Európa skúša riskantný krok. Revolučné vodíkové vlaky v Španielsku vstupujú do novej éry
Železničná doprava sa môže už čoskoro presunúť do novej éry vďaka strojom, ktoré testuje projekt FCH2Rail v Španielsku. Ten prinesie nové technológie pre vodíkové vlaky, ktoré môžu byť dokonalým riešením situácie železníc mnohých krajín. Pre zvýšenie ekológie je nutné ich totiž elektrifikovať, čo je však možné vyriešiť práve vodíkom a zjednodušiť tak infraštruktúru.
Pomôžu technológie Toyoty
Prototyp vlaku FCH2Rail, ktorý má byť plne funkčný už v budúcom roku, je založený na obľúbenom modeli vlaku Civia, ktorý je v Španielsku využívaný vo veľkom. Vodíkové vlaky majú jednu zásadnú výhodu, keďže nepotrebujú nákladnú a často nesmierne náročnú elektrifikáciu železničnej trate. Nepotrebujú navyše príliš veľké akumulátory, keďže je väčšina energie uložená vo vodíku.
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
FCH2Rail využíva pohon s názvom Fuel Cell Hybrid Power Pack, ktorý ťaží z palivových článkov druhej generácie spoločnosti Toyota. Stroj už absolvoval náročnú testovaciu trasu v Pyrenejách a ako naznačuje názov pohonu, ide o hybridný systém. Na miestach s elektrifikovanou traťou využíva trolejové vedenie, avšak mimo nich prepne na napájanie z batérie a využíva palivové články.
Tie premieňajú vodík na elektrickú energiu a vodnú paru, vďaka čomu nedochádza k produkcii žiadnych škodlivých emisií – problematická je zatiaľ výroba vodíka, ktorá je pomerne neefektívna a v mnohých prípadoch produkuje veľké množstvo škodlivín.
Riešenie na dosah
Zásadným problémom vodíkového pohonu je síce výroba samotného vodíka, avšak v tejto oblasti robia vedci zásadné pokroky. Najnovšie výskumníci z nemeckého Franhouferovho inštitútu pre solárne energetické systémy pracujú na spôsobe výroby vodíka priamo z morskej vody a to bez potreby odsoľovacieho zariadenia.
Je aj v autobusoch
Moderné palivové články už vo veľkom pomáhajú EÚ znižovať svoju uhlíkovú stopu. Využívajú ich napríklad autobusy CaetanoBus H2.City Gold, ktorých 115 kusov premáva v rôznych európskych mestách Nemecka, Francúzska, Španielska či Portugalska a Dánska. Vodíkový autobus Solaris Urbino 12 Hydrogen už jazdí dokonca aj v Bratislave.
Podľa portálu GlobarRailwayReview stoja za projektom FCH2Rail viaceré spoločnosti, ako je španielska spoločnosť CAF, Nemecké vesmírne centrum (DLR), spomínaná Toyota a niekoľko ďalších, ktoré prinášajú vlastné skúsenosti a technológie. Aj keď má tento projekt dosiahnuť finále už v budúcom roku, započal len v roku 2021 a spotreboval približne 14 miliónov eur.
Ak bude stroj fungovať podľa plánov, v budúcnosti bude možné skonštruovať viac takýchto efektívnych vlakov ešte rýchlejšie a za oveľa nižšiu cenu. Prvý vodíkový vlak sa v minulom roku prehnal aj Slovenskom, kvôli chýbajúcej infraštruktúre ho však musela ťahať klasická lokomotíva.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
Elektromobily opäť zahanbili spaľováky. Nová štúdia vyvrátila odveký mýtus o znečistení
Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ďalší dlhoročný moderátor opúšťa Markízu: Po 21 rokoch sa lúči s kolegami a divákmi
VEĽKÝ PREHĽAD: Samozber jahôd 2025 je v plnom prúde: V týchto krajoch ich získaš za najlepšiu cenu
Múzeum Betliar má novú riaditeľku. Inštitúciu povedie po odchode Andrey Predajňovej
Najväčšie pasce v zmluvách o prenájme: Od júla sa menia pravidlá. Advokát radí, ako sa nenechať nachytať
Košická nemocnica uskutočnila medicínsku raritu: Pacientka po transplantácii obličky patrí medzi 2 ľudí na svete
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Zbohom Tesla? Európania dali Muskovi tvrdú lekciu, prepad je brutálny
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Ak ju nesplníš, EÚ ti vezme vodičák. Slovákov čaká nezmyselná nová povinnosť
- Veľké emisné zmeny: EÚ dáva spaľovákom „druhú šancu“, automobilky majú dôvod na radosť
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Za 12 tisíc eur dostaneš auto s dojazdom 2 000 km. Známa značka šokovala svet novým modelom
- Známa firma vyvinula prvý spaľovací motor s palivom budúcnosti. Trvalo im to 3 roky a minuli 120 miliónov eur
- Slováci sa za ním budú trhať. Do Európy prišiel ultralacný elektromobil s dojazdom 500 km
- Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
Kúrenie už Slovákov nezruinuje. Cena tepla prudko klesá
Benzín aj nafta zdraželi. Takto vysoko neboli celé týždne
Boeing šliape na plyn. 737 MAX pôjde do výroby aj napriek kritike
Rusko má silného spojenca. Zelenskyj tvrdí, že nastala dronová kríza
Americké firmy musia zastaviť export do Číny. Softvér bude dostupný len na výnimku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Ďalší dlhoročný moderátor opúšťa Markízu: Po 21 rokoch sa lúči s kolegami a divákmi
VEĽKÝ PREHĽAD: Samozber jahôd 2025 je v plnom prúde: V týchto krajoch ich získaš za najlepšiu cenu
Múzeum Betliar má novú riaditeľku. Inštitúciu povedie po odchode Andrey Predajňovej
Najväčšie pasce v zmluvách o prenájme: Od júla sa menia pravidlá. Advokát radí, ako sa nenechať nachytať
Košická nemocnica uskutočnila medicínsku raritu: Pacientka po transplantácii obličky patrí medzi 2 ľudí na svete
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené