Hejteri stratia slová. Otestoval som revolučnú nabíjačku, ktorú prinesú priamo k autu
Nabíjanie elektromobilu pre obyvateľov panelákov môže byť na Slovensku ešte stále problém. Nie každý totiž má možnosť nabiť si auto v okolí svojho bytu či v práci a nie každý má čas nabíjať svoje auto pred obchodným domom počas nákupov.
Startup s názvom Nimbee sa zameriava na riešenie mestskej elektromobility najmä pre tých, ktorí nemajú možnosť pohodlne nabíjať svoje elektrické auto. Služba mobilnej nabíjačky Nimbee je aktuálne na Slovensku v pilotnej prevádzke.
Vďaka službe Nimbee a elektromobilu Hyundai Ioniq 5 som dokonca nemusel byť pri vozidle ani pri spustení a ani pri ukončení nabíjacieho procesu.
Čas si rezervuješ cez aplikáciu
Objednanie nabíjačky prebieha prostredníctvom aplikácie Nimbee. Po registrácii sa mi zobrazil prehľadný kalendár s voľnými termínmi na nabíjanie. Vybral som deň a časové okno, zadal adresu, na ktorú majú nabíjačku priniesť a taktiež som si mohol zvoliť, koľko kWh energie chcem dobiť.
Maximálna využiteľná kapacita mobilnej nabíjačky je 33 kWh, čo podľa prepočtov služby stačí na 171 km dojazdu. V aplikácii si totiž volíš množstvo nabitej energie podľa požadovaných kilometrov, nie podľa kWh, čo je trochu škoda.
Moje časové okno na nabíjanie bolo od 15:30 do 18:00, posádka s nabíjačkou vyrazila zo svojho depa pár minút po 15:30, o čom ma aplikácia informovala prostredníctvom notifikácie.
Rovnako mi prišla notifikácia v momente, keď dorazili s mobilnou nabíjačkou Nimbee k môjmu autu. Vďaka tomu, že som nabíjanie testoval na elektromobile Hyundai Ioniq 5, bol celý proces ešte jednoduchší a pohodlnejší, ako som spočiatku predpokladal.
Auto nabijú, zatiaľ čo sedíš na obede
Pri teste mobilnej nabíjačky som odhalil a mimoriadne ocenil aj skryté benefity elektromobilu Ioniq 5. Počas dlhodobej zápožičky som vozidlo preskúmal naozaj do detailov, prepojil som ho s mobilnou aplikáciou, cez ktorú sa dá Ioniq 5 ovládať na diaľku.
V mobilnej aplikácii je aj možnosť na vzdialené otvorenie veka nabíjacieho portu. Spočiatku som si myslel, že táto funkcia je absolútne zbytočná, veď predsa, keď idem nabíjať, som pri vozidle a veko si otvorím pomocou kľúča.
Túto funkciu som však naplno ocenil práve pri teste nabíjačky Nimbee. Po príchode posádky s nabíjačkou som im na diaľku otvoril nabíjací port.
Ak im ale takýmto spôsobom dokážem na diaľku otvoriť nabíjací port, pri spustení a ukončení nabíjania ma fyzicky nepotrebujú pri vozidle. Ja môžem byť pokoje na gauči v byte alebo na obede niekde v meste. To je obrovská výhoda, ktorá sa ale dá využiť iba s niektorými elektromobilmi na trhu.
Nabíjanie nie je najrýchlejšie, no na svoj účel postačí
Ako som už uviedol na začiatku, nabíjačka má využiteľnú kapacitu 33 kWh. Ide v podstate o obrovskú „powerbanku“ s hmotnosťou 700 kg. Elektromobil sa z nej nabíja pomocou jednosmerného prúdu, takže v samotnom „balení“ nabíjačky sa okrem batérie nachádza aj kopec ďalšej potrebnej elektroniky.
Mobilná nabíjačka je však relatívne spratná, je veľká asi ako mestský skúter, a tak sa dá odstaviť napríklad za elektromobil na parkovacom mieste pred panelákom.
Nabíjací výkon sa počas testu vyšplhal maximálne na 25 kW, no technici, ktorí nabíjačku obsluhovali mi prezradili, že počas chladnejších dní sa výkon dostal aj cez 30 kW. Nabíjačka bola totiž počas testu na priamom Slnku a údajne trocha „trpí“ prehrievaním.
Za 35 minút som do batérie Ioniq 5 dostal 9,7 kWh energie, čo by mi podľa aplikácie Nimbee malo vystačiť na prejdenie 54 km. Nabíjanie som sa rozhodol ukončiť predčasne, aby som odsimuloval situáciu, v ktorej by som potreboval odísť skôr, než je plánované ukončenie nabíjania.
V prípade elektromobilu Hyundai Ioniq 5 viem nabíjanie ukončiť dvomi spôsobmi. Buď cez aplikáciu Nimbee, alebo skrz aplikáciu k samotnému autu. Oba spôsoby nabíjanie prerušia, ja môžem nabíjací kábel vytiahnuť z auta a odísť. Samozrejme v prípade, ak nabíjačkou nezablokujú výjazd.
Technici si následne po nabíjačku prídu a odnesú ju rovnako, ako keby nabíjanie ukončili oni ešte počas státia elektromobilu na parkovisku.
Má takáto služba zmysel?
Na záver som si položil otázku, či má takáto služba vôbec zmysel a či by ju majitelia elektromobilov v mestách vôbec využívali. Odpoveďou na ňu je samotná vyťaženosť nabíjačky v Žiline. Technici zodpovední za obsluhu dennodenne jazdia k elektromobilom v rámci celého mesta.
Už počas pilotnej „testovacej“ prevádzky je teda o mobilné nabíjanie veľký záujem. Otázkou zostáva cena, ktorá určite nebude pri ostrej prevádzke najnižšia. Okrem samotnej sumy za elektrinu treba do nabíjania zarátať množstvo ďalších položiek.
Nabíjačku musí niekto priniesť a vyložiť, takže treba zaplatiť cestu a samozrejme ľudí, ktorí ju obsluhujú. Mobilná nabíjačka Nimbee je iba veľká batéria, ktorá sa neustálym nabíjaním a vybíjaním ničí, čiže do finálnej ceny sa musí započítať aj amortizácia.
Za pohodlie sa ale samozrejme „platí“ a toto pravidlo platí odjakživa. Služba je v Žiline zatiaľ zadarmo, no pri ostrej prevádzke môžeš očakávať aj dvojnásobne vyššiu cenu za 1 kWh ako v prípade verejného DC nabíjania, ktoré je aktuálne na úrovni okolo 40-60 centov.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Na Slovensku odštartovala nová TV stanica. Dá sa pozerať úplne zadarmo a je v HD kvalite
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Prekvapivá krajina má obrovský záujem o slovenské zbrane. Štát rokuje o kúpe pokročilých systémov
STVR čelí kritike. Obľúbená relácia prišla o kľúčovú funkciu, náhrada ľudí naštvala
Poznáme ceny diaľničných známok pre rok 2026. Mnohých šoférov určite prekvapia
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Dráma na letisku v Krakove: Charterové lietadlo zo Slovenska po pristátí zišlo z dráhy so 190 cestujúcimi na palube
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP