AKTUÁLNE: Čínsky elektromobil už tak lacno nekúpiš. EÚ schválila devastačné clá, toto má byť ich výška
V texte boli použité materiály TASR.
Členské štáty Európskej únie schválili zavedenie dodatočných ciel až do výšky 45 % na elektromobily dovážané z Číny. Tento krok, ktorý má ochrániť európsky automobilový priemysel pred nespravodlivou konkurenciou, narazil na odpor niektorých krajín vrátane Slovenska. Napriek tomu, že naša krajina hlasovala proti, návrh dostal zelenú.
Ako sme ťa informovali v auguste, pre čínskeho automobilového giganta BYD to bolo 17 %, pre automobilku Geely 19,3 % a pre SAIC 36,3 %. Ostatné spolupracujúce čínske spoločnosti majú byť zaťažené sadzbou 21,3 % a všetky ostatné nespolupracujúce spoločnosti clom do výšky 45 %. Rozhodnutie o udelení individuálnej colnej sadzby spoločnosti Tesla ako vývozcovi z Číny je v tomto štádiu stanovené na úrovni 9 %. Výšky jednotlivých ciel pre dané automobilky sa ešte môže dodatočne upraviť.
Devastačné clá dostali zelenú
Európska komisia začala vyšetrovanie po tom, ako sa ukázalo, že čínska vláda masívne dotuje svoj automobilový priemysel. Tieto subvencie umožňujú čínskym výrobcom elektromobilov ponúkať svoje vozidlá za výrazne nižšie ceny na európskom trhu, čo európski výrobcovia považujú za nesprávne. Dodatočné clá podľa Európskej Únie túto nerovnováhu „vyrovnať“ a ochrániť približne 14 miliónov pracovných miest v automobilovom sektore v rámci celej EÚ.
Slovensko v Bruseli hlasovalo proti zavádzaniu ciel na čínske elektromobily, čím sa pripojilo k Nemecku a Maďarsku. Toto rozhodnutie v oficiálnom vyhlásení podporila aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), ktorá v tomto stojí na strane vlády SR. Veľmoci ako Francúzsko a Taliansko hlasovali za.
Podľa SEVA predstavujú dodatočné clá riziko pre slovenský automobilový priemysel, ktorý by mohol utrpieť hlavne v dôsledku možných recipročných opatrení zo strany Číny. V uplynulom roku export slovenských automobiliek v segmente vozidiel so spaľovacím motorom dosiahol hodnotu 2,3 miliardy eur, a ak by Čína reagovala vlastnými clami, mohlo by to ohroziť aj veľké SUV modely vyrábané na Slovensku. Zjednodušene, veľká časť výroby na Slovensku závisí od zahraničných trhov a clá na elektromobily by mohli ovplyvniť obchodné vzťahy s Čínou.
Silou mocou chcú zastaviť „záplavu“ lacných elektromobilov z Číny
Napriek tomu, že Európska únia (EÚ) zaviedla clá na dovoz čínskych elektromobilov, zdá sa, že čínski výrobcovia si stále udržia svoju pozíciu na európskom trhu. Po augustovej úprave ciel sa totiž situácia pre niektoré značky ešte zlepšila, čo potvrdzuje aj správa CNBC prevzatá z TASR. Čínske značky ako BYD, Geely či SAIC sa stále môžu považovať za vážnu konkurenciu pre európske automobilky.
Odborníci sa zhodujú, že aktuálne clá nie sú dostatočne vysoké na to, aby odradili čínske automobilky od prítomnosti na európskom trhu. Poradenská spoločnosť Rhodium uvádza, že aby clá skutočne poškodili čínsky export elektromobilov, museli by sa pohybovať okolo 50 %. Pre veľkých hráčov, ktorí sú vertikálne integrovaní, ako napríklad BYD, by toto číslo malo byť ešte vyššie.
Hoci clá môžu pre čínske automobilky predstavovať určité komplikácie, v konečnom dôsledku nebudú dostatočne silné na to, aby ich úplne odradili od prítomnosti na európskom trhu. Čínske elektromobily tak pravdepodobne zostanú silným konkurentom pre európskych výrobcov, čo môže viesť k ďalšiemu napätiu na trhu a potenciálnym odvetným opatreniam zo strany Číny. Na tému sme upozornili v tomto článku.
Nemecko a Maďarsko zase varujú pred rizikom obchodnej vojny s Čínou, čo by mohlo mať ďalekosiahle následky pre celý európsky trh, nie len ten náš. Európska komisia plánuje zverejniť finálny právny text týkajúci sa ciel pred 30. októbrom 2024, pričom clá by mohli nadobudnúť účinnosť už nasledujúci deň. Zároveň však Brusel naznačil, že bude pokračovať v rokovaniach s Čínou s cieľom nájsť alternatívne riešenie tohto sporu.
Aj keď Kanada a Spojené štáty už zaviedli clá na čínske elektromobily vo výške 100 %, EÚ si vybrala miernejší prístup, no to neznamená, že situácia je menej napätá. Práve naopak, každé jedno percento v dodatočných clách môže narobiť v najbližších rokoch veľké ekonomické problémy.
Obchodná vojna s Čínou by mohla mať ďalekosiahle dôsledky na celý dodávateľský reťazec európskeho automobilového priemyslu. Preto SEVA zdôrazňuje dôležitosť pokračovania dialógu medzi Európskou komisiou a Čínou. Ochranné clá by nemali byť považované za dlhodobé riešenie, ale skôr za nástroj na vytvorenie priestoru pre inovácie a transformáciu, ktoré sú pre budúcnosť európskeho automobilového priemyslu nevyhnutné.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Ľudia na ňu takmer zabudli. Slávna automobilka znova ožíva, pripravuje dve špičkové autá
Palivo získajú priamo z vody. Autonómne vozidlá dostanú technológiu, ktorá spája vodík a kyslík
Prepraví ohromný počet áut. BYD spustil najväčšiu loď svojho druhu na svete
Nabíjanie elektromobilov bude lacnejšie. Firma Renaultu chce naplno využívať túto prebytočnú energiu
Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nočný incident v Bratislave: Hádka manželov skončila bodnutím
Zlaté hodinky za 900 000 eur, svaly a sny o MMA: Ako sa moderní titani bohatstva menia z lídrov na karikatúry (KOMENTÁR)
V týchto mestách stráviš za volantom hodiny. Prvé miesto rebríčka najvyťaženejšej premávky ťa prekvapí
Policajný prezident končí na svojom poste. Dôvodom je tragédia v Spišskej Starej Vsi
Pri nehode na prehliadke vojenskej techniky zahynuli dvaja ľudia, viacero sa zranilo
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Veľký test elektromobilov: Kráľom dojazdu v zime sa stala prekvapivá značka, Tesla riadne sklamala
- Svetová automobilka dostala astronomickú pokutu. Podvádzala s emisiami CO2
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Porušil legislatívu, tak ho rovno zabavili. V európskej krajine odobrali majiteľovi Teslu Cybertruck
- Vydrží 8 miliónov km a desaťtisíce cyklov nabitia. Vedci vyvinuli revolučnú batériu, mieri už do výroby
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Znížia ceny áut, aby oživili predaje. Jedna z najstarších automobiliek má veľkú krízu, spasia ju 3 opatrenia
-
- Známa spoločnosť vyvinula prvý spaľovací motor s unikátnym palivom. Trvalo im to 3 roky, minuli 120 miliónov eur
- Váži len 40 kg a má vyše 850 koní. Ukázali revolučný motor, ktorý zmení budúcnosť dopravy
- Za menej peňazí už lepšie auto nekúpiš. Tento nový hybrid je dokonalý pre Slovákov (TEST)
- Ľudia nechcú ani ich elektromobily. Nemecký gigant predáva čoraz menej áut, chystá novú generáciu
- Európska únia neustúpi. Kľúčový komisár posiela výrobcom spaľovákov jasný odkaz
Astronómia je v ohrození. Vodíkový projekt môže zatieniť svetovú ikonu na pozorovanie vesmíru
Milióny ľudí o nej nevie. Skrytá funkcia iPhonu rozpozná rastliny aj svetové pamiatky
Eset varuje Slovákov. Vishingové podvody na seniorov sú čoraz častejšie
Vedci postavili 100-metrový reaktor, ktorý vyrába palivo zo slnečného žiarenia
Nemci priznali krutú realitu. Bez technológií Američanov by sme dlho neprežili
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Nočný incident v Bratislave: Hádka manželov skončila bodnutím
Zlaté hodinky za 900 000 eur, svaly a sny o MMA: Ako sa moderní titani bohatstva menia z lídrov na karikatúry (KOMENTÁR)
V týchto mestách stráviš za volantom hodiny. Prvé miesto rebríčka najvyťaženejšej premávky ťa prekvapí
Policajný prezident končí na svojom poste. Dôvodom je tragédia v Spišskej Starej Vsi
Pri nehode na prehliadke vojenskej techniky zahynuli dvaja ľudia, viacero sa zranilo
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené