Európa skúša riskantný krok. Revolučné vodíkové vlaky v Španielsku vstupujú do novej éry
Železničná doprava sa môže už čoskoro presunúť do novej éry vďaka strojom, ktoré testuje projekt FCH2Rail v Španielsku. Ten prinesie nové technológie pre vodíkové vlaky, ktoré môžu byť dokonalým riešením situácie železníc mnohých krajín. Pre zvýšenie ekológie je nutné ich totiž elektrifikovať, čo je však možné vyriešiť práve vodíkom a zjednodušiť tak infraštruktúru.
Pomôžu technológie Toyoty
Prototyp vlaku FCH2Rail, ktorý má byť plne funkčný už v budúcom roku, je založený na obľúbenom modeli vlaku Civia, ktorý je v Španielsku využívaný vo veľkom. Vodíkové vlaky majú jednu zásadnú výhodu, keďže nepotrebujú nákladnú a často nesmierne náročnú elektrifikáciu železničnej trate. Nepotrebujú navyše príliš veľké akumulátory, keďže je väčšina energie uložená vo vodíku.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
FCH2Rail využíva pohon s názvom Fuel Cell Hybrid Power Pack, ktorý ťaží z palivových článkov druhej generácie spoločnosti Toyota. Stroj už absolvoval náročnú testovaciu trasu v Pyrenejách a ako naznačuje názov pohonu, ide o hybridný systém. Na miestach s elektrifikovanou traťou využíva trolejové vedenie, avšak mimo nich prepne na napájanie z batérie a využíva palivové články.
Tie premieňajú vodík na elektrickú energiu a vodnú paru, vďaka čomu nedochádza k produkcii žiadnych škodlivých emisií – problematická je zatiaľ výroba vodíka, ktorá je pomerne neefektívna a v mnohých prípadoch produkuje veľké množstvo škodlivín.
Riešenie na dosah
Zásadným problémom vodíkového pohonu je síce výroba samotného vodíka, avšak v tejto oblasti robia vedci zásadné pokroky. Najnovšie výskumníci z nemeckého Franhouferovho inštitútu pre solárne energetické systémy pracujú na spôsobe výroby vodíka priamo z morskej vody a to bez potreby odsoľovacieho zariadenia.
Je aj v autobusoch
Moderné palivové články už vo veľkom pomáhajú EÚ znižovať svoju uhlíkovú stopu. Využívajú ich napríklad autobusy CaetanoBus H2.City Gold, ktorých 115 kusov premáva v rôznych európskych mestách Nemecka, Francúzska, Španielska či Portugalska a Dánska. Vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen už jazdí dokonca aj v Bratislave.
Podľa portálu GlobarRailwayReview stoja za projektom FCH2Rail viaceré spoločnosti, ako je španielska spoločnosť CAF, Nemecké vesmírne centrum (DLR), spomínaná Toyota a niekoľko ďalších, ktoré prinášajú vlastné skúsenosti a technológie. Aj keď má tento projekt dosiahnuť finále už v budúcom roku, započal len v roku 2021 a spotreboval približne 14 miliónov eur.
Ak bude stroj fungovať podľa plánov, v budúcnosti bude možné skonštruovať viac takýchto efektívnych vlakov ešte rýchlejšie a za oveľa nižšiu cenu. Prvý vodíkový vlak sa v minulom roku prehnal aj Slovenskom, kvôli chýbajúcej infraštruktúre ho však musela ťahať klasická lokomotíva.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
Batériu majú dobitú za pár sekúnd. V Prahe spustili trik na expresné nabitie elektromobilov
Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
Musk tvrdil, že prežije apokalypsu. Armáda USA našla kuriózne využitie Tesly Cybertruck
Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Majitelia ich nikdy nechcú predať. TOP 6 nezničiteľných áut, ktoré Slovákom vydržia desaťročia
Život pri mori nie je len pekná predstava: Vedci potvrdili jeho vplyv na dlhovekosť. Jazerá a rieky majú opačný efekt
Trump varuje pred najväčšou krízou za posledných 90 rokov: „Bolo by nemožné sa zotaviť“
Putin sľúbil Američanom, že ukončí vojnu. Výmenou žiada úplnú kontrolu nad tromi oblasťami
8 z 10 najpreplnenejších pláží sveta je v Európe. Tieto miesta ti môžu pokaziť dovolenku (REBRÍČEK)
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Liebherr posiela spaľováky do minulosti. Tento obor zvládne všetko ticho a bez dymu
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Prelomová technológia dokáže zmeniť budúcnosť dopravy aj elektroniky. Batérie sa už nemusia končiť na skládke
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
-
- Vodičov pobúrili nové kontroverzné radary. Rýchlosť ti už nezmeria polícia, ale sused s mobilom
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Je efektívnejší než tepelné čerpadlo a ušetrí ti stovky eur. Na svete je revolučný spôsob, ako ohrievať vodu
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- EÚ dáva zbohom spaľovákom. Spúšťa gigantickú investíciu 100 miliárd eur do elektromobilov
Nagasaki sa ponorilo do ticha. Prešlo 80 rokov od okamihu, ktorý zmenil dejiny
Taliansko sa púšťa do boja so spaľovákmi. Ponúkne rekordné príspevky na elektromobily
Hranica sa mení na obrovské pódium. KĽDR pripravuje návrat hlasnej psychologickej vojny
ESET a Europol spúšťajú nový program. Má zmeniť boj proti kyberzločinu
Domácnosti si priplatia až o 3 000 eur. Nová kalkulačka odhalila tvrdú realitu emisného výmyslu EÚ
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP