Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V článku boli použité materiály TASR.

Čína znižuje dotácie na podporu predaja elektromobilov, pričom od budúceho roka ich úplne zruší. Informovalo o tom čínske ministerstvo financií, ako dôvod uviedlo vysoký rast tohto sektora, ktorý si tak už pomoc štátu nevyžaduje.

V oznámení ministerstva, ktoré zverejnila agentúra AFP, sa uvádza, že od roku 2022 sa dotácie na nákup elektrických áut a hybridov znižujú o 30 %. Od budúceho roka sa prestanú vyplácať úplne.

„Vzhľadom na rast priemyslu v oblasti nových energetických vozidiel, trend predaja a bezproblémový prechod výrobcov (na produkciu ekologickejších áut) sa dotácie ukončia k 31. decembru,“ oznámilo ministerstvo financií s tým, že vozidlá zaregistrované po 31. decembri 2022 už dotované nebudú.

Freepik

Predaj elektrických a hybridných áut v Číne v posledných rokoch prudko rastie, pričom v ostatných mesiacoch dosiahol medziročný rast viac než 100 %. Ako uviedlo Združenie čínskych výrobcov a predajcov áut (CAAM), tieto autá by mali v roku 2022 predstavovať z celkového objemu predaja 18 %.

Na porovnanie, v roku 2019 ich podiel dosahoval iba 5 %. Presnejšie z tohtoročného odhadovaného predaja áut v objeme 27,5 milióna by podľa CAAM zhruba 5 miliónov mali predstavovať elektrické alebo hybridné vozidlá.

V Európe ich ešte stále potrebujeme

V Európe je, žiaľ, trend opačný a dotácie ešte stále potrebujeme ako soľ. Konzervatívnejší európski zákazníci by si bez poriadneho finančného zvýhodnenia zrejme elektromobil sami od seba nekúpili.

O znižovaní či rušení dotácií v krajinách EÚ sa zatiaľ nehovorí, práve naopak. Rakúske ministerstvo pre ochranu životného prostredia, energiu, mobilitu, inovácie a technológie rozhodlo navýšiť minuloročný rozpočet na podporu kúpy elektrického vozidla.

Ministerka Leonore Gewesslerová vo nedávno uviedla, že k doterajším 46 miliónom eur pribudne ďalších 55 miliónov eur. Štátna podpora platí pre elektromobily, elektrické motocykle a nabíjaciu infraštruktúru.

Podobne je na tom aj Španielsko. Španielska vláda schválila plán stimulov vo výške 800 miliónov do roku 2023 na podporu predaja elektromobilov. Súkromní kupujúci majú nárok na dotácie až do výšky 7000 eur na auto, zatiaľ čo úrady v malých mestách alebo firmy, ktoré nakúpia elektromobily pre svoje „flotily“, ako sú napríklad taxislužby, by mohli získať ešte väčší príspevok. Pri kúpe elektrických dodávok by mohla podpora od štátu dosiahnuť až 9000 eur.

Slovensko je znova „pár rokov za opicami“

Elektromobilita na Slovensku naberá na obrátkach. K jej rozvoju výrazne pomohlo prvé kolo dotácií, ktoré prebehlo ešte v roku 2019. To sa však skončilo absolútnym fiaskom a mnohí preto čakajú na kolo druhé, ktoré má byť podľa vlády zvládnuté omnoho lepšie.

Ďalšieho kola sa ale v tomto roku ešte nedočkáme. Ministerstvo hospodárstva nemá na rok 2022 vypracovaný plán a dokonca nemá naplánované ani jeho vypracovanie.

FonTech

Vypracovanie nového akčného plánu by malo prebehnúť až koncom roka 2022 a jeho súčasťou budú všetky informácie ohľadom dotácií a tiež podmienky či časové ohraničenie na ich získanie, priblížil Adrián Krajňák z odboru priemyselného rozvoja ministerstva hospodárstva. Dotácie teda budú k dispozícii najskôr až v roku 2023.

Číslami sa Číne dokážeme vyrovnať

V júni sa spolu na 26 európskych trhoch zaregistrovalo 1,27 milióna nových vozidiel. Oproti roku 2020 to predstavuje 13 % nárast, vtedy sa totiž zaregistrovalo 1,12 milióna nových áut. Rok 2019 bol v tomto smere lepší, registrovalo sa 1,47 milióna nových áut a v roku 2018 to bolo dokonca až 1,6 milióna.

JATO/Screenshot

Z analýzy pre nás vyplýva jedna veľmi pozitívna vec – nabíjateľné vozidlá (plug-in hybridy a elektromobily) sú rapídne na vzostupe. V mesiaci jún totiž zaznamenali nový rekord, keď tvorili až 18,5 % podiel všetkých predaných áut. Pre porovnanie, v roku 2020 to bol iba 8,2 % podiel, v tomto roku sa tak predaj ekologických vozidiel viac ako zdvojnásobil.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú