Zlomili sme kritickú hranicu? Prichádza lacná batéria s dojazdom, pri ktorom sa už nikto nemôže stažovať
Mnohí považujú hranicu dojazdu elektromobilov na úrovni 1 000 km za zlom, kedy konečne elektrické autá dokážu poraziť spaľováky z hľadiska používateľského komfortu. Zabezpečiť dojazd 1 000 km nie je až taký problém, stačí na to elektromobil vybaviť dostatočne veľkou batériou. Takýto akumulátor je však drahý, preto je potrebné zapracovať na energetickej hustote a presne to robí čínsky výrobca Gotion. Na tému upozornil portál ArenaEV.
Batérie, ktoré zabezpečujú dojazd elektromobilu 1 000 km nie sú novinkou. Najznámejším výrobcom takéhoto akumulátora je spoločnosť CATL. Jej Qilin batéria, ktorá sa nachádza v elektromobiloch Zeekr 009 a po novom aj v kompaktnejšom Zeekr 001, má kapacitu až 140 kWh, pričom si zachováva rozmery a hmotnosť bežne používaných batérií s podstatne nižšou kapacitou.
Za všetkým stojí vylepšená NMC chémia, vďaka ktorej má Qilin batéria energetickú hustotu na úrovni až 255 Wh/kg. Veľmi podobné parametre však dosahuje aj LFP batéria od Gotion, ktorej investorom je napríklad koncern VW.
Lacné batérie zabezpečujúce vysoký dojazd
LFP batérie sa vyznačujú najmä svojou nižšou cenou, čo ale prináša so sebou isté kompromisy. Jedným z nich bola až doposiaľ nižšia energetická hustota, teda elektromobily vybavené LFP batériou mali spravidla batériu s nižšou kapacitou a zároveň aj nižší dojazd.
LFP batéria spoločnosti Gotion sa však skladá z článkov s energetickou hustotou až 240 Wh/kg, čím sa prakticky vyrovnávajú Qilin batériám CATL, uvádza CNEVpost. Treba podotknúť, že v prípade spoločnosti CATL ide o energetickú hustotu celej batérie aj s jej obalom. Celý batériový pack Gotion dosahuje hustotu 190 Wh/kg, čo je ale stále výrazne viac než štandard súčasných batérií s rovnakou chémiou.
Batérie pri pritom mali zvládnuť až 4 000 nabíjacích cyklov pri izbových teplotách, teda pri AC nabíjaní, alebo 1 800 cyklov pri vysokých teplotách, ktoré sa dosahujú pri DC nabíjaní.
Dostanú ich aj obľúbené autá Slovákov
Tou najlepšou správou je zrejme fakt, že do spoločnosti Gotion investuje aj nemecký koncern VW. Práve autá tejto automobilky by mohli byť prvé, v ktorých sa objavia cenovo dostupné batérie zabezpečujúce vysoký dojazd.
Elektrický nástupca Passatu je tu! Takto vyzerá sedan VW ID.7
Sériová výroba batérií by sa mala začať už budúci rok a šepká sa, že prvým elektromobilom, v ktorom LFP batériu novej generácie uvidíme, bude limuzína VW ID.7.
ID.7 má v budúcnosti dostať novú batériu
Veľa vecí a technológií pri novom VW ID.7 už poznáme, nakoľko ich auto prevzalo z už známych modelov ako ID.4, ID.5 či najnovšieho ID. Buzz. Aj prevzaté veci ale inžinieri v ID.7 ešte viac vylepšili, čím z neho urobili jednoznačne najlepší elektromobil postavený na platforme MEB.
Spočiatku bude dostupná iba jedna verzia s označením ID.7 Pro, ktorá disponuje batériou s kapacitou 77 kWh a úplne novým elektromotorom s výkonom 210 kW (286 koní). Ide doposiaľ o najvýkonnejší elektromotor, aký môžeme vo vozidlách z rodiny ID. nájsť. Základný model je schopný nabíjať sa výkonom 170 kW.
Neskôr by mala na trh prísť aj verzia s väčšou, 86 kWh batériou a možnosťou nabíjať sa výkonom 200 kW. Uvidíme, či pôjde o spomínanú batériu spoločnosti Gotion. 700 km dojazdu podľa cyklu WLTP platí práve pre verziu s väčšou batériou a základný model dostupný ešte v tomto roku prejde na jedno nabitie 615 km podľa WLTP, uvádza The Verge. Za fantastickým dojazdom stojí jednak vylepšený a efektívnejší elektromotor, ako aj skvelá aerodynamika. Koeficient odporu vzduchu sa totiž dostal len na 0,23.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
Japonci idú proti prúdu. Z ikonického auta nebude elektromobil, dostane nový štvorvalec
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Objavili sa nezverejnené zábery atentátu na premiéra Fica: Odhalila ich fínska televízia
Ochorenie, ktoré postihuje až 2 z 3 žien: Často o ňom mlčia a partneri netušia, že sa ich týka tiež
Nešťastie v hlavnom meste: Muž neprežil pád z 12. poschodia
Zákon garantuje zamestnancom príspevok 275 eur. Firmy ho musia vyplácať, no málokto oň požiada
Metro urgentne sťahuje z predaja populárnu delikatesu: Odhalili v nej zákerný vírus
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Elektromobilom povedali nie. Slávna značka ostane pri spaľovákoch a zásadne mení plány
-
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
Slovensko sa chce stať lídrom v AI školstve. Drucker pozval svet na summit v Bratislave
Rýchla pomoc na koľajniciach. Takto zasahuje nehodový vlak ŽSR
Historický miľník pre našich susedov. Definitívne opustili ruskú ropu
Rusko našlo cestu, ako obísť sankcie. Pomáha mu Čína a flotila bez mena
Slovnaft stavia novú spaľoňu. Bratislave ubudne 100-tisíc ton emisií ročne
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Objavili sa nezverejnené zábery atentátu na premiéra Fica: Odhalila ich fínska televízia
Ochorenie, ktoré postihuje až 2 z 3 žien: Často o ňom mlčia a partneri netušia, že sa ich týka tiež
Nešťastie v hlavnom meste: Muž neprežil pád z 12. poschodia
Zákon garantuje zamestnancom príspevok 275 eur. Firmy ho musia vyplácať, no málokto oň požiada
Metro urgentne sťahuje z predaja populárnu delikatesu: Odhalili v nej zákerný vírus
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené