Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

O vývoji elektrických lietadiel počúvame v posledných rokoch celkom pravidelne, avšak na ich komercializáciu si ešte nejaký čas počkáme. CEO spoločnosti Tesla Elon Musk však teraz tvrdí, že vďaka pokroku v technológii batérií by sa niečo také mohlo udiať už o 3 roky, píše Independent.

Revolučné batérie nebudú len pre elektromobily

Len pred dvoma týždňami sme boli svedkami výskumu tímu Tesly pre vývoj batérií na čele s Jeffom Dahnom, ktorý ukázal novú revolučnú technológiu batérií s oveľa väčšou hustotou, na akú sme momentálne zvyknutí.

Takýto posun by však neznamenal iba zvýšenie dojazdu elektromobilov, ale aj nové možnosti výroby elektrických lietadiel, ktoré najnovšie potvrdil aj samotný Elon Musk.

Ten minulý rok tvrdil, že prelomová energetická hustota batérií 400 Wh/kg, ktorá je podľa jeho názoru potrebná na let, má prísť približne o 5 rokov. Vďaka urýchleniu vývoja sa však podľa Muskovho vyjadrenia na Twitteri táto technológia dostane do masovej výroby už o 3 až 4 roky.

Kľúčová by pritom mohla byť práve technológia prezentovaná Dahnom a jeho výskumným tímom z Dalhousie University, ktorí dokázali, že batériové články bez anód, teda elektród, ktoré odvádzajú z priestoru záporné častice elektrického náboja, majú tendenciu ukladať viac energie na objem ako tradičné lítium-iónové batérie, pričom výhody majú aj v nižšej hmotnosti.

Vedci vo výskume dokonca spomenuli, že nové batérie tohto druhu by mohli umožniť vývoj pre menšie elektrické lietadlá typu VTOL, teda vertikálneho vzletu a pristátia, ktoré dokážu prepraviť zopár cestujúcich na kratšie vzdialenosti, píše Electrek.

O podobnom nápade rozprával Musk už viackrát, pričom spomenul ho aj počas slávneho rozhovoru so standupistom Joe Roganom, počas ktorého popíjal whisky a fajčil trávu.

Zobraziť celú galériu (0)
Screenshot / Torque News / YouTube

Nová technológia je však stále v procese vývoja a súčasné prototypy nedosahujú dostatočný počet cyklov. Dahnovmu tímu sa však od počiatkoch výskumu podarilo optimalizáciou použitého elektrolytu dostať z 90 na 200 cyklov, je pomerne slušné zlepšenie za menej ako rok.

Americká automobilka plánuje o svojich pokrokoch vo vývoji vlastných batérií prezradiť viac, a to počas „Dňa batérií“ už 22. septembra.

Prvé pokusy a testy sú už realitou

Musk však nie je jediný, komu nie sú elektrické lietadlá neznáme. Za posledné roky sme boli už viackrát svedkami rôznych míľnikov v tejto oblasti, pričom azda najväčší z nich bol prvý úspešný test plne elektrického lietadla, ktoré je určené na komerčné lety.

Išlo o upravený hydroplán DHC-2 de Havilland Beaver spoločnosti Harbour Air, ktorý v decembri minulého roka lietal nad mestom Richmond pri kanadskom Vancouveri.

V rovnaký mesiac predstavila spoločnosť Rolls-Royce svoje športové elektrické lietadlo, medzi ktorého predné vlastnosti patrí maximálna rýchlosť viac než 480 km/h a batéria poskytujúca dolet na úrovni 322 kilometrov.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú