Facka od EÚ. Nová metóda merania vraj odhaľuje skutočný rozdiel emisií elektromobilov voči spaľovákom
Agentúra Green NCAP je nezávislá organizácia vytvorená Európskou úniou, ktorej úloha je sledovať skutočnú produkciu emisií nových vozidiel. Vylepšená metodika, ktorá po novom sleduje emisie vyprodukované počas celého životného cyklu auta spolu s emisiami pri výrobe paliva či energií, však odhalila, že elektromobily nie sú voči spaľovákom až také čisté, ako sa o nich hovorilo.
Agentúra NCAP je uznávanou organizáciou, ktorá taktiež sleduje napríklad bezpečnosť automobilov. Ich odnož s prívlastkom „Green“ sa zasa zameriava na sledovanie produkcie emisií, ktoré sú čím ďalej väčším tŕňom v oku európskych politikov.
Vlády sa ich snažia vo veľkom znižovať, napríklad presadzovaním elektromobilov. Nová metodika odhalila, že aj keď sú elektromobily stále čistejšie než spaľováky, rozdiely nie sú až také markantné, ako sa o nich hovorilo.
Metodika sleduje celý životný cyklus auta
Nová, vylepšená metodika nesleduje iba emisie vyprodukované pri prevádzke vozidla, ale po novom počíta aj s tými, ktoré vzniknú pri výrobe auta, batérie, ale aj pri výrobe či preprave paliva.
Metodika jednotne počíta s tým, že jeden životný cyklus auta, či už elektrického alebo spaľovacieho, trvá 16 rokov a za ten čas auto najazdí 240 000 km. Za týchto predpokladov a pri súčasnom energetickom mixe Európy, kedy stále množstvo elektriny vyrábame neekologicky, sa elektromobily emisiami výrazne približujú spaľovákom.
Agentúra Green NCAP zverejnila zoznam prvých modelov testovaných podľa novej metodiky, ktorý si môžeš celý pozrieť na tomto odkaze. Okrem priemerných hodnôt produkcie emisií za celý životný cyklus odhaľuje tabuľka aj energetický dopad, teda to, koľko MWh energie vozidlo za 16 rokov spotrebuje.
Ak si porovnáme dva podobné modely, VW Golf s motorom 1.5 TSI a VW ID.3, tak rozdiel v priemernej produkcii emisií je síce v prospech elektromobilu (32 ton CO2), no rozdiel to nie je ani polovičný, nakoľko spaľovací Golf vyprodukuje 48 ton CO2.
Metodika odhaľuje aj iný extrém
Ak sa pozrieme na druhú stránku novej metodiky, ktorou je energetický dopad, tak napríklad taká Škoda Octavia s motorom 2.0 TDI spotrebuje počas svojej prevádzky menej energie ako väčšina elektromobilov.
V prípade Octavie je to 169 MWh a napríklad v prípade VW ID.3 to je 173 MWh. Tento fakt svedčí o jednej veci, a teda že naftový dvojliter koncernu VW je mimoriadne efektívny.
S produkciou zelenej energie sa všetko zmení
Odporcovia elektromobility by teraz mohli namietať, že elektromobily teda vôbec nie sú ekologické a tak nemá ich presadzovanie žiaden zmysel. Ak sa ale pozrieme na rozloženie toho, čo produkuje emisie v prípade Golfu a ID.3, všimnúť si môžeme jeden zásadný rozdiel.
Pri spaľováku produkuje viac ako 50 skleníkových plynov práve spaľovanie benzínu či nafty. V prípade elektromobilu tvorí takmer polovicu výroba a dodávka elektrickej energie. Značnú časť tvorí aj výroba batérie, pri VW ID.3 až 21 %.
Netreba však zabúdať, že cieľom Európskej únie je v čo najväčšom množstve presadzovať výrobu zelenej energie. To v ideálnom prípade znamená, že emisie z dodávky a výroby elektriny v prípade elektromobilu klesnú na minimum. To isté by malo platiť aj pri výrobe batérie.
Celkové emisie elektromobilu tak v budúcnosti môžu veľmi jednoducho klesnúť o viac ako polovicu, čo v prípade spaľováku nebude možné, nakoľko spaľovanie nafty či benzínu bude vždy produkovať rovnaké množstvo emisií.
Sú riešením syntetické palivá či spaľovanie vodíka?
Na túto tému existuje veľa názorov. Niektorí syntetické palivá a vodík absolútne zatracujú, iní v tom vidia budúcnosť. Napríklad aj Porsche sa pohráva s myšlienkou záchrany spaľovacích motorov, ktoré by však museli byť upravené na spaľovanie syntetických palív. Porsche dokonca nedávno uviedlo simuláciu spaľovacieho vodíkového motora, ktorý dosiahol rovnaké výkonnostné parametre, ako benzínový motor.
Niekde uprostred sa nachádzajú ľudia, ktorí veria či dúfajú v to, že sa časom presadia viaceré technológie a popri elektromobilite tu budeme mať aj syntetické palivá či vodíkové elektromobily.
V takomto prípade ale skutočne hrozí, že cenovo dostupné autá sa definitívne stanú minulosťou, nakoľko spotrebitelia budú musieť nepriamo zaplatiť vývoj všetkých potrebných technológií.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd vyše 1 000 km a šialený výkon. BYD predáva jedno z najrýchlejších SUV na trhu, jeho cena zarazí
Výkonom konkurujú luxusným športiakom: TOP 8 lacných elektromobilov, ktoré ťa ohromia konskou silou
Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
Maybach hrá pri ňom druhé husle. „Nová“ automobilka ukázala luxusný elektromobil s 852 koňmi
Expert predpovedá ďalšie zvyšovanie cien pre motoristov. Môže za to poplatok v servisoch
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
12 eur len za vstup. Obľúbený obchodný reťazec zavádza novinku, zákazníci hlásia problémy
Schudla som vďaka diéte podľa cirkadiánneho rytmu. Podľa tejto životosprávy by sme mali žiť, radí expert
Na Slovensko sa rúti dramatická zmena počasia. SHMÚ vydáva výstrahy (PREDPOVEĎ)
Zomiera na ňu až 95 % pacientov. Vedci vyvinuli vakcínu proti najzákernejšej chorobe sveta
Detský zlozvyk Slovákov prerastá do vážnej choroby. Je to len špička ľadovca, tvrdí uznávaná psychologička
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Dojazd vyše 1 000 km a šialený výkon. BYD predáva jedno z najrýchlejších SUV na trhu, jeho cena zarazí
- Maybach hrá pri ňom druhé husle. „Nová“ automobilka ukázala luxusný elektromobil s 852 koňmi
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Výkonom konkurujú luxusným športiakom: TOP 8 lacných elektromobilov, ktoré ťa ohromia konskou silou
- Muskova kontroverzia má kruté následky. V európskej krajine sa začali hromadne zbavovať Tesiel
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Maybach hrá pri ňom druhé husle. „Nová“ automobilka ukázala luxusný elektromobil s 852 koňmi
- Dojazd vyše 1 000 km a šialený výkon. BYD predáva jedno z najrýchlejších SUV na trhu, jeho cena zarazí
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
Slovenské elektrárne prešli na čistú energiu. Ich produkcia neobsahuje žiadne emisie CO₂
Každý druhý človek bol ich terčom. Hekeri stupňujú svoje útoky, pod paľbou sú aj kritické sektory
Geopolitické napätie prináša aj pozitíva. Cena tohto kovu láme rekordy
Z rieky vytiahli stredoveký poklad. V Poľsku našli nadšenci vzácne zbrane
Apple masívne investuje v USA. Sľubuje nové pracovné miesta, vývoj AI aj modernú výrobu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
12 eur len za vstup. Obľúbený obchodný reťazec zavádza novinku, zákazníci hlásia problémy
Schudla som vďaka diéte podľa cirkadiánneho rytmu. Podľa tejto životosprávy by sme mali žiť, radí expert
Na Slovensko sa rúti dramatická zmena počasia. SHMÚ vydáva výstrahy (PREDPOVEĎ)
Zomiera na ňu až 95 % pacientov. Vedci vyvinuli vakcínu proti najzákernejšej chorobe sveta
Detský zlozvyk Slovákov prerastá do vážnej choroby. Je to len špička ľadovca, tvrdí uznávaná psychologička
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené