Ľudstvo už desaťročia používa, vyvíja a naďalej zdokonaľuje raketové motory na kvapalné palivo, ktoré sú síce vo svojej podstate jednoduché, v praxi ale extrémne zložité a náročné na prevádzku.

Odjakživa však ide s nimi, ruka v ruke, ich veľký brat – raketový motor na pevné palivo. Je jednoduchší a doteraz drží rekord najsilnejšieho raketového motora na svete, má však zároveň aj množstvo nevýhod. Čo im dáva silu, ekonomickú výhodu a prečo ich v budúcnosti pravdepodobne neuvidíme?

Princíp je rovnaký

Rovnako ako aj pri motoroch na kvapalné palivo, ide stále o raketu a princíp je ten istý. Spaľovaním látok je vytváraný ich silný prúd, ktorý vytvára ťah tým, že vysokou rýchlosťou opúšťa raketu.

ULA

Tento systém funguje vďaka tretiemu Newtonovmu zákonu, podľa ktorého existuje každá sila, pôsobiaca medzi dvoma objektmi, aj v opačnom smere s rovnakou silou. Pri raketových motoroch platí, že čím vyššou rýchlosťou plyny opúšťajú dýzu, tým vyšší je špecifický impulz a teda aj efektívnejšie využívanie paliva za účelom zrýchlenia.

A kým motory na kvapalné palivo väčšinou vyzerajú ako šialená zmes potrubí a čerpadiel, raketové motory na pevné palivo pôsobia trochu predpotopne. Jednoduchý motor tohto typu pozostáva z dýzy, obalu a samotného paliva. Uprostred palivovej hmoty je pozdĺž celej rakety vynechaný priestor v tvare valca, ktorý slúži ako spaľovacia komora.

Nie je to tak jednoduché

Princíp teda znie jednoducho, rovnako je to však aj v prípade motorov s kvapalným palivom. V praxi je to oveľa zložitejšie a možno tá najkomplikovanejšia časť celého procesu je samotné palivo, ktoré pozostáva z komplexnej zlúčeniny obsahujúcej činidlo a palivo zároveň.

Raketové motory na pevné palivo používajú aj záchranné systémy rakiet, ktoré dostanú posádku do bezpečia v prípade zlyhania rakety. Zdroj: NASA

História rakiet na pevné palivo siaha až do 12. storočia v Číne, kde primitívne rakety použili na boj proti mongolským vojskám. Ako palivo použili pušný prach a zásadne ich prekonali až v 18. storočí v Maisúrskom kráľovstve, kde dokázali vytvoriť rakety s kovovým trupom a dosiahnuť vzdialenosť doletu až takmer 2,5 km.

Dnes už to s palivom tak jednoduché nie je a za účelom čo najvyššej efektivity pozostáva z rôznych zložitých chemikálií, vo všeobecnosti je však špecifický impulz takýchto motorov nižší, ako v prípade motorov na kvapalné palivo.

Množstvo nebezpečných chemikálií
Startitup PREMIUM logo
Tento článok je dostupný členom Startitup PREMIUM

(Zrušiť môžeš kedykoľvek)

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú