Zničí ich nakoniec Netflix? Návšteva kina sa stáva luxusom, túto hrozbu mnohé neprežijú
Nie je žiadnou veľkou novinkou, že kiná po konci svetovej pandémie stále bojujú s návratom ľudí do svojich sál. Nielen vo svete, ale aj na Slovensku diváci počas COVID-19 výrazne zmenili svoje návyky a mnohí z nich už nemajú nutkanie vidieť filmové novinky na veľkom plátne.
Špeciálne slabý je zatiaľ aktuálny rok, ktorý prepisuje viacero negatívnych rekordov. Za prvú polovicu 2024 až tri mesiace znamenali najhoršie finančné výsledky kinofilmov v USA za posledné tri desaťročia. Február bol najslabším mesiacom v tržbách od roku 1995, apríl znamenal najhoršie výsledky od roku 1996 a výnimkou nebol ani máj, čísla ktorého analytici nevideli posledných 26 rokov.
Spomenuté výsledky sa týkajú najväčšieho filmového trhu Severnej Ameriky a nezarátavajú sa do nich roky 2020 a 2021, kedy bola väčšina svetových kín zatvorená. Nepriaznivý trend je však jasne cítiť na celom svete a okrem kín či analytikov si ho všímajú aj veľkí filmoví tvorcovia.
Nad diváckym nezáujmom o návštevu kina nedávno vyjadril aj Denis Villeneuve, tvorca Duna: Časť druhá, ktorá až do minulého týždňa kraľovala rebríčku zárobkov. „Som sklamaný, že sme stále číslo jeden. Dúfam, že čoskoro do kín prídu nové hity a bude to výrazne lepšie.“
Svetielko nádeje teraz priniesol animák V hlave 2, ktorý všetkých dokonale zaskočil a stane sa prvým filmom tohto roka so zárobkami nad miliardu dolárov. Jedna lastovička ale leto nerobí a za úspechom novej Pixarovky sa skrýva množstvo filmov, ktoré tento rok finančne pohoreli.
Vôbec ich nie je málo. V kinách od januára tvrdo narazili komiksovka Madame Web, Krotitelia duchov, akčno-špionážna novinka Argylle či rodinne ladená snímka Imaginárni priatelia. Špeciálne kruto na divácky nezáujem doplatila akčná snímka Furiosa, ktorá do kín prichádzala s vizitkou najlepšieho akčného filmu poslednej dekády. Ani to jej však nepomohlo a Furiosa bola z kín stiahnutá už tri týždne po premiére.
Divákov už priveľmi nezaujímajú ani pokračovania veľkých filmových franšíz, ktorým sa v minulosti darilo. Nová snímka Godzilla a Kong síce v kinách začala skvele, nasledoval však útlm a hovoriť možno nanajvýš o finančnom priemere. To isté platí aj o novej Planéte opíc, ktorá mala naštartovať novú trilógiu, no nakoniec jej budúcnosť zostáva otázna.
Prepad záujmu o návštevu kín je cítiť aj na Slovensku, kde kvôli nelichotivému trendu muselo svoje brány zatvoriť už desiatky kín. Veľké siete sa naopak snažia situácii prispôsobiť a prichádzajú s vlastnými riešeniami. Ako pre FonTech.sk hovorí marketingový expert a poradca Marián Timoracký, efektívnosť týchto opatrení ukáže až čas. Podľa Timorackého však kiná už teraz začínajú čeliť veľkému ohrozeniu.
Nemôže za to iba silný Netflix
Nie je ťažké spočítať si, že za úpadkom návštevnosti v kinách stojí predovšetkým narastajúca sila streamovacích služieb. Tie počas svetovej pandémie zaznamenali masívny rozmach predplatiteľov a viaceré z nich začali veľkofilmy vo svojej ponuke uvádzať v nevídane krátkom čase.
Kým pred pandémiou bolo zvykom vydať film v online priestore približne po troch mesiacoch od premiéry v kinách, počas COVID-19 a po ňom sa toto okno skrátilo na 45 dní. Divákom teda spravidla stačilo počkať si šesť týždňov a následne si obsah pozrieť v ponuke niektorej zo streamovacích platforiem.
Bezprecedentný krok v roku 2021 spravila spoločnosť Warner Bros. Discovery, ktorá svoje veľké kinohity začala v deň premiéry v kinách uvádzať súbežne aj na svojej streamovacej službe HBO Max. Diváci si tak mohli v prémiovej kvalite pozrieť veľkofilmy ako Duna: Časť prvá, Godzilla vs. Kong či nový Matrix, čo sa zo strany filmárov i sietí kín stretlo so silne negatívnou odozvou.
Stratégiu s prezývkou Project Popcorn ostro odsúdil aj režisér Chrisopher Nolan, ktorý po bezmála dvoch dekádach exkluzívnej spolupráce od Warnerov odišiel. S vydávaním filmov však experimentovali aj ďalší hráči, vrátane Disney+. Služba sa napríklad pri svojich novinkách od Pixaru rozhodla takmer úplne obísť kiná a animáky Duša, Luca a Keď sa červenám vydala rovno na svojej streamovacej platforme.
Filmové štúdiá však nebrali do úvahy, ako veľmi sa podobná stratégia vydávania podpíše na diváckych návykoch. Veľkí hráči síce dokázali krátkodobo napumpovať čísla predplatiteľov, neuvedomovali si ale, že nemalá časť tejto základne sa už po konci pandémie nebude do kina vracať v takej miere ako pred tým.
Potvrdzuje to aj Peter Badač, filmový producent a bývalý riaditeľ Audiovizuálneho fondu. Expert pre FonTech.sk približuje, že pre divákov je omnoho pohodlnejšie a tiež ekonomicky výhodnejšie pozrieť si snímky z pohodlia domova:
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Čo známy filmový producent hovorí na súčasnú situáciu ohľadom kín
- Prečo kiná čelia kríze a aké sú podľa expertov hlavné príčiny
- Ako to s návštevnosťou kín vyzerá na Slovensku
- Aké zaujímavé možnosti úpadok prináša pre slovenské filmy a ako si v záujme dlhodobo vedú
- Prečo umelá inteligencia predstavuje nebezpečenstvo aj pre kiná na Slovensku
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
Teraz čítajú
Vysnívaný film Marvelu sa odkladá. Príde ale náhrada, ktorá mnohých poteší
Fanúšikovia ostali v šoku. Nový film Christophera Nolana bude unikát, nič podobné ešte nenatočil
Nad Teslou sa zmráka. Ďalší ikonický sci-fi film podáva žalobu na Muskove robotaxíky
Ušetríš až 200 €. Slovenský operátor odhalil neodolateľnú ponuku
Veľké filmové prekvapenie roka už je online. Vieme, kde si ho pozrieš aj s dabingom
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom nepôjde Markíza ani TV JOJ. Veľký operátor chystá kľúčovú zmenu, takto ich pustíš
- Má dojazd 1 600 km a ušetrí ti 5 000 eur. Kia stvorila beštiu s elektromotorom za výbornú cenu
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Budeš sa báť na každom kroku. Hororová legenda sa po 20 rokoch vrátila a je lepšia než kedykoľvek predtým
- Spaľovákom zvoní umieračik. Tento nový elektromobil stojí rovnako, ako spaľovák
-
- Slovákom nepôjde Markíza ani TV JOJ. Veľký operátor chystá kľúčovú zmenu, takto ich pustíš
- Má dojazd 1 600 km a ušetrí ti 5 000 eur. Kia stvorila beštiu s elektromotorom za výbornú cenu
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Budeš sa báť na každom kroku. Hororová legenda sa po 20 rokoch vrátila a je lepšia než kedykoľvek predtým
- Spaľovákom zvoní umieračik. Tento nový elektromobil stojí rovnako, ako spaľovák
-
- Slovákom nepôjde Markíza ani TV JOJ. Veľký operátor chystá kľúčovú zmenu, takto ich pustíš
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Má dojazd 1 600 km a ušetrí ti 5 000 eur. Kia stvorila beštiu s elektromotorom za výbornú cenu
- Ušetrí 37 500 litrov nafty. Liebherr testuje prvý nakladač s nevšedným pohonom budúcnosti
- Spaľovákom zvoní umieračik. Tento nový elektromobil stojí rovnako, ako spaľovák
Na severe Slovenska vyrastie nová montážna hala. Miliónová investícia otvára dvere do sveta
Autonómne vozidlá sú v blízkej budúcnosti. Stále však majú pár nedostatkov
Počet výskumníkov vzrástol. Slovensko stále zaostáva
Svetlo v noci môže zabíjať. Predlžiť život si môžeš týmito návykmi
Automobilka GM zaznamenala pokles. Tržby jej však stúpli
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené