Elektromobilita zažila hrozivé dni. V európskej metropole vybuchli batérie autobusov, okamžite ich stiahli
Pre spopularizovanie elektromobility je veľmi dôležité, aby boli tieto vozidlá spoľahlivé a aby si pred verejnosťou robili pozitívnu reklamu. Žiaľ, to nie je prípad elektrických autobusov výrobcu Bollore, ktoré po dvojici požiarov sťahuje prevádzkovateľ v Paríži z ciest až 149 vozidiel, informuje agentúra Reuters.
Prvýkrát skončil elektrický autobus Bluebus 5SE spoločnosti Bollore v plameňoch ešte 4. apríla v centre Paríža. Pri tomto incidente našťastie nebol nikto zranený, no nebol posledný svojho druhu.
29. apríla vzplanula batéria ďalšieho elektrického autobusu, tentokrát blízko francúzskej hlavnej knižnice. Počas druhého incidentu sa vo vozidle nachádzalo niekoľko cestujúcich, no vďaka rýchlej reakcii vodiča sa všetkých podarilo bezpečne evakuovať a nedošlo k zraneniam.
Vďaka rýchlemu zásahu hasičov sa tiež podarilo dostať požiar veľmi rýchlo pod kontrolu. V okolí bol vidieť hustý dym a cítiť zápach roztavených plastov, informuje InsideEVs.
Môže za to umiestnenie batérií?
Výrobca poskytol súčinnosť pri vyšetrovaní, čo mohlo dvojicu požiarov spôsobiť. Vzhľadom na to, že autobus hromadnej dopravy musí mať veľmi nízky podvozok, aby sa doň jednoducho nastupovalo, batérie sú umiestnené v zadnej časti vozidla a tiež na streche.
RATP temporarily recalls 149 BlueBus e-buses in Paris as a safety measure. The decision is due to safety reasons, following the recently-occurred fires of two vehicles.https://t.co/UWHoIjw9C4#Energy pic.twitter.com/XGFTFgeSN1
— BOCVIP (@bocvip) May 2, 2022
Z videa požiaru je zrejmé, že horí práve batéria umiestnená na streche. Takéto umiestnenie akumulátora môže byť problémové, batéria tu zrejme nie je tak dobre chránená ako v podvozku, a tak je náchylnejšia k poškodeniu. Presná príčina však zatiaľ známa nie je a bude predmetom vyšetrovania.
Žiadne tekuté látky
Výrobca elektrických autobusov poznamenal, že ich lítium-polymérové batérie sa skladajú iba z pevných materiálov. Nenájdeme v nich žiaden kvapalný elektrolyt, nikel ani kobalt, a tak by mali byť relatívne lacné a odolnejšie. Zhruba 12 metrov dlhý autobus Bluebus 5SE má totiž akumulátor s celkovou kapacitou 441 kWh ktorý zabezpečí dojazd na jedno nabitie zhruba 320 km, pričom odvezie až 109 pasažierov.
Požiare vozidiel sa nehasia práve najľahšie a obzvlášť nie je jednoduché uhasiť elektrické vozidlá, ktorých li-ion batérie vedia hasičov poriadne potrápiť. Pri všetkých formách hasenia, či už ide o hasenie vodou, penou alebo práškom, je cieľom ochladiť zdroj požiaru a odstaviť ho od prísunu vzdušného kyslíka.
Presne to má za cieľ aj plachta, ktorú výrobca vyrobil zo špeciálnych materiálov vrátane kryštálov, čo umožňuje znovupoužiteľnosť plachty 30-krát. Čo je ale dôležitejšie, sú rozmery plachty, vďaka čomu je široká 6 metrov a dlhá 8 metrov. Účinne tak pokryje širokú škálu vozidiel, vrátane najväčších SUV elektromobilov.
Výrobca uvádza, že plachta je vhodná okrem klasických vozidiel aj pre hasenie elektromobilov. Pri hasení klasických vozidiel konvenčnými spôsobmi trvá zlikvidovanie požiaru niekoľko minút, no pri elektromobiloch môže likvidácia požiaru trvať aj viac ako hodinu. Výrobca tak zverejnil video, v ktorom ukazuje výhody použitia plachty pri hasení elektromobilov.
Slovensko stále nie je pripravené
Téme likvidácie elektromobilov sme sa v redakcii venovali pred časom a ako sa ukázalo, problémy sú omnoho väčšie sa na prvý pohľad zdá.
Hasenie bežného vozidla býva často kratšie ako uhasenie požiaru elektromobilu. Batériové články sa dokážu pod vplyvom rôznych faktorov vznietiť samé, prípadne začnú horieť pri skrate. A tu nastáva najväčší problém. Na uhasenie horiacej batérie potrebujú totiž hasiči iný postup a prostriedky, ktoré by efektívne uhasili takýto požiar.
Horenie batérie elektromobilu pritom môže trvať aj niekoľko hodín a ešte aj po takom čase hrozí, že sa batéria znova vznieti. Dokonca sú známe prípady, kedy sa akumulátor znova po uhasení vznietil po 22 hodinách. S touto problematikou sme sa obrátili na Prezídium Hasičského a záchranného zboru, ktoré nás vo svojej odpovedi informovalo, že hasiči pri takýto požiaroch využijú aj ťažkú techniku.
„Postup pri likvidácii požiaru elektromobilu je rovnaký ako v prípade požiaru automobilu so spaľovacím motorom. Rozdiel je však v dĺžke eliminácie požiaru. Pri spaľovacích motoroch je možné požiar zlikvidovať v priebehu pár minút, zatiaľ čo likvidácia požiaru elektromobilu môže trvať niekoľko desiatok minút až hodín.
Ďalším riešením je ponorenie vozidla prostredníctvom ťažkej techniky do kontajneru s vodou, a to aj na niekoľko dní,“ informovala redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová z komunikačného oddelenia Prezídia Prezídium HaZZ.

S podobnými prípadmi sme sa pritom doteraz stretli pri viacerých nehodách v zahraničí, kedy museli hasiči ponoriť elektromobil do veľkej nádrže s vodou a čakať na uhasenie požiaru. Na otázku, akú techniku by pri takomto zásahu využili hasiči na Slovensku, sme však odpoveď nedostali. V skutočnosti totiž nie je stále stanovený ani presný postup, ktorí by hasiči využili pri dopravnej nehode a požiaroch elektromobilov.
„V súvislosti so zásahmi pri požiaroch a dopravných nehodách elektromobilov je vytvorená pracovná skupina, ktorá je zložená zo zástupcov Hasičského a záchranného zboru, Žilinskej univerzity v Žiline a Technickej univerzity vo Zvolene, ktorej cieľom je stanoviť metódy a postupy pri riešení havárií a požiarov elektromobilov.
Momentálne sa vypracováva metodický list, v ktorom bude stanovený postup pri hasení požiaru a pri dopravnej nehode elektromobilu,“ dodala v odpovedi pre redakciu FonTech.sk npor. Mgr. Katarína Križanová.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú

Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi

Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok

Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala" na čisté EV

Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMZanechal dobre platený job audítora, dnes učí manažérov, ako nevyhorieť: „Ľudia sa boja zlyhať v tom, čo ani neskúsili“

KVÍZ: 9 z 10 Slovákov stroskotá už na 1. otázke zo slovenčiny. Otestuj sa, či by bol Ľudovít Štúr na teba hrdý

Známa slovenská firma potvrdila prepúšťanie desiatok zamestnancov. Zároveň vyhlasuje: Tržby nám opäť rastú

Slovenský šport prišiel o legendu. Zomrel šampión dráhovej cyklistiky a kulturistiky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
-
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Agresívna expanzia EV pokračuje: Čínska značka spúšťa predaj v Nemecku, chce konkurovať BMW a Audi
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
SIM karty sú minulosťou. Slovenský operátor prichádza s prevratnou novinkou
Vláda konečne rieši problémové železnice. Vlaky dostanú technológiu za 1,36 miliardy eur
EÚ spravila historický krok. Dovoz ruského plynu definitívne končí, máme presný dátum
iPhone 17 vystrelil Apple na vrchol. Rekordný rok 2025 môže zmeniť kráľa na tróne výrobcov mobilov
Technologická elita zažije prudký skok. OSN vydala zdrvujúce varovanie o umelej inteligencii
Analytik: Mýtus o „veľkej ruskej ofenzíve“ sa rozpadol. Kľúčový faktor donúti Rusko rokovať o mieri
Slovensko zažíva zlom v mobilných sieťach. 5G pokrytie populácie šokujúco vystrelilo
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Keď Buffett sedí na hotovosti a Zuckerberg stavia bunker, niečo sa deje. Miliardári sa pripravujú na kolaps
PREMIUMZanechal dobre platený job audítora, dnes učí manažérov, ako nevyhorieť: „Ľudia sa boja zlyhať v tom, čo ani neskúsili“

KVÍZ: 9 z 10 Slovákov stroskotá už na 1. otázke zo slovenčiny. Otestuj sa, či by bol Ľudovít Štúr na teba hrdý

Známa slovenská firma potvrdila prepúšťanie desiatok zamestnancov. Zároveň vyhlasuje: Tržby nám opäť rastú

