Facka od EÚ. Nová metóda merania vraj odhaľuje skutočný rozdiel emisií elektromobilov voči spaľovákom
Agentúra Green NCAP je nezávislá organizácia vytvorená Európskou úniou, ktorej úloha je sledovať skutočnú produkciu emisií nových vozidiel. Vylepšená metodika, ktorá po novom sleduje emisie vyprodukované počas celého životného cyklu auta spolu s emisiami pri výrobe paliva či energií, však odhalila, že elektromobily nie sú voči spaľovákom až také čisté, ako sa o nich hovorilo.
Agentúra NCAP je uznávanou organizáciou, ktorá taktiež sleduje napríklad bezpečnosť automobilov. Ich odnož s prívlastkom „Green“ sa zasa zameriava na sledovanie produkcie emisií, ktoré sú čím ďalej väčším tŕňom v oku európskych politikov.

Vlády sa ich snažia vo veľkom znižovať, napríklad presadzovaním elektromobilov. Nová metodika odhalila, že aj keď sú elektromobily stále čistejšie než spaľováky, rozdiely nie sú až také markantné, ako sa o nich hovorilo.
Metodika sleduje celý životný cyklus auta
Nová, vylepšená metodika nesleduje iba emisie vyprodukované pri prevádzke vozidla, ale po novom počíta aj s tými, ktoré vzniknú pri výrobe auta, batérie, ale aj pri výrobe či preprave paliva.
Metodika jednotne počíta s tým, že jeden životný cyklus auta, či už elektrického alebo spaľovacieho, trvá 16 rokov a za ten čas auto najazdí 240 000 km. Za týchto predpokladov a pri súčasnom energetickom mixe Európy, kedy stále množstvo elektriny vyrábame neekologicky, sa elektromobily emisiami výrazne približujú spaľovákom.
Agentúra Green NCAP zverejnila zoznam prvých modelov testovaných podľa novej metodiky, ktorý si môžeš celý pozrieť na tomto odkaze. Okrem priemerných hodnôt produkcie emisií za celý životný cyklus odhaľuje tabuľka aj energetický dopad, teda to, koľko MWh energie vozidlo za 16 rokov spotrebuje.

Ak si porovnáme dva podobné modely, VW Golf s motorom 1.5 TSI a VW ID.3, tak rozdiel v priemernej produkcii emisií je síce v prospech elektromobilu (32 ton CO2), no rozdiel to nie je ani polovičný, nakoľko spaľovací Golf vyprodukuje 48 ton CO2.
Metodika odhaľuje aj iný extrém
Ak sa pozrieme na druhú stránku novej metodiky, ktorou je energetický dopad, tak napríklad taká Škoda Octavia s motorom 2.0 TDI spotrebuje počas svojej prevádzky menej energie ako väčšina elektromobilov.
V prípade Octavie je to 169 MWh a napríklad v prípade VW ID.3 to je 173 MWh. Tento fakt svedčí o jednej veci, a teda že naftový dvojliter koncernu VW je mimoriadne efektívny.
S produkciou zelenej energie sa všetko zmení
Odporcovia elektromobility by teraz mohli namietať, že elektromobily teda vôbec nie sú ekologické a tak nemá ich presadzovanie žiaden zmysel. Ak sa ale pozrieme na rozloženie toho, čo produkuje emisie v prípade Golfu a ID.3, všimnúť si môžeme jeden zásadný rozdiel.
Pri spaľováku produkuje viac ako 50 skleníkových plynov práve spaľovanie benzínu či nafty. V prípade elektromobilu tvorí takmer polovicu výroba a dodávka elektrickej energie. Značnú časť tvorí aj výroba batérie, pri VW ID.3 až 21 %.

Netreba však zabúdať, že cieľom Európskej únie je v čo najväčšom množstve presadzovať výrobu zelenej energie. To v ideálnom prípade znamená, že emisie z dodávky a výroby elektriny v prípade elektromobilu klesnú na minimum. To isté by malo platiť aj pri výrobe batérie.
Celkové emisie elektromobilu tak v budúcnosti môžu veľmi jednoducho klesnúť o viac ako polovicu, čo v prípade spaľováku nebude možné, nakoľko spaľovanie nafty či benzínu bude vždy produkovať rovnaké množstvo emisií.
Sú riešením syntetické palivá či spaľovanie vodíka?
Na túto tému existuje veľa názorov. Niektorí syntetické palivá a vodík absolútne zatracujú, iní v tom vidia budúcnosť. Napríklad aj Porsche sa pohráva s myšlienkou záchrany spaľovacích motorov, ktoré by však museli byť upravené na spaľovanie syntetických palív. Porsche dokonca nedávno uviedlo simuláciu spaľovacieho vodíkového motora, ktorý dosiahol rovnaké výkonnostné parametre, ako benzínový motor.

Niekde uprostred sa nachádzajú ľudia, ktorí veria či dúfajú v to, že sa časom presadia viaceré technológie a popri elektromobilite tu budeme mať aj syntetické palivá či vodíkové elektromobily.
V takomto prípade ale skutočne hrozí, že cenovo dostupné autá sa definitívne stanú minulosťou, nakoľko spotrebitelia budú musieť nepriamo zaplatiť vývoj všetkých potrebných technológií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Slováci stále veria emisnému nezmyslu. Spaľováky totálne pohoreli v najnovšej štúdii

Automobilová dohoda storočia: BMW sa spojí so Samsungom, aby svet urýchlene prešiel na elektromobily

Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú" cestu

Veľká zmena v STK: Slovensko ide proti EÚ. Tisíce vodičov sa potešia, no pozor na túto „pascu“

Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

U lekára nemusíš platiť za termín, recept či potvrdenku do práce. Tieto poplatky sú nelegálne
PREMIUMChatGPT ani umelá inteligencia nie sú našimi priateľmi. Dávaj si pozor, takto ohrozujú vývoj detí

Demencia sa nezačína v hlave, ale doma: Prostredie ovplyvňuje zdravie mozgu, odhalili vedci

Kauza Gašpar naberá na obrátkach: Policajt, ktorý riešil nehodu, náhle končí. Opozícia hovorí o tlaku zhora

LIVE: Zoroslav Kollár má údajné „dôkazy o vláde politickej mafie na Slovensku“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Elektromobil si dobiješ za jazdy, zadarmo a pri výkone 300 kW. Európsky štát postavil „zázračnú“ cestu
- Veľká zmena v STK: Slovensko ide proti EÚ. Tisíce vodičov sa potešia, no pozor na túto „pascu“
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
-
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Veľká zmena v STK: Slovensko ide proti EÚ. Tisíce vodičov sa potešia, no pozor na túto „pascu“
-
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Pochopili, že ubližujú sami sebe. Bohatá krajina chce okamžite zrušiť clá na elektromobily z Číny
- VIDEO: Zbláznila sa Čína? Neuveríš, čím pokryli celé pohorie
- Váži len 40 kg a má takmer 1000 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý pochová spaľováky
Veľmoc zrušila dotácie na EV a prišiel šok. Zrazu ich ľudia nechcú, automobilky strácajú dych
Slovensko kleslo v prestížnom rebríčku. Naša ekonomika v oblasti digitalizácie stagnuje, v tomto sme však prví na svete
Staneme sa energetickou veľmocou? V ideálnej oblasti Slovenska má vyrásť až 17 elektrárni
Kým Ukrajina bojuje, EÚ veselo dováža veľkú komoditu z Ruska. Nemec žiada okamžitý zákaz
Minister Smeru-SD v tom má jasno: Emisný systém je nezmyselný, EÚ stráca konkurencieschopnosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

U lekára nemusíš platiť za termín, recept či potvrdenku do práce. Tieto poplatky sú nelegálne
PREMIUMChatGPT ani umelá inteligencia nie sú našimi priateľmi. Dávaj si pozor, takto ohrozujú vývoj detí

Demencia sa nezačína v hlave, ale doma: Prostredie ovplyvňuje zdravie mozgu, odhalili vedci

Kauza Gašpar naberá na obrátkach: Policajt, ktorý riešil nehodu, náhle končí. Opozícia hovorí o tlaku zhora

