AKTUÁLNE: Čínsky elektromobil už tak lacno nekúpiš. EÚ schválila devastačné clá, toto má byť ich výška
V texte boli použité materiály TASR.
Členské štáty Európskej únie schválili zavedenie dodatočných ciel až do výšky 45 % na elektromobily dovážané z Číny. Tento krok, ktorý má ochrániť európsky automobilový priemysel pred nespravodlivou konkurenciou, narazil na odpor niektorých krajín vrátane Slovenska. Napriek tomu, že naša krajina hlasovala proti, návrh dostal zelenú.
Ako sme ťa informovali v auguste, pre čínskeho automobilového giganta BYD to bolo 17 %, pre automobilku Geely 19,3 % a pre SAIC 36,3 %. Ostatné spolupracujúce čínske spoločnosti majú byť zaťažené sadzbou 21,3 % a všetky ostatné nespolupracujúce spoločnosti clom do výšky 45 %. Rozhodnutie o udelení individuálnej colnej sadzby spoločnosti Tesla ako vývozcovi z Číny je v tomto štádiu stanovené na úrovni 9 %. Výšky jednotlivých ciel pre dané automobilky sa ešte môže dodatočne upraviť.
Devastačné clá dostali zelenú
Európska komisia začala vyšetrovanie po tom, ako sa ukázalo, že čínska vláda masívne dotuje svoj automobilový priemysel. Tieto subvencie umožňujú čínskym výrobcom elektromobilov ponúkať svoje vozidlá za výrazne nižšie ceny na európskom trhu, čo európski výrobcovia považujú za nesprávne. Dodatočné clá podľa Európskej Únie túto nerovnováhu „vyrovnať“ a ochrániť približne 14 miliónov pracovných miest v automobilovom sektore v rámci celej EÚ.
Slovensko v Bruseli hlasovalo proti zavádzaniu ciel na čínske elektromobily, čím sa pripojilo k Nemecku a Maďarsku. Toto rozhodnutie v oficiálnom vyhlásení podporila aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ktorá v tomto stojí na strane vlády SR. Veľmoci ako Francúzsko a Taliansko hlasovali za.
Podľa SEVA predstavujú dodatočné clá riziko pre slovenský automobilový priemysel, ktorý by mohol utrpieť hlavne v dôsledku možných recipročných opatrení zo strany Číny. V uplynulom roku export slovenských automobiliek v segmente vozidiel so spaľovacím motorom dosiahol hodnotu 2,3 miliardy eur, a ak by Čína reagovala vlastnými clami, mohlo by to ohroziť aj veľké SUV modely vyrábané na Slovensku. Zjednodušene, veľká časť výroby na Slovensku závisí od zahraničných trhov a clá na elektromobily by mohli ovplyvniť obchodné vzťahy s Čínou.
Silou mocou chcú zastaviť „záplavu“ lacných elektromobilov z Číny
Napriek tomu, že Európska únia (EÚ) zaviedla clá na dovoz čínskych elektromobilov, zdá sa, že čínski výrobcovia si stále udržia svoju pozíciu na európskom trhu. Po augustovej úprave ciel sa totiž situácia pre niektoré značky ešte zlepšila, čo potvrdzuje aj správa CNBC prevzatá z TASR. Čínske značky ako BYD, Geely či SAIC sa stále môžu považovať za vážnu konkurenciu pre európske automobilky.
Odborníci sa zhodujú, že aktuálne clá nie sú dostatočne vysoké na to, aby odradili čínske automobilky od prítomnosti na európskom trhu. Poradenská spoločnosť Rhodium uvádza, že aby clá skutočne poškodili čínsky export elektromobilov, museli by sa pohybovať okolo 50 %. Pre veľkých hráčov, ktorí sú vertikálne integrovaní, ako napríklad BYD, by toto číslo malo byť ešte vyššie.
Hoci clá môžu pre čínske automobilky predstavovať určité komplikácie, v konečnom dôsledku nebudú dostatočne silné na to, aby ich úplne odradili od prítomnosti na európskom trhu. Čínske elektromobily tak pravdepodobne zostanú silným konkurentom pre európskych výrobcov, čo môže viesť k ďalšiemu napätiu na trhu a potenciálnym odvetným opatreniam zo strany Číny. Na tému sme upozornili v tomto článku.
Nemecko a Maďarsko zase varujú pred rizikom obchodnej vojny s Čínou, čo by mohlo mať ďalekosiahle následky pre celý európsky trh, nie len ten náš. Európska komisia plánuje zverejniť finálny právny text týkajúci sa ciel pred 30. októbrom 2024, pričom clá by mohli nadobudnúť účinnosť už nasledujúci deň. Zároveň však Brusel naznačil, že bude pokračovať v rokovaniach s Čínou s cieľom nájsť alternatívne riešenie tohto sporu.
Aj keď Kanada a Spojené štáty už zaviedli clá na čínske elektromobily vo výške 100 %, EÚ si vybrala miernejší prístup, no to neznamená, že situácia je menej napätá. Práve naopak, každé jedno percento v dodatočných clách môže narobiť v najbližších rokoch veľké ekonomické problémy.
Obchodná vojna s Čínou by mohla mať ďalekosiahle dôsledky na celý dodávateľský reťazec európskeho automobilového priemyslu. Preto SEVA zdôrazňuje dôležitosť pokračovania dialógu medzi Európskou komisiou a Čínou. Ochranné clá by nemali byť považované za dlhodobé riešenie, ale skôr za nástroj na vytvorenie priestoru pre inovácie a transformáciu, ktoré sú pre budúcnosť európskeho automobilového priemyslu nevyhnutné.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Dojazd vyše 1 000 km a šialený výkon. BYD predáva jedno z najrýchlejších SUV na trhu, jeho cena zarazí
Výkonom konkurujú luxusným športiakom: TOP 8 lacných elektromobilov, ktoré ťa ohromia konskou silou
Majú rezervy milión ton, aj tak ju dovážajú. Putin nariadil urýchlenie ťažby dôležitej suroviny
Maybach hrá pri ňom druhé husle. „Nová“ automobilka ukázala luxusný elektromobil s 852 koňmi
Expert predpovedá ďalšie zvyšovanie cien pre motoristov. Môže za to poplatok v servisoch
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
12 eur len za vstup. Obľúbený obchodný reťazec zavádza novinku, zákazníci hlásia problémy
Schudla som vďaka diéte podľa cirkadiánneho rytmu. Podľa tejto životosprávy by sme mali žiť, radí expert
KVÍZ: Len 20 % Slovákov priradí správne všetky ŠPZ k okresom. Zisti, či patríš medzi nich
Štátne dlhopisy sú podľa Kamenického výhodné. Pre tieto 3 skupiny Slovákov to neplatí
Smrteľná nehoda ochromila železničnú dopravu: Vlak nabral meškanie 185 minút
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Maybach hrá pri ňom druhé husle. „Nová“ automobilka ukázala luxusný elektromobil s 852 koňmi
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Brzdy v autách sa radikálne zmenia. Bosch úspešne otestoval novinku na 3 300-km trase
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Ohrozených je skoro 400 000 áut. Vozidlám populárnej značky môže zlyhať dôležitý komponent
-
- Ak nepredáš auto, poškodíme ti ho. Majitelia populárnej značky čelia vyhrážkam po celom svete
- Stojí smiešne peniaze. Tento inteligentný hybrid prejde 1 200 km s minimálnou spotrebou
- Môžeš prísť o auto aj o vodičák. Polícia dostala nový prístroj, Slovákov začali kontrolovať priamo na ceste
- Kia uviedla na trh elektrickú beštiu, ktorá výkonom poráža aj športiaky. Cena ťa prekvapí
- Má spotrebu 1,3 litra na 100 km a dojazd 2 000 km. Číňania predávajú neuveriteľné auto za 14 000 €
Slovenské elektrárne prešli na čistú energiu. Ich produkcia neobsahuje žiadne emisie CO₂
Každý druhý človek bol ich terčom. Hekeri stupňujú svoje útoky, pod paľbou sú aj kritické sektory
Geopolitické napätie prináša aj pozitíva. Cena tohto kovu láme rekordy
Z rieky vytiahli stredoveký poklad. V Poľsku našli nadšenci vzácne zbrane
Apple masívne investuje v USA. Sľubuje nové pracovné miesta, vývoj AI aj modernú výrobu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
12 eur len za vstup. Obľúbený obchodný reťazec zavádza novinku, zákazníci hlásia problémy
Schudla som vďaka diéte podľa cirkadiánneho rytmu. Podľa tejto životosprávy by sme mali žiť, radí expert
KVÍZ: Len 20 % Slovákov priradí správne všetky ŠPZ k okresom. Zisti, či patríš medzi nich
Štátne dlhopisy sú podľa Kamenického výhodné. Pre tieto 3 skupiny Slovákov to neplatí
Smrteľná nehoda ochromila železničnú dopravu: Vlak nabral meškanie 185 minút
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené