100 kWh batéria a funkcia, akú nemá skoro žiadne auto. Kia EV9 bola predstavená
Doposiaľ najväčším SUV značky Kia na našom trhu bol model Sorento. Jeho silná stránka spočívala najmä v možnosti sedemmiestnej konfigurácie. Kórejská automobilka pred pár hodinami predstavila „elektrického nástupcu“ s označením EV9, ktorý rovnako prináša tri rady sedadiel, pričom sedadlá v druhom rade sa dajú otočiť o 180 stupňov.
To ale nie sú všetky novinky. Veľké auto potrebuje aj veľkú batériu a tá v prípade EV9 rozhodne veľká je. Ako uvádza automobilka v tlačovej správe, konfigurácia s dlhým dojazdom má akumulátor s kapacitou 99,8 kWh, ktorý mu zabezpečí dojazd na úrovni až 541 km podľa cyklu WLTP.
Špičkové technológie autonómneho riadenia
Kia ponúka EV9 aj v konfigurácii s menšou batériou. Tá má kapacitu 76,1 kWh, no dojazd tejto motorizácie zatiaľ nepoznáme. Verzia s menšou batériou je k dispozícii výhradne s pohonom zadných kolies, pričom v kombinácii s väčším akumulátorom má zákazník na výber medzi zadokolkou a štvorkolkou.
Paradoxom je, že zadokolka s menšou batériou má výkonnejší elektromotor s výkonom 160 kW, zatiaľ čo verzia Long Range s takmer 100 kWh akumulátorom má 150 kW elektromotor, oba disponujú točivým momentom 350 Nm. Verzia 4×4 má elektromotory dva a ich kombinovaný výkon činí 283 kW, pričom z 0 na 100 km/h zrýchli za 6 sekúnd. S funkciou Boost ale môže narásť točivý moment zo 600 Nm až na 700 Nm a auto dosiahne stovku za 5,3 sekundy.
Model Kia EV9 je už štandardne postavený na modulárnej koncernovej platforme E-GMP, ktorá pracuje na 800 V architektúre. Vďaka tomu má zákazník pri dlhých trasách k dispozícii nabíjanie s výkonom cez 230 kW. Automobilka deklaruje, že za 15 minút na nabíjačke je EV9 schopná dobiť až 239 km dojazdu. Nechýba funkcia V2L, vďaka ktorej môžu byť z auta napájané iné spotrebiče až do výkonu 3,68 kW.
Okrem novej, väčšej batérie je veľkým lákadlom aj prítomnosť autonómneho riadenia 3. úrovne. Doposiaľ mal túto úroveň v Európe homologizovanú iba Mercedes. Diaľničný pilot (HDP) zbiera dáta pomocou pätnástich snímačov a rozpoznáva objekty v plnom 360-stupňovom rozsahu zorného poľa, vďaka čomu je schopný reagovať na okolitú premávku.
Vozidlo bude schopné podmienenej automatizácie riadenia tam, kde to podmienky umožňujú, vďaka čomu si môže vodič na chvíľu oddýchnuť od riadenia vozidla. Diaľničný pilot ale bude prémiovou funkciou, ktorá je dostupná od verzie GT-Line.
Kia ukázala produkčnú verziu najväčšieho elektrického SUV EV9
Podstatne „klasickejší“ dizajn
Dizajn Kia EV9 je pomerne konzervatívny. V porovnaní s futuristickou Kia EV6 má väčšie SUV hranatejšie tvary, čo ale značí, že z hľadiska aerodynamiky na tom nebude až tak dobre ako menší brat. Automobilka zašla s hranatými prvkami dokonca tak ďaleko, že hranatý je aj dizajn kolies. Pochopiteľne nie celých kolies, ale iba ich diskov, ktoré by mali spĺňať aj istú aerodynamickú funkciu.
Interiér disponuje množstvom známych prvkov, avšak EV9 prináša aj absolútne nové riešenia, ktoré sme doposiaľ v autách tejto značky nemali možnosť vidieť. Pred vodičom sa rozprestiera digitálny kokpit, ktorý je v jednom paneli s displejom infotainmentu. Obe obrazovky majú veľkosť 12,3″.
Dobrou správou je, že pod displejom infotainmentu sa nachádzajú okrem dotykových tlačidiel aj hardvérové tlačidlá na rýchly prístup do menu k základným nastaveniam.
Tie najzásadnejšie novinky sa ale paradoxne nachádzajú v druhom rade sedadiel. Model, ktorý automobilka zverejnila, má v druhom rade dve sedadlá. Tie sú ale otočné, pričom sa dajú nasmerovať čelom k sedadlám tretieho radu a v zadnej časti tak vznikne obrovský priestor pre štyroch ľudí, ktorí sa spolu môžu rozprávať tvárou v tvár.
Takéto riešenie je pre autá typu SUV dosť netypické. Väčšinou sa s točnými sedadlami stretávame len pri veľkých osobných dodávkach či vanoch. K dispozícii ale bude aj druhý rad sedadiel s tromi miestami, pričom pôjde o klasickú „lavicovú“ sedačku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Maybach rovno zabudni. Čínska beštia má 1330 km dojazd a ešte šialenejšie eso v rukáve
Má dojazd cez 600 km a 428 koní. Gigantické SUV obľúbenej automobilky dostalo slovenské ceny
Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené" autá špinavým trikom
Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko mieri najväčšia búrka od začiatku roka. Ohrozený je najmä jeden región (PREDPOVEĎ)
Účtovná chyba, ktorá spustí daňovú kontrolu: Majitelia firiem si myslia, že do nákladov môžu dať všetko (ODBORNÍK)
Mimoriadna situácia po búrke v obci na východe Slovenska: Voda zatarasila mosty a zaplavila domy
Etna opäť vybuchla, turisti utekali v panike. Sopka chrlí popol do výšky 5-tisíc metrov (LIVE VIDEO)
Rusko ponúklo Ukrajine podmienky na prímerie: Putin sa chce zmocniť území, ktoré nekontroluje
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
- Záhada ako z detektívky. V jazere našli zhorenú Teslu Model X, odokryla nezvyčajný podvod za státisíce
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
-
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
- VIDEO: Číňania vymysleli šialený experiment. 36-tonovým tankom prešli po batérii EV, toto sa stalo
- FOTO: Tvoril ho viac ako 120 hodín. Škoda oživila legendárny Favorit, je z neho elektrické SUV
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Zafungovala Muskova stratégia? V rozvinutom európskom štáte stúpli predaje Tesly o 200 %
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ročne spravím spaľovákom 48 000 km, predal som ho a kúpil elektromobil. Výsledok ma dostal
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Obrovský škandál na trhu. Automobilky klamú zákazníkov, predávajú „ojazdené“ autá špinavým trikom
Česko pohltila kauza „drogové bitcoiny“. Jeden z najkontroverznejších škandálov má dohru
Solárne články a tepelné čerpadlá pre viac domácností. Tu je kalkulačka nároku na dotácie
Život vo výške, kde sa vzduch stráca. Vedci sledujú evolúciu v priamom prenose
Zlato stráca hodnotu. Investori sledujú napätie USA–Čína v reálnom čase
Silné zemetrasenie v Turecku cítili aj turisti na Rodose. Množstvo zranení je od skoku z okna
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na Slovensko mieri najväčšia búrka od začiatku roka. Ohrozený je najmä jeden región (PREDPOVEĎ)
Účtovná chyba, ktorá spustí daňovú kontrolu: Majitelia firiem si myslia, že do nákladov môžu dať všetko (ODBORNÍK)
Mimoriadna situácia po búrke v obci na východe Slovenska: Voda zatarasila mosty a zaplavila domy
Etna opäť vybuchla, turisti utekali v panike. Sopka chrlí popol do výšky 5-tisíc metrov (LIVE VIDEO)
Rusko ponúklo Ukrajine podmienky na prímerie: Putin sa chce zmocniť území, ktoré nekontroluje
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené