100 kWh batéria a funkcia, akú nemá skoro žiadne auto. Kia EV9 bola predstavená
Doposiaľ najväčším SUV značky Kia na našom trhu bol model Sorento. Jeho silná stránka spočívala najmä v možnosti sedemmiestnej konfigurácie. Kórejská automobilka pred pár hodinami predstavila „elektrického nástupcu“ s označením EV9, ktorý rovnako prináša tri rady sedadiel, pričom sedadlá v druhom rade sa dajú otočiť o 180 stupňov.
To ale nie sú všetky novinky. Veľké auto potrebuje aj veľkú batériu a tá v prípade EV9 rozhodne veľká je. Ako uvádza automobilka v tlačovej správe, konfigurácia s dlhým dojazdom má akumulátor s kapacitou 99,8 kWh, ktorý mu zabezpečí dojazd na úrovni až 541 km podľa cyklu WLTP.
Špičkové technológie autonómneho riadenia
Kia ponúka EV9 aj v konfigurácii s menšou batériou. Tá má kapacitu 76,1 kWh, no dojazd tejto motorizácie zatiaľ nepoznáme. Verzia s menšou batériou je k dispozícii výhradne s pohonom zadných kolies, pričom v kombinácii s väčším akumulátorom má zákazník na výber medzi zadokolkou a štvorkolkou.
Paradoxom je, že zadokolka s menšou batériou má výkonnejší elektromotor s výkonom 160 kW, zatiaľ čo verzia Long Range s takmer 100 kWh akumulátorom má 150 kW elektromotor, oba disponujú točivým momentom 350 Nm. Verzia 4×4 má elektromotory dva a ich kombinovaný výkon činí 283 kW, pričom z 0 na 100 km/h zrýchli za 6 sekúnd. S funkciou Boost ale môže narásť točivý moment zo 600 Nm až na 700 Nm a auto dosiahne stovku za 5,3 sekundy.
Model Kia EV9 je už štandardne postavený na modulárnej koncernovej platforme E-GMP, ktorá pracuje na 800 V architektúre. Vďaka tomu má zákazník pri dlhých trasách k dispozícii nabíjanie s výkonom cez 230 kW. Automobilka deklaruje, že za 15 minút na nabíjačke je EV9 schopná dobiť až 239 km dojazdu. Nechýba funkcia V2L, vďaka ktorej môžu byť z auta napájané iné spotrebiče až do výkonu 3,68 kW.
Okrem novej, väčšej batérie je veľkým lákadlom aj prítomnosť autonómneho riadenia 3. úrovne. Doposiaľ mal túto úroveň v Európe homologizovanú iba Mercedes. Diaľničný pilot (HDP) zbiera dáta pomocou pätnástich snímačov a rozpoznáva objekty v plnom 360-stupňovom rozsahu zorného poľa, vďaka čomu je schopný reagovať na okolitú premávku.
Vozidlo bude schopné podmienenej automatizácie riadenia tam, kde to podmienky umožňujú, vďaka čomu si môže vodič na chvíľu oddýchnuť od riadenia vozidla. Diaľničný pilot ale bude prémiovou funkciou, ktorá je dostupná od verzie GT-Line.
Kia ukázala produkčnú verziu najväčšieho elektrického SUV EV9
Podstatne „klasickejší“ dizajn
Dizajn Kia EV9 je pomerne konzervatívny. V porovnaní s futuristickou Kia EV6 má väčšie SUV hranatejšie tvary, čo ale značí, že z hľadiska aerodynamiky na tom nebude až tak dobre ako menší brat. Automobilka zašla s hranatými prvkami dokonca tak ďaleko, že hranatý je aj dizajn kolies. Pochopiteľne nie celých kolies, ale iba ich diskov, ktoré by mali spĺňať aj istú aerodynamickú funkciu.
Interiér disponuje množstvom známych prvkov, avšak EV9 prináša aj absolútne nové riešenia, ktoré sme doposiaľ v autách tejto značky nemali možnosť vidieť. Pred vodičom sa rozprestiera digitálny kokpit, ktorý je v jednom paneli s displejom infotainmentu. Obe obrazovky majú veľkosť 12,3″.
Dobrou správou je, že pod displejom infotainmentu sa nachádzajú okrem dotykových tlačidiel aj hardvérové tlačidlá na rýchly prístup do menu k základným nastaveniam.
Tie najzásadnejšie novinky sa ale paradoxne nachádzajú v druhom rade sedadiel. Model, ktorý automobilka zverejnila, má v druhom rade dve sedadlá. Tie sú ale otočné, pričom sa dajú nasmerovať čelom k sedadlám tretieho radu a v zadnej časti tak vznikne obrovský priestor pre štyroch ľudí, ktorí sa spolu môžu rozprávať tvárou v tvár.
Takéto riešenie je pre autá typu SUV dosť netypické. Väčšinou sa s točnými sedadlami stretávame len pri veľkých osobných dodávkach či vanoch. K dispozícii ale bude aj druhý rad sedadiel s tromi miestami, pričom pôjde o klasickú „lavicovú“ sedačku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
Umelá inteligencia, vodík a dizajn. Yamaha ukázala, ako bude vyzerať jazda o 5 rokov
Elektromobily dostanú najpraktickejšiu funkciu. Giganti sa spojili, aby definitívne zrušili spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Najväčšia záhada ľudstva odhalená: Po 4500 rokoch konečne vieme, ako Egypťania postavili pyramídy
Majitelia fotovoltiky si priplatia: Menia sa pravidlá hry, príjem za elektrinu už nebude bez odvodov
Robert Kiyosaki varuje: „Najväčší krach trhov v histórii ešte len príde“
Lekári varujú: Bežné návyky Slovákov môžu spustiť mozgovú príhodu skôr, ako čakáš
Dopravný analytik pre Startitup o zrážke vlakov: Fotografie naznačujú, že jeden vlak stál až za návestím
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Batéria sa sama zahreje na 1 000 °C. Vedci elegantne vyriešili obrovský problém elektromobilov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Šéf Lamborghini odpísal elektromobily jednou vetou. Radšej urobia kompromis v obľúbenom pohone
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Európske automobilky sú pod tlakom. Ak chcú 5 hviezdičiek, musia v autách nahradiť nenávidenú vec
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
Nemecké tajné služby bijú na poplach: Rusko sa nebojí otvoreného vojenského konfliktu s NATO
Z Nemecka hlásia bizár: Zlodeji plienia na nabíjacích staniciach pre elektromobily, kradnú toto
Ľudstvo prekročilo prvú červenú čiaru. Zmeny na planéte sa dejú tragicky rýchlo, blíži sa kolaps
Ľudia žijú dlhšie ako kedykoľvek predtým. Nová štúdia však odhalila krutý nedostatok
Vláda našla peniaze na energopomoc. Fico už má jasný plán, Brusel vraj neprotestuje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP