Zlomili sme kritickú hranicu? Prichádza lacná batéria s dojazdom, pri ktorom sa už nikto nemôže stažovať
Mnohí považujú hranicu dojazdu elektromobilov na úrovni 1 000 km za zlom, kedy konečne elektrické autá dokážu poraziť spaľováky z hľadiska používateľského komfortu. Zabezpečiť dojazd 1 000 km nie je až taký problém, stačí na to elektromobil vybaviť dostatočne veľkou batériou. Takýto akumulátor je však drahý, preto je potrebné zapracovať na energetickej hustote a presne to robí čínsky výrobca Gotion. Na tému upozornil portál ArenaEV.
Batérie, ktoré zabezpečujú dojazd elektromobilu 1 000 km nie sú novinkou. Najznámejším výrobcom takéhoto akumulátora je spoločnosť CATL. Jej Qilin batéria, ktorá sa nachádza v elektromobiloch Zeekr 009 a po novom aj v kompaktnejšom Zeekr 001, má kapacitu až 140 kWh, pričom si zachováva rozmery a hmotnosť bežne používaných batérií s podstatne nižšou kapacitou.

Za všetkým stojí vylepšená NMC chémia, vďaka ktorej má Qilin batéria energetickú hustotu na úrovni až 255 Wh/kg. Veľmi podobné parametre však dosahuje aj LFP batéria od Gotion, ktorej investorom je napríklad koncern VW.
Lacné batérie zabezpečujúce vysoký dojazd
LFP batérie sa vyznačujú najmä svojou nižšou cenou, čo ale prináša so sebou isté kompromisy. Jedným z nich bola až doposiaľ nižšia energetická hustota, teda elektromobily vybavené LFP batériou mali spravidla batériu s nižšou kapacitou a zároveň aj nižší dojazd.
LFP batéria spoločnosti Gotion sa však skladá z článkov s energetickou hustotou až 240 Wh/kg, čím sa prakticky vyrovnávajú Qilin batériám CATL, uvádza CNEVpost. Treba podotknúť, že v prípade spoločnosti CATL ide o energetickú hustotu celej batérie aj s jej obalom. Celý batériový pack Gotion dosahuje hustotu 190 Wh/kg, čo je ale stále výrazne viac než štandard súčasných batérií s rovnakou chémiou.
Batérie pri pritom mali zvládnuť až 4 000 nabíjacích cyklov pri izbových teplotách, teda pri AC nabíjaní, alebo 1 800 cyklov pri vysokých teplotách, ktoré sa dosahujú pri DC nabíjaní.
Dostanú ich aj obľúbené autá Slovákov
Tou najlepšou správou je zrejme fakt, že do spoločnosti Gotion investuje aj nemecký koncern VW. Práve autá tejto automobilky by mohli byť prvé, v ktorých sa objavia cenovo dostupné batérie zabezpečujúce vysoký dojazd.
Elektrický nástupca Passatu je tu! Takto vyzerá sedan VW ID.7
Sériová výroba batérií by sa mala začať už budúci rok a šepká sa, že prvým elektromobilom, v ktorom LFP batériu novej generácie uvidíme, bude limuzína VW ID.7.
ID.7 má v budúcnosti dostať novú batériu
Veľa vecí a technológií pri novom VW ID.7 už poznáme, nakoľko ich auto prevzalo z už známych modelov ako ID.4, ID.5 či najnovšieho ID. Buzz. Aj prevzaté veci ale inžinieri v ID.7 ešte viac vylepšili, čím z neho urobili jednoznačne najlepší elektromobil postavený na platforme MEB.
Spočiatku bude dostupná iba jedna verzia s označením ID.7 Pro, ktorá disponuje batériou s kapacitou 77 kWh a úplne novým elektromotorom s výkonom 210 kW (286 koní). Ide doposiaľ o najvýkonnejší elektromotor, aký môžeme vo vozidlách z rodiny ID. nájsť. Základný model je schopný nabíjať sa výkonom 170 kW.

Neskôr by mala na trh prísť aj verzia s väčšou, 86 kWh batériou a možnosťou nabíjať sa výkonom 200 kW. Uvidíme, či pôjde o spomínanú batériu spoločnosti Gotion. 700 km dojazdu podľa cyklu WLTP platí práve pre verziu s väčšou batériou a základný model dostupný ešte v tomto roku prejde na jedno nabitie 615 km podľa WLTP, uvádza The Verge. Za fantastickým dojazdom stojí jednak vylepšený a efektívnejší elektromotor, ako aj skvelá aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu sa totiž dostal len na 0,23.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
-
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV



