KRÁĽ EURÓPY. Vodíkové auto sa predáva nečakane dobre, značka už predala vyše 1000 kusov
Vodíkové autá sa oproti batériovým elektromobilom stále držia v úzadí. To ale neznamená, že sa vôbec nepredávajú. Aj v Európe je o vodíkový elektromobil záujem, svedčia o tom aj predaje Hyundai Nexo. Ako informuje automobilka v tlačovej správe, na starom kontinente už predala viac ako 1000 kusov tohto vodíkového elektromobilu.
V porovnaní s batériovými elektromobilmi nie sú predaje vodíkového Hyundai Nexo žiadnym ternom, no aj tak ide o najpredávanejšie vodíkové auto v Európe. Od začiatku jeho výroby v roku 2018 kórejská automobilka predala iba v Európe viac ako 1000 kusov.
Nexo reprezentuje druhú generáciu vodíkových technológii Hyundai. Prvým vodíkovým autom bol model ix35 Fuel Cell. Ročná produkcia Hyundai Nexo dosahuje zhruba 6000 kusov, čo je vzhľadom na nie príliš rozšírenú technológiu pohonu veľmi slušné číslo.
Dojazdom prekonáva väčšinu elektromobilov
Vodíkové Nexo má papierový dojazd podľa cyklu WLTP na úrovni 666 km. Oproti „baterkáčom“ má ale jednu veľkú výhodu a to, že dotankovanie plnej nádrže trvá menej ako 5 minút. Tomuto údaju sa zatiaľ nevyrovná žiaden elektromobil.
S Nexom navyše nedávno vytvorili nový rekord, kedy na jednu nádrž prešlo takmer 900 km. Brendan Reeves, austrálsky Rallye jazdec, chcel už dlhšiu dobu stanoviť nejaký svetový rekord, no ako sám povedal, nečakal, že to bude práve rekord v dojazde na jednu nádrž vodíkovým autom.
S Hyundai Nexo sa vybral na trasu z Melbourne do Broken Hill a palubný počítač mu po príchode do cieľa hlásil, že prešiel úctyhodných 887,5 km, čím prekonal predošlý francúzsky rekord, ktorý činil 778 km.
Samozrejme, pred štartom mu bola zapečatená nádrž na tankovanie, aby ho náhodou po ceste nenapadlo niekde si trochu vodíka dotankovať. Hyundai Nexo má papierový dojazd 666 km podľa WLTP, Reeves ho tak prekonal o viac ako 200 km.
Zaujímavosťou je, že GPS a Google Mapy dokonca ukazovali, že prejdená vzdialenosť činí 905 km, čo je ešte pôsobivejší výsledok, no na uznanie rekordu sa berú do úvahy dáta z palubného počítača. Cesta mu trvala 13 hodín 6 minút a priemerná rýchlosť bola 66,9 km/h. Celkovo auto spotrebovalo 6,27 kg vodíka s priemernou spotrebou 0,706 kg/100 km.
Väčší zmysel má v nákladnej doprave
Odborníci tvrdia, že vodík ako pohonná hmota sa skôr uchytí v nákladnej doprave, než v tej osobnej. Lepšiu adaptáciu pri v tomto type dopravy potvrdzujú aj dáta z európskych ciest, kde nákladné vozidlá Hyundai Xcient najazdili už viac ako 1 milión kilometrov.
Flotila, ktorá brázdi švajčiarske cesty už viac ako rok znížila emisie CO2 o viac ako 631 ton, pričom 46 vozidiel Xcient využíva 25 švajčiarskych firiem. Kamión Xcient dostal pred mesiacom s príchodom vynovenej verzie aj viaceré vylepšenia.
Vynovená verzia má podľa automobilky poskytovať vodičom omnoho lepší zážitok z jazdy. Na prvý pohľad si zrejme každý všime vynovenú chrómovú mriežku chladiča, ktorá pozostáva z hexagonálnych otvorov.
Dojazd na jedno natankovanie predstavuje 400 km. To nie je žiaden oslnivý údaj, no dotankovanie vodíkového ťahača trvá podstatne menej, než nabíjanie elektromobilu, v závislosti od vonkajšej teploty od 8 do 20 minút.
Aktuálne je k dispozícii iba jedna konfigurácia druhej generácie nákladiaku Hyundai Xcient s nápravou 6×2. Predchádzajúca generácia je však stále dostupná v konfigurácii 4×2.
Slovensko sa môže byť vodíkovou veľmocou
Slovensko sa skutočne môže stať vodíkovou veľmocou. Paradoxne sa o to až v takej miere nezaslúži štát, ale súkromná firma BCF Energy. Tá v rámci siete čerpacích staníc Benzinol vybuduje až 40 vodíkových čerpačiek, informuje Slovenská vodíková asociácia v tlačovej správe.
Vodíkové stanice tak u nás nebude stavať priamo štát, ale spoločnosť BCF Energy. Stanice vyrastú na území celého Slovenska, aj keď najvyššia koncentrácia sa má nachádzať v strede a na západe krajiny.
Vodíkové stanice vyrastú na čerpačkách siete Benzinol a spustené majú byť už na prelome rokov 2023 a 2024. Okrem predaja vodíka zabezpečí spoločnosť BCF Energy aj jeho výrobu. Skvelou správou je, že pôjde o takzvaný zelený vodík, ktorý teda bude vyrábaný bez akejkoľvek produkcie skleníkových plynov.
Fabriky na výrobu zeleného vodíka vyrastú v Modrom Kameni, Pezinku, Malackách a Trenčíne. Štvorica fabrík zabezpečí dennú produkciu ekologického vodíka na úrovni až 4000 kg. Distribúcia zeleného vodíka na čerpacie stanice bude taktiež zelená, postarajú sa o ňu výlučne vodíkové vozidlá.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
Tesla prehrala súd storočia. Kvôli fatálnej nehode musí zaplatiť astronomickú pokutu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Z garáže k tržbám 92,6 miliónov eur: Príbeh bratov, ktorí pretavili frustráciu na úspešný biznis
Expertka: Firmy na Slovensku prechádzajú na hotovosť. Výber transakčnej dane je hlboko pod plánom
Pod priemerom EÚ, vedľa Bulharska a Rumunska: Slovensko opäť zlyhalo v zásadnej oblasti (REBRÍČEK)
Leto sa vracia na Slovensko: Prichádza vlna horúčav, teploty v tento deň prekonajú +35 °C
Podnikatelia prídu mesačne o ďalších 342 eur. Sociálna poisťovňa opäť zvyšuje odvody
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Elektromobily budú o tisíce eur lacnejšie. Vďaka prelomovej technológii spečatia osud spaľovákov
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
- Benzínom oklamali elektromobilitu. Američania chcú predlžovať dojazd áut o stovky kilometrov
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
-
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Vybabral s Rusmi a tí sa nestihli čudovať. Vojak unikol z obkľúčenia ako z vojenského sci-fi filmu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
Spojenec Západu uzatvára historickú dohodu s Japonskom. Ich námorníctvo sa zásadne zmení
Slovenská poisťovňa prichádza s prelomovou funkciou appky. Smartfón ti dokáže zmerať krvný tlak
Známa služba čelí obrovskej žalobe. Klauzuly o najlepšej cene spôsobili hotelom masívne straty
Slabnúci dopyt po elektromobiloch má prvú obeť. Volvo bojuje s dramatickým prepadom predaja
EÚ zaskočila svet. Nečakaná krajina môže cez Rusko vyvážať uhlie napriek sankciám
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP