100 kWh batéria a funkcia, akú nemá skoro žiadne auto. Kia EV9 bola predstavená
Doposiaľ najväčším SUV značky Kia na našom trhu bol model Sorento. Jeho silná stránka spočívala najmä v možnosti sedemmiestnej konfigurácie. Kórejská automobilka pred pár hodinami predstavila „elektrického nástupcu“ s označením EV9, ktorý rovnako prináša tri rady sedadiel, pričom sedadlá v druhom rade sa dajú otočiť o 180 stupňov.
To ale nie sú všetky novinky. Veľké auto potrebuje aj veľkú batériu a tá v prípade EV9 rozhodne veľká je. Ako uvádza automobilka v tlačovej správe, konfigurácia s dlhým dojazdom má akumulátor s kapacitou 99,8 kWh, ktorý mu zabezpečí dojazd na úrovni až 541 km podľa cyklu WLTP.
Špičkové technológie autonómneho riadenia
Kia ponúka EV9 aj v konfigurácii s menšou batériou. Tá má kapacitu 76,1 kWh, no dojazd tejto motorizácie zatiaľ nepoznáme. Verzia s menšou batériou je k dispozícii výhradne s pohonom zadných kolies, pričom v kombinácii s väčším akumulátorom má zákazník na výber medzi zadokolkou a štvorkolkou.
Paradoxom je, že zadokolka s menšou batériou má výkonnejší elektromotor s výkonom 160 kW, zatiaľ čo verzia Long Range s takmer 100 kWh akumulátorom má 150 kW elektromotor, oba disponujú točivým momentom 350 Nm. Verzia 4×4 má elektromotory dva a ich kombinovaný výkon činí 283 kW, pričom z 0 na 100 km/h zrýchli za 6 sekúnd. S funkciou Boost ale môže narásť točivý moment zo 600 Nm až na 700 Nm a auto dosiahne stovku za 5,3 sekundy.
Model Kia EV9 je už štandardne postavený na modulárnej koncernovej platforme E-GMP, ktorá pracuje na 800 V architektúre. Vďaka tomu má zákazník pri dlhých trasách k dispozícii nabíjanie s výkonom cez 230 kW. Automobilka deklaruje, že za 15 minút na nabíjačke je EV9 schopná dobiť až 239 km dojazdu. Nechýba funkcia V2L, vďaka ktorej môžu byť z auta napájané iné spotrebiče až do výkonu 3,68 kW.
Okrem novej, väčšej batérie je veľkým lákadlom aj prítomnosť autonómneho riadenia 3. úrovne. Doposiaľ mal túto úroveň v Európe homologizovanú iba Mercedes. Diaľničný pilot (HDP) zbiera dáta pomocou pätnástich snímačov a rozpoznáva objekty v plnom 360-stupňovom rozsahu zorného poľa, vďaka čomu je schopný reagovať na okolitú premávku.
Vozidlo bude schopné podmienenej automatizácie riadenia tam, kde to podmienky umožňujú, vďaka čomu si môže vodič na chvíľu oddýchnuť od riadenia vozidla. Diaľničný pilot ale bude prémiovou funkciou, ktorá je dostupná od verzie GT-Line.
Kia ukázala produkčnú verziu najväčšieho elektrického SUV EV9
Podstatne „klasickejší“ dizajn
Dizajn Kia EV9 je pomerne konzervatívny. V porovnaní s futuristickou Kia EV6 má väčšie SUV hranatejšie tvary, čo ale značí, že z hľadiska aerodynamiky na tom nebude až tak dobre ako menší brat. Automobilka zašla s hranatými prvkami dokonca tak ďaleko, že hranatý je aj dizajn kolies. Pochopiteľne nie celých kolies, ale iba ich diskov, ktoré by mali spĺňať aj istú aerodynamickú funkciu.
Interiér disponuje množstvom známych prvkov, avšak EV9 prináša aj absolútne nové riešenia, ktoré sme doposiaľ v autách tejto značky nemali možnosť vidieť. Pred vodičom sa rozprestiera digitálny kokpit, ktorý je v jednom paneli s displejom infotainmentu. Obe obrazovky majú veľkosť 12,3″.
Dobrou správou je, že pod displejom infotainmentu sa nachádzajú okrem dotykových tlačidiel aj hardvérové tlačidlá na rýchly prístup do menu k základným nastaveniam.
Tie najzásadnejšie novinky sa ale paradoxne nachádzajú v druhom rade sedadiel. Model, ktorý automobilka zverejnila, má v druhom rade dve sedadlá. Tie sú ale otočné, pričom sa dajú nasmerovať čelom k sedadlám tretieho radu a v zadnej časti tak vznikne obrovský priestor pre štyroch ľudí, ktorí sa spolu môžu rozprávať tvárou v tvár.
Takéto riešenie je pre autá typu SUV dosť netypické. Väčšinou sa s točnými sedadlami stretávame len pri veľkých osobných dodávkach či vanoch. K dispozícii ale bude aj druhý rad sedadiel s tromi miestami, pričom pôjde o klasickú „lavicovú“ sedačku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Európska únia opäť pretláča elektromobily. Chce predĺžiť finančnú výnimku, ktorá má odpísať spaľováky
BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
Jazdná dokonalosť v kontroverznom balení. Nové BMW X3 potešilo dojazdom, má však nečakanú slabinu
Naše automobilky majú veľký problém. Európske cesty zaplavia lacné elektromobily čínskej značky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Chorvátsko hlási cenový šok. Najviac zdraželo obľúbené prímorské mestečko Slovákov
Hit medzi proteínovými doplnkami ničí črevnú mikroflóru. Odborník ho spája s rakovinou hrubého čreva
Otvorili pravú taliansku pekáreň: „Denne sme 15 hodín v práci, máme nulový work-life balance“
Stovky ľudí môžu prísť o pomoc: Kľúčové centrum zastavuje liečbu pre pacientov VšZP
Závažné ochorenie pečene postihuje tretinu svetovej populácie: Riešením je špeciálna diéta, tvrdia vedci
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
- Legendárny model Renaultu sa vrátil. Testoval som ho a zarazil ma nielen dizajnom, ale aj dojazdom
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Majitelia spaľovákov sa chytajú za hlavu. Batérie v elektromobiloch sú trvácnejšie, než ich autá
- Volkswagen vráti do áut milovaný prvok všetkých vodičov. Nasledovať ho má aj Škoda, Audi a Seat
Uniknuté dokumenty odhalili problémy Nissanu. Reštrukturalizácia už začala
46 stupňov v tieni a výstrahy naprieč kontinentom. Európa zažíva extrémne leto
EÚ odobrila dotácie na elektrinu pre firmy. Podmienkou sú investície do úspor
Svet sa rozpadá na kusy. Guterres vyzýva na urgentné financovanie rozvoja
Vývoz dielov F-35 pre Izrael prešiel súdnou skúškou. Britský súd potvrdil kontroverzné licencie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP