AKTUÁLNE: Čínsky elektromobil už tak lacno nekúpiš. EÚ schválila devastačné clá, toto má byť ich výška
V texte boli použité materiály TASR.
Členské štáty Európskej únie schválili zavedenie dodatočných ciel až do výšky 45 % na elektromobily dovážané z Číny. Tento krok, ktorý má ochrániť európsky automobilový priemysel pred nespravodlivou konkurenciou, narazil na odpor niektorých krajín vrátane Slovenska. Napriek tomu, že naša krajina hlasovala proti, návrh dostal zelenú.
Ako sme ťa informovali v auguste, pre čínskeho automobilového giganta BYD to bolo 17 %, pre automobilku Geely 19,3 % a pre SAIC 36,3 %. Ostatné spolupracujúce čínske spoločnosti majú byť zaťažené sadzbou 21,3 % a všetky ostatné nespolupracujúce spoločnosti clom do výšky 45 %. Rozhodnutie o udelení individuálnej colnej sadzby spoločnosti Tesla ako vývozcovi z Číny je v tomto štádiu stanovené na úrovni 9 %. Výšky jednotlivých ciel pre dané automobilky sa ešte môže dodatočne upraviť.
Devastačné clá dostali zelenú
Európska komisia začala vyšetrovanie po tom, ako sa ukázalo, že čínska vláda masívne dotuje svoj automobilový priemysel. Tieto subvencie umožňujú čínskym výrobcom elektromobilov ponúkať svoje vozidlá za výrazne nižšie ceny na európskom trhu, čo európski výrobcovia považujú za nesprávne. Dodatočné clá podľa Európskej Únie túto nerovnováhu „vyrovnať“ a ochrániť približne 14 miliónov pracovných miest v automobilovom sektore v rámci celej EÚ.
Slovensko v Bruseli hlasovalo proti zavádzaniu ciel na čínske elektromobily, čím sa pripojilo k Nemecku a Maďarsku. Toto rozhodnutie v oficiálnom vyhlásení podporila aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ktorá v tomto stojí na strane vlády SR. Veľmoci ako Francúzsko a Taliansko hlasovali za.
Podľa SEVA predstavujú dodatočné clá riziko pre slovenský automobilový priemysel, ktorý by mohol utrpieť hlavne v dôsledku možných recipročných opatrení zo strany Číny. V uplynulom roku export slovenských automobiliek v segmente vozidiel so spaľovacím motorom dosiahol hodnotu 2,3 miliardy eur, a ak by Čína reagovala vlastnými clami, mohlo by to ohroziť aj veľké SUV modely vyrábané na Slovensku. Zjednodušene, veľká časť výroby na Slovensku závisí od zahraničných trhov a clá na elektromobily by mohli ovplyvniť obchodné vzťahy s Čínou.

Silou mocou chcú zastaviť „záplavu“ lacných elektromobilov z Číny
Napriek tomu, že Európska únia (EÚ) zaviedla clá na dovoz čínskych elektromobilov, zdá sa, že čínski výrobcovia si stále udržia svoju pozíciu na európskom trhu. Po augustovej úprave ciel sa totiž situácia pre niektoré značky ešte zlepšila, čo potvrdzuje aj správa CNBC prevzatá z TASR. Čínske značky ako BYD, Geely či SAIC sa stále môžu považovať za vážnu konkurenciu pre európske automobilky.
Odborníci sa zhodujú, že aktuálne clá nie sú dostatočne vysoké na to, aby odradili čínske automobilky od prítomnosti na európskom trhu. Poradenská spoločnosť Rhodium uvádza, že aby clá skutočne poškodili čínsky export elektromobilov, museli by sa pohybovať okolo 50 %. Pre veľkých hráčov, ktorí sú vertikálne integrovaní, ako napríklad BYD, by toto číslo malo byť ešte vyššie.
Hoci clá môžu pre čínske automobilky predstavovať určité komplikácie, v konečnom dôsledku nebudú dostatočne silné na to, aby ich úplne odradili od prítomnosti na európskom trhu. Čínske elektromobily tak pravdepodobne zostanú silným konkurentom pre európskych výrobcov, čo môže viesť k ďalšiemu napätiu na trhu a potenciálnym odvetným opatreniam zo strany Číny. Na tému sme upozornili v tomto článku.
Nemecko a Maďarsko zase varujú pred rizikom obchodnej vojny s Čínou, čo by mohlo mať ďalekosiahle následky pre celý európsky trh, nie len ten náš. Európska komisia plánuje zverejniť finálny právny text týkajúci sa ciel pred 30. októbrom 2024, pričom clá by mohli nadobudnúť účinnosť už nasledujúci deň. Zároveň však Brusel naznačil, že bude pokračovať v rokovaniach s Čínou s cieľom nájsť alternatívne riešenie tohto sporu.
Aj keď Kanada a Spojené štáty už zaviedli clá na čínske elektromobily vo výške 100 %, EÚ si vybrala miernejší prístup, no to neznamená, že situácia je menej napätá. Práve naopak, každé jedno percento v dodatočných clách môže narobiť v najbližších rokoch veľké ekonomické problémy.
Obchodná vojna s Čínou by mohla mať ďalekosiahle dôsledky na celý dodávateľský reťazec európskeho automobilového priemyslu. Preto SEVA zdôrazňuje dôležitosť pokračovania dialógu medzi Európskou komisiou a Čínou. Ochranné clá by nemali byť považované za dlhodobé riešenie, ale skôr za nástroj na vytvorenie priestoru pre inovácie a transformáciu, ktoré sú pre budúcnosť európskeho automobilového priemyslu nevyhnutné.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Najdlhší tunel na Slovensku po 27 rokoch otvorili. Nový úsek D1 odľahčí dopravu v regióne

Bomba v aute zlikvidovala vysokopostaveného ruského generála. Prstom ukazujú na Ukrajinu

Kritická situácia na 2 horských priechodoch: Na cestu padajú kamene
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
Drvivá väčšina Slovákov nerozozná podvodný e-shop, ukazuje prieskum
Až štvrtina detí vykazuje závislosť na sociálnych sieťach, upozorňuje komisár pre deti
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Najdlhší tunel na Slovensku po 27 rokoch otvorili. Nový úsek D1 odľahčí dopravu v regióne

Bomba v aute zlikvidovala vysokopostaveného ruského generála. Prstom ukazujú na Ukrajinu

