Európska organizácia Euro NCAP má za sebou ďalšiu sériu testov osobných áut, ktoré prinášajú pre bezpečnosť väčšiny testovaných modelov dobré výsledky. Ako upozorňuje InsideEVs, organizácia po prvý raz testovala dokonca aj elektromobil z Vietnamu, ktorý v testoch takisto obstál celkom dobre. Euro NCAP však zároveň upozorňuje na pretrvávajúci trend, ktorý je škodlivý nie len z hľadiska bezpečnosti na cestách, ale tiež z ekologického hľadiska.

Nejeden elektromobil prekvapil

Vietnamský elektromobil Vinfast VF8 síce obstál so slušným výsledkom, avšak z testovaných modelov sa umiestnil najnižšie z hľadiska bezpečnosti šoféra (76 %), avšak napríklad v kategórii bezpečnostných systémov sa podarilo vietnamskej automobilke prekonať (79 %) osvedčenú nemeckú značku BMW, konkrétne jej radu 5.

Podľa Euro NCAP sa z 11 testovaných modelov umiestnil na prvom mieste z hľadiska všeobecnej bezpečnosti nemecký Volkswagen ID.7 – masívny sedan, za ktorý si zákazník zaplatí takmer 60 000 eur. Za ním nasledoval model smart #3, ktorý sa však nepodobá na nič, čo táto nemecká automobilka v minulosti vyrobila a konštruuje sa v Číne.

Euro NCAP

Z hľadiska bezpečnosti pasažierov sa v novom kole testov umiestnil najhoršie Hyundai KONA a najlepšie Mercedes-EQ EQE SUV. Hyundai KONA obsadil posledné priečky aj pri bezpečnosti chodcov (64 %) a v kategórii bezpečnostných systémov (60 %). Euro NCAP v rámci tlačovej správy venovanej týmto testom však upozorňuje aj na nebezpečný trend, ktorý pokračuje už dlhšiu dobu.

Hanba európskych automobiliek

Výsledky podobných testov zo začiatku roku 2023 priniesli nepríjemné správy pre európske automobilky, ktoré boli v bezpečnosti prekonané tými čínskymi. Paradoxom je, že nemecké prémiové autá, ktoré sú synonymom precíznosti, kvality a dôrazu na bezpečnosť, nedosiahli víťazstvo ani v jednej z kategórií a americká Tesla obsadila tri prvé priečky.

Stále väčšie autá

Organizácia síce kvituje čoraz väčšie množstvo bezemisných modelov, avšak upozorňuje na nebezpečný trend medzi zákazníkmi, z ktorých chce čoraz viac veľké autá, ako sú ťažké SUV. Z 11 hodnotených vozidiel totiž len tri vážili menej než dve tony a len jedno bolo klasifikované ako malé rodinné auto – smart #3.

Tento trend bude mať negatívny dopad na životné prostredie a tiež bezpečnosť na cestách, keďže z pravidla obstojí pri havárii veľké SUV oveľa lepšie, než malý hatchback alebo sedan. Pri zrážke dvoch SUV síce o problém nejde, avšak pri zrážke SUV s menším autom je „víťaz“ kolízie jasný.

Dobrou správou je však aj to, že z 11 testovaných vozidiel dostalo 5 hviezdičiek až 8 z nich – Volkswagen ID.7, Mercedes-EQ EQE SUV, BYD TANG, Kia EV9, XPENG G9, smart #3, BYD SEAL-U a tiež BMW triedy 5. Najhoršie celkové hodnotenie si zaslúžil Hyundai KONA. Kompletné výsledky testov Euro NCAP, ktoré v tomto roku prebehli, sú dostupné na webovej stránke organizácie.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú