Slovák už nemusí byť bohatý na kúpu elektromobilu. Trh jazdeniek raketovo rastie, takto sa oplatí viac ako spaľovák
Batériových vozidiel na slovenskom sekundárnom trhu pribúda. Zatiaľ čo v roku 2019, teda pred Covidom, ponúkol trh 661 oazdených elektromobilov, v minulom roku ich bolo už 1 809, teda takmer trojnásobok. Od januára sa ich v inzertných ponukách objavilo už 581, vyplýva z analýzy AURES Holdings.
Elektrických jazdeniek tak na inzertných portáloch každoročne pribudne zhruba 30 %. Podobná je aj situácia v segmente hybridných modelov. V predcovidovom roku 2019 ich na slovenskom trhu bolo spolu 1 647, v minulom si už ale záujemcovia mohli vyberať zo širokej palety 3 845 vozidiel s hybridným pohonným ústrojenstvom.
Elektromobily budú dostupnejšie pre stále viac ľudí
„Doba sa výrazne zmenila a batériových vozidiel začalo pribúdať. Najskôr na primárnom trhu, pričom v tomto a budúcom roku sa ich množstvo objaví aj na tom sekundárnom. Paradoxne k tomu prispela aj energetická kríza. Ľudia si vo väčšej miere začali budovať fotovoltiky na svojich domoch, aby boli menej energeticky závislí, a so solárnymi panelmi na streche im obstaranie elektromobilu alebo plug-in hybridu začína ekonomicky dávať väčší zmysel. A to aj napriek vyšším obstarávacím nákladom,“ hovorí Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO a Mototechna na Slovensku.
Priemerný vek elektrických jazdeniek sú tri roky
Ojazdené hybridy a batériové vozidlá ponúkané na celom slovenskom trhu sú najmä zánovné autá do troch rokov veku. Pri plne elektrických modeloch, ktoré sa objavujú na slovenskom sekundárnom trhu, je stredná hodnota veku 2,7 roka, pri hybridoch je to 3,8 roka. Tomu pochopiteľne zodpovedajú aj stredné hodnoty počtu najazdených kilometrov, ktoré sú 54 000 km pri hybridoch a 35 000 km pri čisto batériových vozidlách.
Autá s týmto vekom, aj keď sú z druhej ruky, majú stále záruku na batériu, ktorá sa priemerne pohybuje na úrovni 6-8 rokov. Záujemca o jazdený elektromobil sa tak nemusí strachovať, že by sa mu po kúpe auta pokazila prakticky najdrahšia súčiastka na celom vozidle.
Cena hybridov sa v tomto roku drží na mediáne (stredná hodnota) 22 645 eur, to znamená trojpercentný nárast oproti minulému roku. Plne batériové vozidlá v medziročnom porovnaní dokonca zlacneli. Medián ceny je aktuálne 34 054 eur, čo je o 1 400 eur menej ako v minulom roku.
Najčastejšie ponúkaným čisto batériovým vozidlom v inzercii na Slovensku je aktuálne Tesla Model 3, nasleduje Nissan Leaf a BMW i3. Pri hybridoch je to trojica Toyota Corolla, RAV4 a C-HR.
Kúpa 10-ročnej jazdneky môže vyjsť v prospech elektromobilu
Veľa Slovákov má pri kúpe auta rozpočet do 10 000 €. Za tieto peniaze sa už ale dnes nedá kúpiť ani nový spaľovák, nieto ešte elektromobil. Trh s jazdenkami ale ponúka v tejto cenovej kategórií množstvo populárnych modelov.
Za 9 000 € až 10 000 € môžeš mať Volkswagen Golf s rokom výroby 2012. V priemere majú tieto 10-ročné autá najazdených cez 150 000 km, no samozrejme sa nájdu a aj zachovalejšie kúsky, ale aj také, ktoré majú na svojom odometri vyše 300 000 km.
FonTech.sk sa pýtal skúseného mechanika, aký servis vyžaduje spaľovák po nájazde zhruba 150 000 km. Podľa jeho slov je už potrebné meniť rozvody, cena tohto servisu sa pohybuje od 300 € vyššie v závislosti od toho, aké súčiastky sa pri výmene použijú.
Originálne diely sú pochopiteľne drahšie, no na trhu existuje množstvo kvalitných neoriginálnych dielov. Ďalej môže cenu servisu zdvihnúť prístup k rozvodom, pri niektorých modeloch je jednoduchý, pri iných výmenou strávi mechanik viac času. Mechanici v neautorizovaných servisoch si účtujú zhruba 20 € za hodinu práce.
Pri spaľováku ďalej treba meniť oleje a filtre. V motore je to každý rok alebo 15 000 km. Ďalej odporúča meniť olej aj v prevodovke aspoň každých 60 až 80-tisíc kilometrov. Pri automatickej prevodovke sa môže jedna výmena vyšplhať na 500 €, no podľa slov mechanika je to menšie zlo, ako keď dôjde k poškodeniu celej prevodovky v dôsledku zanedbania výmeny oleja.
TOP 5 jazdených elektromobilov pod 20 000 €
Ak si chce byť teda človek stopercentne istý, že má 10-ročnú jazdenku pripravenú na ďalšie používanie, mal by si všetky tieto servisné úkony urobiť na vlastné náklady a v takomto prípade sa môžu vyšplhať aj na 1 000 €, ak teda počítame s výmenou rozvodov, olejov a filtrov.
Všetky ostatné úkony, ako výmena bŕzd, tlmičov a častí podvozku sa musí po určitých kilometroch vykonať aj na elektrickom aute, takže tieto výdavky do rozdielu počítať nebudeme. Rozdiely v cene náhradných dielov medzi nemeckými, japonskými či francúzskymi autami nie sú až tak markantné, ak sa bavíme o neoriginálnych náhradách. Pri origináloch sú japonské a francúzske autá na servis najdrahšie, no tu už sa celkovo bavíme o niekoľkonásobne vyšších cenách.
Je teda dobré myslieť na to, že pri kúpe 10-ročného jazdeného spaľováku si treba k jeho cene pripočítať ešte 500-1000 € na dodatočný preventívny servis, ktorý pri elektromobile nie je potrebný. Za rovnakú cenu 10-ročného jazdeného spaľováku si už vie pritom Slovák kúpiť aj elektromobil, avšak musí prijať niekoľko kompromisov. Asi najdostupnejším jazdeným elektromobilom je Nissan Leaf prvej generácie.
Elektromobil je vybavený menšou, 24 kWh batériou a pri 10-ročnom aute je potrebné počítať aj s istou mierou degradácie batérie. V zásade ale dokážu Leafy s rokom výroby okolo 2012 aj dnes prejsť na jedno nabitie 100-150 km, čo na bežné, dennodenné dochádzanie Slovákov reálne v prípade 80 – 90 % populácie.
V rozhovore pre FonTech.sk to potvrdil aj Milan Bahna, ktorý vlastní Leaf prvej generácie:
Kvôli starej a nie dobre vyriešenej technológii tohto auta je zimný dojazd tesne nad 100 km pri opatrnej jazde a v lete auto zastaví po 150 km. Každé cestovanie mimo tohto rádiusu je svojim spôsobom obmedzením, no rozdiely spôsobené letom a zimou je vidieť aj pri nabíjaní.
Kým v zime sa studená batéria nabíja hodinu na DC stojanoch, v lete pri jazde diaľnicou mi stačí 20-minutová prestávka na doplnenie väčšiny kapacity. Odkedy mám elektromobil s malým dojazdom, musel som začať viac plánovať. Napriek tomu 90 % všetkých jázd je v rádiuse dojazdu a neobmedzuje ma to vôbec. Všetky novšie a aktuálne elektromobily však tieto obmedzenia takmer vymazali.
Takýto elektromobil sa pritom dá hravo kúpiť už do 10 000 €. Pri prevádzkových nákladoch, kedy za nabíjanie platíš zhruba 0,30 € za 1 kWh, je to v porovnaní so spaľovákom obrovská úspora. Taký Golf s motorom 1,6 TDi má priemernú mestskú spotrebu prinajlepšom na úrovni 5,5 l/100 km.
Pri cene 1,60 € za liter nafty sa náklady vyšplhajú na 8,80 €/100 km. Leaf dokáže v meste jazdiť so spotrebou do 10 kWh/100 km, takže prevádzkové náklady sa dajú aj pri drahšom verejnom nabíjaní držať pod 3 €/100 km. Pri ročnom nájazde 10 000 km je to rozdiel už vyše 500 €, no k tomu môžeme ešte pripočítať minimálne 100 € za každoročnú výmenu oleja a filtrov v spaľováku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Prekvapivá krajina má obrovský záujem o slovenské zbrane. Štát rokuje o kúpe pokročilých systémov
STVR čelí kritike. Obľúbená relácia prišla o kľúčovú funkciu, náhrada ľudí naštvala
Poznáme ceny diaľničných známok pre rok 2026. Mnohých šoférov určite prekvapia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tajná dohoda na obzore: Rusko chce od krajiny NATO späť rakety za 2,5 miliardy pre straty na fronte
EXKLUZÍVNE z Expa v Osake: „Slovensko má energiu a ťah, ktorý Japonsko potrebuje cítiť,“ hovorí tamojšia učiteľka a novinárka
MIMORIADNE: Ministerka Šimkovičová skončila v nemocnici. Zdravotný stav zostáva nejasný
Vodičom hrozí pokuta až 300 eur. Špeciálna značka na semafore mätie Slovákov, pravidlá sú jasné
Fico „na čele pelotónu“: Zarába 8-násobok priemernej mzdy, prekonal ho len jeden politik (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Nečakaná krajina zbrojí na úroveň veľmocí. Od Izraelu kúpila zbrane za vyše 2 miliardy eur
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP