Slovensko sa skutočne môže stať vodíkovou veľmocou. Paradoxne sa o to až v takej miere nezaslúži štát, ale súkromná firma BCF Energy. Tá v rámci siete čerpacích staníc Benzinol vybuduje až 40 vodíkových čerpačiek, informuje Slovenská vodíková asociácia v tlačovej správe.

Vodíkové stanice tak u nás nebude stavať priamo štát, ale spoločnosť BCF Energy. Stanice vyrastú na území celého Slovenska, aj keď najvyššia koncentrácia sa má nachádzať v strede a na západe krajiny.

Vodíkové stanice vyrastú na čerpačkách siete Benzinol a spustené majú byť už na prelome rokov 2023 a 2024. Okrem predaja vodíka zabezpečí spoločnosť BCF Energy aj jeho výrobu. Skvelou správou je, že pôjde o takzvaný zelený vodík, ktorý teda bude vyrábaný bez akejkoľvek produkcie skleníkových plynov.

Fabriky na výrobu zeleného vodíka vyrastú v Modrom Kameni, Pezinku, Malackách a Trenčíne. Štvorica fabrík zabezpečí dennú produkciu ekologického vodíka na úrovni až 4000 kg. Distribúcia zeleného vodíka na čerpacie stanice bude taktiež zelená, postarajú sa o ňu výlučne vodíkové vozidlá.

Výroba ekologickým chemickým procesom

Zelený vodík sa má na Slovensku vyrábať takzvanou elektrolýzou, to znamená, že fabriky ho budú „ťažiť“ pomocou elektrickej energie priamo z vody. Aby bola výroba tohto vodíka ekologická, zelená musí byť aj energia dodávaná do fabrík.

NVAS

Vďaka tomu vyrastie v ich okolí niekoľko solárnych elektrární, ktoré pokryjú plochu viac ako 230 hektárov. V tomto smere už dokonca prebiehajú prípravy a projekčné práce. Celková investícia tohto projektu sa odhaduje na viac ako 110 miliónov eur.

Bez vodíkových áut to nebude mať význam

Vodíková infraštruktúra bez vodíkových áut ale nebude mať žiaden význam, BCF Energy preto začala rokovania so štátnymi aj súkromnými firmami, ktoré by mohli začať vo svojich službách využívať autá na vodík. Tým pádom by sa okamžite vytvoril dopyt po vodíku a celý ekosystém sa naplno naštartoval.

Príde aj prvé slovenské vodíkové auto

Vodíková doprava má na Slovensku stále poriadne ďaleko od reality, no plány sú nesmierne odvážne. Už do konca roka majú byť vybudované prvé dve vodíkové stanice v Košiciach a Bratislave, neskôr príde podpora pre vodíkové autá a v budúcnosti sa na mestských linkách ocitne aj prvý vodíkový autobus zo Spiša.

Slovensko sa teda bude prezentovať ako krajina vodíkových technológií, ktorá chce na cesty priniesť aj ďalšie dopravné prostriedky s týmto pohonom.

Na výstave EXPO Dubaj 2020 ukážeme vodíkové technológie, ktorými budeme prezentovať výskumno-vývojový potenciál Slovenska. Medzi vybranými novinkami bude aj prvý koncept vodíkového auta zo Slovenska.

Ste pripravení na niečo veľké a inovatívne? Viac info už čoskoro. 👍😎 | Are you ready for something big and innovative? 👍😎 #MatadorGroup #TUKE #MH2 #InnovationToWin

Posted by MATADOR Group on Monday, September 6, 2021

Pomaly sa poodhaľuje vozidlo, ktoré opäť stavia svoju budúcnosť na vodíkovom pohone. Ide o zatiaľ nepredstavený koncept vodíkového auta, na ktorého vývoji sa podieľa Technická univerzita v Košiciach spolu so spoločnosťou Matador. Práve tento známy výrobca pneumatík totiž poodhalil siluetu konceptu vo svojom príspevku na Facebooku.

„Auto bude predstavené 1.októbra v Dubaji, hneď pri otvorení Expa,“ informoval redakciu FonTech.sk Mgr. Martin Adamka, vedúci marketingu Matador Group.

O tomto vodíkovom vozidle, ktoré siluetou na grafike pripomína športové auto, zatiaľ nie je príliš veľa známych informácií. Jedno je však isté, uvidíme už počas dlho očakávanej výstavy EXPO Dubaj 2020.

Zopár málo detailov ku konceptu zo Slovenska bolo odhalených počas tlačovej konferencie 6. septembra, ktorej sa zúčastnil aj prezident Matador Group Štefan Rosina, dizajnér vozidla Branislav Maukš a dekan Strojníckej fakulty TUKE Jozef Živčák.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú