Facka od EÚ. Nová metóda merania vraj odhaľuje skutočný rozdiel emisií elektromobilov voči spaľovákom
Agentúra Green NCAP je nezávislá organizácia vytvorená Európskou úniou, ktorej úloha je sledovať skutočnú produkciu emisií nových vozidiel. Vylepšená metodika, ktorá po novom sleduje emisie vyprodukované počas celého životného cyklu auta spolu s emisiami pri výrobe paliva či energií, však odhalila, že elektromobily nie sú voči spaľovákom až také čisté, ako sa o nich hovorilo.
Agentúra NCAP je uznávanou organizáciou, ktorá taktiež sleduje napríklad bezpečnosť automobilov. Ich odnož s prívlastkom „Green“ sa zasa zameriava na sledovanie produkcie emisií, ktoré sú čím ďalej väčším tŕňom v oku európskych politikov.
Vlády sa ich snažia vo veľkom znižovať, napríklad presadzovaním elektromobilov. Nová metodika odhalila, že aj keď sú elektromobily stále čistejšie než spaľováky, rozdiely nie sú až také markantné, ako sa o nich hovorilo.
Metodika sleduje celý životný cyklus auta
Nová, vylepšená metodika nesleduje iba emisie vyprodukované pri prevádzke vozidla, ale po novom počíta aj s tými, ktoré vzniknú pri výrobe auta, batérie, ale aj pri výrobe či preprave paliva.
Metodika jednotne počíta s tým, že jeden životný cyklus auta, či už elektrického alebo spaľovacieho, trvá 16 rokov a za ten čas auto najazdí 240 000 km. Za týchto predpokladov a pri súčasnom energetickom mixe Európy, kedy stále množstvo elektriny vyrábame neekologicky, sa elektromobily emisiami výrazne približujú spaľovákom.
Agentúra Green NCAP zverejnila zoznam prvých modelov testovaných podľa novej metodiky, ktorý si môžeš celý pozrieť na tomto odkaze. Okrem priemerných hodnôt produkcie emisií za celý životný cyklus odhaľuje tabuľka aj energetický dopad, teda to, koľko MWh energie vozidlo za 16 rokov spotrebuje.
Ak si porovnáme dva podobné modely, VW Golf s motorom 1.5 TSI a VW ID.3, tak rozdiel v priemernej produkcii emisií je síce v prospech elektromobilu (32 ton CO2), no rozdiel to nie je ani polovičný, nakoľko spaľovací Golf vyprodukuje 48 ton CO2.
Metodika odhaľuje aj iný extrém
Ak sa pozrieme na druhú stránku novej metodiky, ktorou je energetický dopad, tak napríklad taká Škoda Octavia s motorom 2.0 TDI spotrebuje počas svojej prevádzky menej energie ako väčšina elektromobilov.
V prípade Octavie je to 169 MWh a napríklad v prípade VW ID.3 to je 173 MWh. Tento fakt svedčí o jednej veci, a teda že naftový dvojliter koncernu VW je mimoriadne efektívny.
S produkciou zelenej energie sa všetko zmení
Odporcovia elektromobility by teraz mohli namietať, že elektromobily teda vôbec nie sú ekologické a tak nemá ich presadzovanie žiaden zmysel. Ak sa ale pozrieme na rozloženie toho, čo produkuje emisie v prípade Golfu a ID.3, všimnúť si môžeme jeden zásadný rozdiel.
Pri spaľováku produkuje viac ako 50 skleníkových plynov práve spaľovanie benzínu či nafty. V prípade elektromobilu tvorí takmer polovicu výroba a dodávka elektrickej energie. Značnú časť tvorí aj výroba batérie, pri VW ID.3 až 21 %.
Netreba však zabúdať, že cieľom Európskej únie je v čo najväčšom množstve presadzovať výrobu zelenej energie. To v ideálnom prípade znamená, že emisie z dodávky a výroby elektriny v prípade elektromobilu klesnú na minimum. To isté by malo platiť aj pri výrobe batérie.
Celkové emisie elektromobilu tak v budúcnosti môžu veľmi jednoducho klesnúť o viac ako polovicu, čo v prípade spaľováku nebude možné, nakoľko spaľovanie nafty či benzínu bude vždy produkovať rovnaké množstvo emisií.
Sú riešením syntetické palivá či spaľovanie vodíka?
Na túto tému existuje veľa názorov. Niektorí syntetické palivá a vodík absolútne zatracujú, iní v tom vidia budúcnosť. Napríklad aj Porsche sa pohráva s myšlienkou záchrany spaľovacích motorov, ktoré by však museli byť upravené na spaľovanie syntetických palív. Porsche dokonca nedávno uviedlo simuláciu spaľovacieho vodíkového motora, ktorý dosiahol rovnaké výkonnostné parametre, ako benzínový motor.
Niekde uprostred sa nachádzajú ľudia, ktorí veria či dúfajú v to, že sa časom presadia viaceré technológie a popri elektromobilite tu budeme mať aj syntetické palivá či vodíkové elektromobily.
V takomto prípade ale skutočne hrozí, že cenovo dostupné autá sa definitívne stanú minulosťou, nakoľko spotrebitelia budú musieť nepriamo zaplatiť vývoj všetkých potrebných technológií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tesla si kope hrob. Do áut vraj úmyselne vkladá vec, ktorá pripravuje o peniaze milióny ľudí
ZAUJÍMAVÉ Pochovali spaľováky: Elektromobil nabiješ za 4 minúty. Európska firma vynašla geniálny systém
S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
Mať veľké oči sa mu nevyplatilo. Musk s Cybertruckom prerazil dno, teraz zúfalo znižuje cenu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Šéf rozviedky má na muške 4 štáty: „Ak bude NATO postupovať agresívne voči Rusku, zničia celý blok,“ tvrdí
Historický prelom v stomatológii: Vedcom sa podarilo vypestovať ľudský zub, ktorý môže nahradiť implantáty
Vedci prišli s hlavnými spúšťačmi migrény: Revolučná štúdia môže byť pre mnohých vykúpením
V centre slovenského mesta zhorela budova, zasahovali desiatky hasičov, škody sa priblížili miliónu
Od októbra prestane vo väčšine počítačoch fungovať Word či Outlook. Slováci budú musieť siahnuť do vrecka
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Slávna značka je v hlbokej kríze. Ku dnu ju ťahá hneď niekoľko faktorov, Stellantis je zúfalý
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
-
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- S naftou zmizli aj karcinogénne látky. Američania nasadili elektrické vlaky, z ich vedľajších účinkov ostali šokovaní
- Môžeme len ticho závidieť. Honda predáva elektrické SUV s 650 km dojazdom a šialenou cenou
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Posledný klinec do rakvy spaľovákov? Nová batéria je o 80 % ľahšia a prakticky nestráca kapacitu
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdila to ďalšia štúdia
- EÚ chystá veľkú zmenu. Tisíce Slovákov prídu o vodičák
- Definitívny obrat? Známy ropný gigant na svojich čerpačkách prestáva predávať benzín a naftu
- Čech si poriadne zavaril. Elektromobil nabíjal zo zásuvky v spoločnej garáži, účet za elektrinu susedov šokoval
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
Farebné autá sa predávajú rýchlejšie. Kupujeme ich však menej
Audi možno s výrobou zamieri do Ameriky. VW reaguje na dovozné clá
Minecraft pomáha objaviť novú generáciu jadrových inžinierov. Energocraft spoznal víťazov spomedzi školákov
Slovenský Envien Group expanduje do Brazílie. Kúpila polovicu podniku Agropéu
204 dní vo vesmíre. Posádka ISS pristála bezpečne v Kazachstane
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Šéf rozviedky má na muške 4 štáty: „Ak bude NATO postupovať agresívne voči Rusku, zničia celý blok,“ tvrdí
Historický prelom v stomatológii: Vedcom sa podarilo vypestovať ľudský zub, ktorý môže nahradiť implantáty
Vedci prišli s hlavnými spúšťačmi migrény: Revolučná štúdia môže byť pre mnohých vykúpením
V centre slovenského mesta zhorela budova, zasahovali desiatky hasičov, škody sa priblížili miliónu
Od októbra prestane vo väčšine počítačoch fungovať Word či Outlook. Slováci budú musieť siahnuť do vrecka
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené