Hyundai predstavil nový koncept batérie, ktorá by mohla výrazne zvýšiť bezpečnosť elektromobilov a zabrániť tým najnebezpečnejším situáciám pri požiare. Vďaka novej technológií, batéria v prípade núdze sama zasiahne a automaticky uhasí potenciálny požiar ešte predtým, než by mohol prerásť do výbuchu. O téme informoval portál Interesting Engineering.

Teplo „udusí“ pri zdroji

Základný princíp technológie je prekvapivo jednoduchý. Keď senzory v batériovom systéme zaznamenajú nezvyčajné správanie, ako napríklad zvýšenie teploty, napätia alebo tlaku, softvérový algoritmus vyhodnotí, kde je potrebné zasiahnuť. Senzory aktivujú hasiace zariadenie, ktoré aplikuje špeciálny prostriedok priamo na miesto problémového článku.

koncept batérie hyundai
Hyundai Mobis

To prispieva aj k prevencii tepelného úniku, keď sa poškodený alebo preťažený batériový článok začne prehrievať, čím zrýchľuje svoj vlastný rozklad a uvoľňovanie energie. Následne môže dôjsť k reťazovej reakcii, ktorá postihne aj okolité články, čím vzniká obrovské riziko výbuchu a požiaru celého vozidla. Nová technológia, ktorú vyvinula dcérka spoločnosť Hyundai Mobis v kritickej chvíli teplo okamžite „udusí“ priamo pri zdroji.

Podľa spoločnosti má hasiaca látka päťkrát vyšší účinok než ktorý je v štandardnom hasiacom prístroji. Látka je tiež bezpečná pre ľudí aj životné prostredie.

hasenie batérie hyundai - koncept
Hyundai Mobis

Bezpečnosť batérií

Spoločnosť týmto riešením reaguje aj na rastúci tlak regulácií zo strany štátov. Európa, Čína či India už zaviedli predpisy, ktoré vyžadujú, aby medzi prvotným vzplanutím batériového článku a rozšírením požiaru prebehla minimálne päťminútová „odkladacia lehota“, počas ktorej sa musí vozidlo stihnúť zastaviť a posádka bezpečne opustiť interiér. Inde sa zasa kladie dôraz na to, aby sa tepelný únik neobjavil vôbec, čo núti výrobcov zvyšovať štandardy bezpečnosti batériových systémov.

Už začiatkom tohto mesiaca Hyundai Mobis predstavil ďalšiu tzv. tepelné potrubie. Riešenie umožňuje extrémne rýchly odvod tepla priamo od batériových článkov, čím aktívne zabraňuje ich prehrievaniu ešte predtým, než by mohlo dôjsť k nebezpečným situáciám.

„Ako veľké elektrické vozidlá s vylepšeným dojazdom prichádzajú na trh, bezpečnostné štandardy pre batériové systémy sa stávajú čoraz prísnejšie,“ uviedol Park v tlačovej správe. Dodal, že spoločnosť bude integrovať hardvér a softvér tak, aby vyvíjal pokročilé batériové systémy, ktoré spĺňajú a prekračujú globálne štandardy a pripravené budú aj pre svetový trh.

Spoločnosť tiež informovala, že už podala tri patentové prihlášky na túto prevratnú technológiu, ktorá by mohla zásadne zmeniť prístup k bezpečnosti elektromobilov v najbližších rokoch.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP