ju čoskoro nahradí úplne iný systém?
- Ako spoločnosť vyriešila výbuch tejto kozmickej lodi a čo ho vôbec spôsobilo?
- Koľko stojí turistický let na takomto stroji a aké iné misie Dragonu sa rozhodol SpaceX zrušiť?
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítaj viac z kategórie: Vesmír a veda
Teraz čítajú

Vedci vyriešili jednu z najväčších záhad. 20 km pod Bermudami sa nachádza niečo, čo nemalo existovať

Stredovekí alchymisti by žasli. Vedci objavili unikátny proces, ktorý mení olovo na zlato

Z vesmírnej veľmoci neostalo nič. Ruská pýcha je v troskách, zachrániť ich môžu už len USA

Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod

Je to otázka času: Slnečná búrka rozpúta ohnivé peklo na oblohe, satelity začnú vybuchovať
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

NOVÝ PRIESKUM: Smer sa stabilizoval, Hlas ďalej klesá. Voľby by vyhrala táto strana
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- 9 mesiacov čakania sa končí. Akčný film 2025 už nájdeš online, jedna správa však ľudí nepoteší
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Ľudstvo má obrovský probém. Po celom svete mizne sladká voda, vedci už poznajú dôvod
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
-
- Zatiaľ čo Európa míňa miliardy v USA, Švédi postavili stíhačku s motorom Volvo pre reálnu vojnu
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Výrobcovia sa smejú Slovákom. Do mobilov zabudovali vec, ktorá im zarába miliardy na tvoj úkor
- Na Slovensko mieri nová TV cez anténu. Pokryje 97 % územia a nebude treba žiadny internet
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
Putin uráža európskych lídrov, Poľsko odpovedá ostrým nasadením Patriotov
Európska únia definitívne uzavrela kapitolu energetickej politiky. Plyn z Ruska dostal stopku
Nabíjačky budú mať priamo na diaľniciach. Nemci investujú miliardu eur do „elektrickej rarity“
Zabezpečia „Východný štít“. Poľsko po 30 rokoch obnoví výrobu zákernej zbrane
Slovensko má dve šance na Oscara. Najdiskutovanejší film roka o hroznej tragédii ale vypadol
Kým ostatní riešia konflikty, Európa poslala do vesmíru raketu. Rusko ani USA už nepotrebujeme
Známa automobilka pochovala elektrické nákladiaky. Smeruje k hybridom a menším elektromobilom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Vedci konečne zistili, prečo sa po očkovaní proti covidu objavoval zápal srdca. Nová štúdia mení pohľad na myokarditídu
PREMIUMLegendárny slovenský výrobca vianočných gulí prišiel o 50 % zamestnancov. V globálnej kríze bojuje o prežitie

Nový kmeň chrípky tlačí európske nemocnice na hranicu možností. Vedci varujú pred silnou sezónou

Vládny špeciál premiéra Fica zostal po nehode v Bruseli uzemnený. Čaká na posúdenie výrobcom

